• Alyssa

Vill donera ägg - lite frågor!

- Hur lång tid tar hela processen från att man anmäler sig som donator tills äggen är plockade? 
    6-12 månader

- Har för mig att jag hört om en minimiålder på 25 år för donatorn. Hittar inget om detta när jag söker. Finns det någon undre åldersgräns? 
    Ring ditt närmaste universitetssjukhus och fråga.

- Hur har er partner reageat på att ni donerat ägg?
    Han tog det bra, men ta ett snack med din partner om det först.

- Jag är inte intresserad av att donera till ett speciellt par, utan vill hjälpa alla dem som står i kö och inte har någon som kan hjälpa just dem. Anta att de skulle kunna få ut 5 bra ägg från mig. Är det de första paret i kö som får alla mina 5 ägg att försöka med/frysa in till syskon (?) osv. eller är det de första 5 par på tur i kö som får varsitt ägg? Alltså - hjälper man fler par ju fler ägg som plockas?

Får de ut 6 ägg eller mindre går de till ett par, blir det fler än så delas de på två par osv. Det är de som står på tur och som "matchar" ditt utseende som får äggen. I uppsala försöker de matcha mammans utseende så gott som det går med ditt men det är sån brist på ägg att det inte efterlevs riktigt.

-  Hur många tillfällen behöver man åka till sjukhuset? (Jag bor i Uppsala så det är inga problem egentligen)
    Jag har varit dit på en kontroll sen har jag gjort alla blodprov och ultraljud hos min gyn här i gävle där jag bor. (Donerade i uppsala) Under en tvåveckorsperiod blir det kanske 4-5 besök inklusive äggplocket.

- Stämmer det att donatorn får skriva ett brev om sig själv som barnet sedan har rätt att ta del av vid mogen ålder?
    Ja, när barnet är1 8år har det rätt att ta reda på vem du är. Sjukhuset sparar dina uppgifter i 70år.

- Får man som donator välja om man vill ge till barnlösa par, eller de som redan har barn men inte lyckas få syskon?
    Nej det får du inte.

- Vad får paret som donerar ägget för information om mig? Utseende? Yrke? 
    De får inte veta någonting om dig.

- Hur många gånger får en kvinna donera ägg?
    Man får ge upphov till max 6 familjer, alltså ge till 6 par men vill de sen ha syskon till barnen och de har ägg kvar så får de göra det.

- Ni som donerat - har ni berättat för chef/arbetskamrater med anledning av att man behövt tagit ledigt. I såfall, vilka var reaktionerna?
    Jag har berättat för mina chefer, enklast så.  De flesta har reagerat positivt till att jag donerat ägg.
  • Alyssa
    NalleMaja skrev 2011-11-05 13:30:15 följande:
    Tänkte ge några svar.
    Kanske skiljer sig mellan sjukhuset men på vissta ställen gäller följande:

Är det 10 eller fler ägg delar man äggen på 2 par annars får ett par alla äggen.

Den som tar emot det donerade ägget får reda på ålder på donatorn men inget annat. Detta för att det kan påverka äggkvaliten och en ev, graviditet. Även om åldersngränsen är sådan att äggen ska vara vara bra kvalitet.

I Uppsala är det 6 ägg till ett par.

Har aldrig fått någon information att min ålder lämnas ut till någon.  Isf gör de inte det i uppsala, då de talat om att de som tar emot ägg inte får veta någonting om donatorn. 

• Alyssa

Hmm! Kanske gör de så men jag funderar bara över varför de inte informerat om det. Inte världens grej kanske men när man informerar så kan man ju ge rätt info.

Svar på tråden Vill donera ägg - lite frågor!