Tips på extra matte
Man behöver inte krångla till det genom att låta eleven gå i en annan grupp. Om vilja finns hos pedagogen och grupperna inte är allt för stora så ska det inte vara några större problem att tillgodose de olika individernas behov - utan att den som är duktigare blir en 'soloräknare' som får köra sitt eget race vid sidan om.
En av mina elevgrupper jobbar just nu (ja, slutet av ht och början av vt) med bråk. De väljer olika nivåer på sitt arbetsschema och på arbetsschemat gör jag/ibland eleven dessutom individuella ändringar (stryker och ändrar uppgifter). Arbetsschemat utgår från olika böcker - några får t ex känna på att jobba med uppgifter från en gymnasiebok (inte direkt avancerat, men det tycker ju att det är rätt så häftigt att få testa på!) samt smaka på lite uppgifter från högskoleprovet! Sedan så får de spela spel, bråkbingo och bråkmemory etc just nu t ex och de brukar såväl starka som svaga elever tycka vara både roligt och givande. Problemlösning i grupp med problem av varierande svårighetsgrad, genomgångar för mindre och mer homogena grupper och så läxor emellanåt med valmöjligheter (t ex lättare/svårare) är andra inslag i undervisningen. En duktig elev matar jag hellre med färre och svårare problem inom det område vi jobbar med, än att han/hon bara får fler uppgifter eller får gå före in i nästa kapitel.
Tråkigt är dock om eleven är så duktig att han/hon inte har någon alls i klassen att utbyta sina funderingar med. Detta händer dock rätt sällan enligt min erfarenhet. Däremot händer det oftare tyvärr, att matteläraren använder just matten att 'vila sig på'. Det är lätt att säga till sina elever 'slå upp böckerna där ni var sist och fortsätt'. Många är också rädda för att gruppen ska bli för spretig och håller därför in de duktiga. Och en del lärare löser 'problemet' med de duktigare att de bara få räkna sig igenom kapitlen, ofta på egen hand. Inte alla lärare som undervisar i de tidigare åldrarna har sedan /så särskilt mkt/ utbildning i matte, men de får ändå ta matten i sin klass.
Men, TS, ta upp detta med ansvariga pedagoger på din skola. De får fundera och presentera en plan tycker jag!