sverker11 skrev 2011-11-11 12:09:42 följande:
Det vet nog de flesta men det gör inte saken mindre komisk. Jag gör ett nytt försök att förklara så att du åtminstone kanske kan se det absurda i situationen även om du inte ser det komiska (humor är trots allt en svår konst).
De ger ett fredspris till en person som håller igång två krig och bjuder sedan in den personen till en middag. Samma middag som de utestänger ett parti från på grund av att de ogillar vissa formuleringar i deras partiprogram. Det är alltså helt i sin ordning att bomba folk men inte att ha åsikter om invandring. Till och med du borde inse det komiska (eller snarare absurda) i situationen om du bara sätter dig ner och funderar på saken.
Jo, bristande kunskaper i geografi kan nog vara humor i allra högsta grad.
Visst, jag vet att patrioterna i sina seanser brukar tjalalaa om ett enat och starkt Norden - men om vi lämnar fablernas värld och beger oss till verkligheten så är Norge en suverän stat och har så varit sedan unionsupplösningen för mer än hundra år sedan.
Jag upprepar: Nobelstiftelsen bjuder inte in fredspristagaren till Nobelfestligheterna. Fredspristagaren utses av en kommitté bestående av fem personer i ett grannland till oss som heter Norge. I detta lands huvudstad, som kallas Oslo, delas priset ut och där firas också fredspristagaren.
Så Jimmie Åkesson kanske kan aspirera på fredspriset, då behöver han inte känna sig diskriminerad då han åker till Oslo i Norge för att bli firad.