Inlägg från: älskarlivet81 |Visa alla inlägg
  • älskarlivet81

När ska man sätta barnen på dagis?

Vi har inte satt vår dotter på förskola än. Hon är 17 månader. Hon kommer börja i augusti när hon är 2 år och 2 månader.

• älskarlivet81
    Trident5678 skrev 2011-11-04 20:42:19 följande:
    När barnen ska börja i förskola, tänker jag inte ha några åsikter om, eftersom det är upp till varje familj och dess förutsättningar och möjligheter.

Våra barn har börjat på förskolan vid 17 månader (äldsta barnet) och 20 månader (yngsta barnet). Det har fungerat mycket bra.
    Håller med! Det är upp till varje familj! MEn vi har haft många som höjt på ögonbrynen för att vi ska vara hemma såååå länge med vår dotter.
  • älskarlivet81
    McConnoly skrev 2011-11-04 20:44:46 följande:
    Som de flesta säger, när man måste börja jobba. Dottern var 18 månader och sonen kommer att vara ca 14 månader. Det ska vara mycket lättare att skola in 1-åringar än 1,5- eller 2-åringar men för oss gick det bra.
    Tror det snarare handlar om personligheten. Vår dotter kommer vara 2 år och 2 månader och jag tror inte det kommer bli några stora problem.
  • älskarlivet81
    Sandra09 skrev 2011-11-05 08:42:01 följande:
    jag förstår inte hur man kan vänta ända tills de är 3-4... våra dagar tar slut när lillan är runt 1,5. Antar att folk kan ta ut väldigt lite dagar i veckan. Det hade varit underbart om jag kunde det. Önskar man hade råd... 
    Vi kommer ha vår dotter hemma 2 år och 2 månader. Första året tog jag ut 1 fp-dag/vecka, sen blev det 5 dagar/vecka för att skydda min sgi. Vi kommer ha ca 130-140 dagar kvar när vår dotter börjar på förskola dessutom.
  • älskarlivet81
    kokos skrev 2011-11-05 10:02:42 följande:
    Men då hade ni förmodligen en andra inkomst som var hög eller? Inte många som kan ta bara 1 fp/vecka
    Min man tjänade, när dottern föddes, runt 31 000 kr. Nu 1,5 år senare tjänar han nästan 35 000 kr.

Nej inte många som kan ta ut 1 fp-dag/vecka, men många tar nog ut fler än de hade behövt istället för att snåla in på saker och då istället kunna vara hemma längre med sina barn.

• älskarlivet81
    Rockan skrev 2011-11-05 10:12:42 följande:
    Jag instämmer. En del har såklart verkligen inte möjlighet, men många tänker ganska fyrkantigt kring föräldraledighet och ekonomi. Vi har varit, och är, hemma tillsammans mycket med båda barnen, något som är möjligt för att vi verkligen planerar våra utgifter.
    Precis, så klart finns det en hel del som verkligen måste ta 7 dagar för att få det att gå runt, men många tänker, precis som du säger, ganska fyrkantigt.
  • älskarlivet81
    iolanthe skrev 2011-11-05 10:15:28 följande:
    Jag håller med. Självklart kan alla inte vara hemma och alla vill inte gå hemma flera år. Men så finns det ju såna också som anser att dom inte har råd att vara hemma länge men samtidigt handlar alla kläder på pop.
    Precis och ibland måste man prioritera. Nu har jag och min man en väldigt bra ekonomisk situation. För oss var det även skönt nu under föräldraledigheten att veta att vi faktiskt klarar oss på en inkomst om det knipar (t.ex. sjukdom eller arbetslöshet) Har hört om familjer som inte ens har råd att låta kvinnan bli sjukskriven under graviditeten, vilket gör att hon jobbar trots att hon inte borde. Måste vara fruktansvärt jobbigt att ha det så!
Svar på tråden När ska man sätta barnen på dagis?