• Nybliven Fru

Skaffa fler barn trots att förhållandet inte är bra?

Hej,
    Jag lever i ett äktenskap som känns osäkert, vet inte hur framtiden ser ut. Vi har en son tillsammans, och jag funderar på om vi bör skaffa ett barn till. Egentligen vill vi båda ha två barn, och tycker att det är bra för barn med ett syskon - och det nu eller inte alls pga ålder mm.
    Jag undrar dock hur det ser ut om ett år omäktenskapet inte känns värt mödan. Bättre eller sämre vara ensamstående med ett eller två barn?

Alla kommentarer välkomna, men tänk gärna på att detta faktiskt är en allvarlig undran.
    tack

• Svar på tråden Skaffa fler barn trots att förhållandet inte är bra?
  • snillis

Jag hade personligen inte ens övervägt att skaffa barn med någon om jag funderade på hur det skulle vara att bli ensamstående.
    Tycker det är orätt både mot mig själv men framför allt mot barnet. Som vuxen måste man ALLTID sätta barnets bästa i första rummet.
    Ett barn kan ALDRIG rädda en relation.
    Så mitt råd är - fixa relationen FÖRST. Sedan kan ni ju fundera på ett andra barn.

• Chewie

En synvinkel är ju att det kanske är lättare för barnen om de är två som kan hålla ihop vid en eventuell skilsmässa än om er son är ensam. En fundering bara..
    Tror du förhållandet med din man blir bättre om ni skaffar ett barn till?
    Ensamstående känns ju som om det skulle vara enklare med bara ett barn, nu vet jag inte hur du har det ekonomiskt men det är ju många ensamstående som har det svårt.. Men även där kanske det är lättare för barn om de har syskon att ty sig till..
    Vet inte om detta var något att komma med men jag försökte iaf

• cissi24

Är du inte säker på dina känslor i äktenskapet ska du INTE skaffa mer barn.
    Barn löser inte ett kärlekslöst äktenskap.

• Nybliven Fru

Hej,
    Tanken är inte alls att barnet skulle rädda vår relation.
    Ett barn har vi ju redan ihop. Min tanke är snarare att det kanske är bättre för barn att ha ett syskon, trots att det kanske har föräldrarna på skilda håll. På detta vis dessutom bara helsyskon - nåt inte alla barn har idag...

• snillis

Två skiljsmässobarn i stället för ett menar du? Låter som ett lite märkligt resonemang, om du frågar mig.

• SadieWantsASon

Kan ni inte försöka fundera ut vad problemet är och sedan försöka lösa det? Man kan ju gå på rådgivning och vad som helst. Det låter lite (ursäkta) som att du bara ser din man som nån som "står för sperman". Och det är väl inte riktigt rätt det heller. Hur ett barns liv kommer att bli går aldrig att förutsäga men eftersom du inte är gravid ännu så har du ju fortfarande möjlighet att påverka.

• diskusbest

Jag tror att chansen för att rädda förhållandet minskar om ni skaffar ett barn till, bl a därför tycker jag ni ska låta bli.

• Pyff

Nej för sjutton! Om du frågar mig alltså...................... Koncentrera er istället på att försöka få ordning på äktenskapet så kanske 1 barn får bo med båda sina föräldrar istället för att 2 barn ska fara fram och tillbaka. I min lilla stad träffar jag ständigt på folk som tänkt som du, pressen att skaffa minst 2 barn har tagit överhanden och medfört skilsmässa...........................känner alltför många exempel där de gått isär innan andra barnet är 1 år

• Havsjungfrun

Jag anser att man ska vara säker på sitt förhållande innan man skaffar barn, spelar ingen roll om det är första, andra eller sjunde barnet!

• Luffarmor

Rätta till förhållandet innan ni skaffar fler barn min åsikt

Svar på tråden Skaffa fler barn trots att förhållandet inte är bra?