• Parniara

Äter du häst?

Borde vi kanke äta mer häst här i Sverige? För att på detta sätt skona våra vänner från att fraktas till Italien eller Spanien i livets sista dagar.

Förut åt jag aldrig häst, men nu köper jag det så fort jag ser det om det är slaktat i Sverige.

Hur tänker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Äter du häst?
  • krompa

Ja, fast inte ofta. Det har hänt når någon vi känner slaktat så man vet hästen haft ett bra liv.
    Jag har inte sett hästkött i affären, inte svenskt iallafall...

• knisse

jag har alltid gillat häst

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Eber

äter inga djur, inte häst heller

• Veronica 223

Jag har aldrig sett svenskt hästkött i butik, skulle inte kunna äta det heller, lika lite som jag skulle kunna äta hund eller katt, häst är ett älskat sällskapsdjur för mig, inte ett köttdjur.

Det går inte att bli kommunist för att lösa fritidsproblemen!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Ja, det gör jag. Ser inga större moraliska problem med att äta något djur än ett annat.

Human beings have a demonstrated talent for self-deception when their emotions are stirred.
  • frwi

har inte sett det i affären men skulle inte tveka att äta om det fanns

• Nightswimmer

Äter hamburgerkött på mackan då och då, men har aldrig köpt något annat slags hästkött.

• lelodi

Nej det gör jag inte, men inte av moraliska skäl som man kanske kan tro då jag levt med hästar sen jag var liten. 

Hästkött är ju inget bra kött! Om man jämför med nöt och fläsk så är det unga djur som slaktas och ger fin kvalitet. Äldre djur ger sämre kött. Dessutom är hästkött föga marmorerat vilket ger det en torr och trist karaktär. När man avlar köttdjur så har man vissa parametrar man tittar på på slaktkroppen och värderar värdet efter. Några sådana avelsmål finns inte på häst, dvs ingen selekterar och avlar hästar för köttproduktion = sämre slaktkroppar.

En annan aspekt är också att det är fruktansvärt dålig koll på karenser för läkemedel! Skulle tro att större delen av alla slaktade hästar varit fram och tillbaka till kliniker ett antal gånger innan deras öde bestämts. Och behandlats med både det ena och det andra preparatet som kan ge livstids karens och göra att köttet inte får användas till livsmedel. Veterinärer verkar över lag vara oerhört dåliga på att dokumentera detta i passen (vilket är det enda dokument som ska följa hästen till slakteriet), utan läkemedelsordinationerna ligger kvar på klinikens datajournaler.

Jag vill påstå att kontrollen är helt värdelös! Jag har blivit ersatt för ett flertal kroppar i slaktvärdet TROTS att jag upplyst slakteriet om att den ska gå till destruktion.  
    Varning, varning alltså! 

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Veronica 223 skrev 2011-11-09 11:47:17 följande:
    Jag har aldrig sett svenskt hästkött i butik, skulle inte kunna äta det heller, lika lite som jag skulle kunna äta hund eller katt, häst är ett älskat sällskapsdjur för mig, inte ett köttdjur.
    frwi skrev 2011-11-09 11:57:46 följande:
    har inte sett det i affären men skulle inte tveka att äta om det fanns
    Hamburgerkött bland påläggen är ett exempel på hästkött. Även en del korvar i charkdisken kan vara häst men det får man oftast fråga efter. Gustafskorv är ett annat exempel som man kan hitta här och där.
    Human beings have a demonstrated talent for self-deception when their emotions are stirred.
  • MrSmith

Kan starkt rekommendera Gustafskorv eller som det ska uttalas Gustafskörv. den innehåller: 80 procent hästkött 19 procent späck från gris 1 procent kryddor.
    Den är basturökt så den går utmärkt att äta direkt ur förpackningen eller så steker man den. Men bäst är på smörgås med räksallad en torsångspeciall. Korven finns att köpa i hela dalarna och på alla större Coop butiker.

Svar på tråden Äter du häst?