• ciann

Tips på extra matte

Hej

Har ett barn som är uttråkad av ettans matte och vill vidare

Finns det någon som har tips eller ideer eller goda exempel på hur man från skolans sida kan jobba med barn som är starka i matte?

• Svar på tråden Tips på extra matte
  • Tuffen

Jag låter min son gå med klassen över (d v s matte med treorna eftersom han går i tvåan). Funkar utmärkt, och han trivs som fisken i vattnet. 

• ciann

Hur löser ni logistiken? Har de matte på samma tider?

• Tuffen

Jag krävde detta redan vid schemaläggningen i våras. Det löstes rent tjänstemässigt, vilket förstås hade andra orsaker också, med att tvåorna och treorna har samma lärare i sv och ma. Så när treorna har ma med P har tvåorna sv med L. Och när treorna har sv med L så har tvåorna ma med P. Nu har vi sådan tur att sonen även ligger långt fram i svenska, så därför är han med treorna i båda ämnena, men med sin egen klass i övriga ämnen. Klassrummen ligger i princip bredvid varandra. Det funkar jättebra, och han har fått en nytändning i skolan. Förra året var det bara tråkigt, men nu när han får utmaningar har han blommat upp. Det känns förstås jättebra för oss som föräldrar. Till saken hör att han spelar hockey med killarna i trean (och med tvåornas killar, men de är så få så laget är blandat), vilket förstås underlättar rent socialt. Frågan är bara vad vi ska göra nästa år, när sonen går i trean. Fyrorna går nämligen på en annan skola. Men vi tar termin för termin och hoppas på det bästa. 

• Gaytjej

Man behöver inte krångla till det genom att låta eleven gå i en annan grupp. Om vilja finns hos pedagogen och grupperna inte är allt för stora så ska det inte vara några större problem att tillgodose de olika individernas behov - utan att den som är duktigare blir en 'soloräknare' som får köra sitt eget race vid sidan om.

En av mina elevgrupper jobbar just nu (ja, slutet av ht och början av vt) med bråk. De väljer olika nivåer på sitt arbetsschema och på arbetsschemat gör jag/ibland eleven dessutom individuella ändringar (stryker och ändrar uppgifter). Arbetsschemat utgår från olika böcker - några får t ex känna på att jobba med uppgifter från en gymnasiebok (inte direkt avancerat, men det tycker ju att det är rätt så häftigt att få testa på!) samt smaka på lite uppgifter från högskoleprovet!  Sedan så får de spela spel, bråkbingo och bråkmemory etc just nu t ex och de brukar såväl starka som svaga elever tycka vara både roligt och givande. Problemlösning i grupp med problem av varierande svårighetsgrad, genomgångar för mindre och mer homogena grupper och så läxor emellanåt med valmöjligheter (t ex lättare/svårare) är andra inslag i undervisningen. En duktig elev matar jag hellre med färre och svårare problem inom det område vi jobbar med, än att han/hon bara får fler uppgifter eller får gå före in i nästa kapitel.

Tråkigt är dock om eleven är så duktig att han/hon inte har någon alls i klassen att utbyta sina funderingar med. Detta händer dock rätt sällan enligt min erfarenhet. Däremot händer det oftare tyvärr, att matteläraren använder just matten att 'vila sig på'. Det är lätt att säga till sina elever 'slå upp böckerna där ni var sist och fortsätt'. Många är också rädda för att gruppen ska bli för spretig och håller därför in de duktiga. Och en del lärare löser 'problemet' med de duktigare att de bara få räkna sig igenom kapitlen, ofta på egen hand. Inte alla lärare som undervisar i de tidigare åldrarna har sedan /så särskilt mkt/ utbildning i matte, men de får ändå ta matten i sin klass.

Men, TS, ta upp detta med ansvariga pedagoger på din skola. De får fundera och presentera en plan tycker jag!

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • canmamma

Om skolan inte är riktigt så tillmötesgående eller bara som lite extra så kan jag verkligen rekommendera www.khanacademy.org/

Det är bara att jobba på i sin egen takt och det är helt gratis.  

• Glimma76

Vi får inget extra från skolan.... jag köper egna böcker nu, kolla ex gleerups.se och nok.se. Köpte en som heter Kojan som var väldigt kul här hemma, finns en som är för ettan med, men glömt vad den heter, skatten eller flotten tror jag den heter.

Svar på tråden Tips på extra matte