Win skrev 2011-11-06 12:58:08 följande:
Hej igen och tack!
Blev nyfiken på din mening om att inte tycka synd om henne på ett dåligt sätt?
Jag bara undrar ifall jag gör fel som säger att jag tycker synd om henne och att det är skit istället för att kanske fokusera på det som är mer positivt? Jag tror jag säger det för att jag själv oroar mig hela tiden och mår lite dåligt av det, förmodar att det är jag som skall och bör vara yber stark och stötta hela tiden. Så frågan är hur jag skall bemöta henne när hon sjunker ner i en instängd period? skall jag bara vänta ut henne eller försöka få med henne att göra saker för att skingra tankarna och få lite energi?
Hon är ju den goaste och bästa som finns och vi vill ju att hon ska må bra :)
:)
Givetvis ska du finnas där och trösta och tycka synd om henne när hon mår dåligt men att inte fokusera på det som är negativt. Stärk henne istället, peppa henne inför gymnasiet, påminn henne om vad som gör henne speciell, vad som hon är bra på.. ja allt sånt som man gärna glömmer när man ens barn mår dåligt. Man får lov att skratta tillsammans åt eländet.
Det är lätt att man försöker linda in sina barn i bomull när dom är ledsna och mår dåligt och det ska man göra när det behövs men man får komma ihåg att klimatet i skolan är ett helt annat och det är ingen fin miljö, där måste man kunna stålsätta sig när det behövs. Uppmuntra henne till att bli arg, hon kommer behöva det i framtiden. Lär henne sätta ner foten, lär henne säga ifrån och berätta för henne att hon klarar det och det är så hon ska göra när saker inte känns bra. Och att oavsätt vad som händer så finns du där och backar upp henne..
Min mamma fick samtal hem från skolan när jag sagt något olämpligt eller varit besvärlig i lärarnas ögon (det kunde varit att jag kastat mien bok på killen som kalla mig f*tta eller att jag kalla läraren för idiot när hon var orättvis mot mig eller någon annan) och min mamma sa alltid lugnt till läraren att "jag vet att Sara reagerar så när nånting är orättvist och DU har förmodligen missat något under din lektion". Hon backa upp mig och jag behövde det.
Att ta henne till en grupp med andra som varit utanför kan väl fungera men satidigt kanske hon får stämpel som hon kommer tycka är jobbig.(/menar då itn een stämpel någon annan sätter utan hon själv)
Men det blir bättre :) Och man kan vinna mycket och lära sig mycket av att ha haft det tufft i skolan.