Vill donera ägg - lite frågor!
Under en längre tid har jag funderat på att donera ägg, men känner mig helt ny på området och har därför mycket frågor. Jag är 23 år och lever tillsammans med min sambo om två underbara barn. Vår familjebildning har gått förskämt enkelt, och det var i samband med att jag blev mamma själv som jag kände att jag jag ville hjälpa de som inte har det lika lätt. Kan jag hjälpa någon att få känna kärleken till ett barn, så vill jag göra det.
Men nu har jag lite frågor.
- Hur lång tid tar hela processen från att man anmäler sig som donator tills äggen är plockade?
- Har för mig att jag hört om en minimiålder på 25 år för donatorn. Hittar inget om detta när jag söker. Finns det någon undre åldersgräns?
- Hur har er partner reageat på att ni donerat ägg?
- Jag är inte intresserad av att donera till ett speciellt par, utan vill hjälpa alla dem som står i kö och inte har någon som kan hjälpa just dem. Anta att de skulle kunna få ut 5 bra ägg från mig. Är det de första paret i kö som får alla mina 5 ägg att försöka med/frysa in till syskon (?) osv. eller är det de första 5 par på tur i kö som får varsitt ägg? Alltså - hjälper man fler par ju fler ägg som plockas?
- Hur många tillfällen behöver man åka till sjukhuset? (Jag bor i Uppsala så det är inga problem egentligen)
- Stämmer det att donatorn får skriva ett brev om sig själv som barnet sedan har rätt att ta del av vid mogen ålder?
- Får man som donator välja om man vill ge till barnlösa par, eller de som redan har barn men inte lyckas få syskon?
- Vad får paret som donerar ägget för information om mig? Utseende? Yrke?
- Hur många gånger får en kvinna donera ägg?
- Ni som donerat - har ni berättat för chef/arbetskamrater med anledning av att man behövt tagit ledigt. I såfall, vilka var reaktionerna?
Hoppas någon där ute orkar ta sig tid att svara på alla frågor. Tack på förhand!