Inlägg från: Parniara |Visa alla inlägg
  • Parniara

Äter du häst?

Borde vi kanke äta mer häst här i Sverige? För att på detta sätt skona våra vänner från att fraktas till Italien eller Spanien i livets sista dagar.

Förut åt jag aldrig häst, men nu köper jag det så fort jag ser det om det är slaktat i Sverige.

Hur tänker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Äter du häst?
  • Parniara
    Rhoda Horswunce skrev 2011-11-09 12:23:35 följande:
    Nej, hastkott ar en av de fa saker som jag absolut inte klarar ata. Jag vet faktiskt inte varfor, jag tycker inte det ar fel att ata det pa nagot satt - snarare tvart om, hastarna har ju oftast haft ett langt och bra liv till skillnad fran manga andra djur man ater. Men jag klarar bara inte av det.
    Exakt så tänkte jag innan, men sedan insåg jag alternativen. Nu skulle jag önska att det var lättare att få tag på
  • Parniara
    semlan1999 skrev 2011-11-09 16:58:08 följande:
    jag har hästar så jag vill inte äta häst för det känns inte rätt
    Är alternativet bättre? Att vi inte äter men att andra gör det?

Det är skitsvårt, ligger så mycket känslor i det. samtidigt är det ett enormt resursslöseri att inte äta upp det. Och istället köpa dansk fläskfilé till middag. Hästen har ju i alla fall haft det bra. jag har mer och mer tvingat mig själv att inse den kopplingen.
  • Parniara
    Veronica 223 skrev 2011-11-09 23:37:10 följande:
    Men köttkor och får går ju ute typ hela tiden..? Det är bara mjölk-kor man tar in tidigare, alla köttkor här nere går fortfarande ute och gör så nästan jämt. "de ska bara bli kött så skit i hur de har det" mentaliteten kan ju ses olika på. En häst skulle välja en köttkos liv framför sitt any day, bara gå ute och käka dygnet runt, slippa jobbas, tränas och tävlas. Hästar är lata djur av naturen och skulle helst bara gå och äta dygnet runt om de fick. Att hästar har det bättre är ju ur ditt mänskliga perspektiv av stimulans, inte hästens.
    Fascinerande tanke att köttdjur går ute. Helt klart finns det de som går ute, får tex har ju mycket utetid. Gris och kyckling nästan ingen alls å andra sidan.

Det är bra att det finns kköttdjur (främst får och nöt) som går ute stora delar av året, men det är naivt att tro att merparten av det kött om erbjuds i affärerna har det ursprunget.
  • Parniara
    Tutilure skrev 2011-11-09 19:58:56 följande:
    Ja, det gör jag faktiskt.
    Hästar är för mig husdjur, så precis som att jag inte äter hund eller katt så äter jag inte hästar.
    skillnaden i alla fall för mig mellan häst och hund/katt är att vi inte sänder hundar och katter på enkelresa under vidriga förhållanden till syderuropa. Hade vi gjort det hade jag tyckt att det var lika vidrigt. Men slaktvikt hos hundar och katter misstänker jag är så låg att det inte blir lönsamt, hästen däremot finns det ett ekonomiskt intresse i själva slaktkroppen.
Svar på tråden Äter du häst?