• Kexet

Vill donera ägg - lite frågor!

Under en längre tid har jag funderat på att donera ägg, men känner mig helt ny på området och har därför mycket frågor. Jag är 23 år och lever tillsammans med min sambo om två underbara barn. Vår familjebildning har gått förskämt enkelt, och det var i samband med att jag blev mamma själv som jag kände att jag jag ville hjälpa de som inte har det lika lätt. Kan jag hjälpa någon att få känna kärleken till ett barn, så vill jag göra det. 

Men nu har jag lite frågor.

- Hur lång tid tar hela processen från att man anmäler sig som donator tills äggen är plockade?

- Har för mig att jag hört om en minimiålder på 25 år för donatorn. Hittar inget om detta när jag söker. Finns det någon undre åldersgräns?

- Hur har er partner reageat på att ni donerat ägg?

- Jag är inte intresserad av att donera till ett speciellt par, utan vill hjälpa alla dem som står i kö och inte har någon som kan hjälpa just dem. Anta att de skulle kunna få ut 5 bra ägg från mig. Är det de första paret i kö som får alla mina 5 ägg att försöka med/frysa in till syskon (?) osv. eller är det de första 5 par på tur i kö som får varsitt ägg? Alltså - hjälper man fler par ju fler ägg som plockas?

-  Hur många tillfällen behöver man åka till sjukhuset? (Jag bor i Uppsala så det är inga problem egentligen)

- Stämmer det att donatorn får skriva ett brev om sig själv som barnet sedan har rätt att ta del av vid mogen ålder?

- Får man som donator välja om man vill ge till barnlösa par, eller de som redan har barn men inte lyckas få syskon?

- Vad får paret som donerar ägget för information om mig? Utseende? Yrke?

- Hur många gånger får en kvinna donera ägg?

- Ni som donerat - har ni berättat för chef/arbetskamrater med anledning av att man behövt tagit ledigt. I såfall, vilka var reaktionerna?

Hoppas någon där ute orkar ta sig tid att svara på alla frågor. Tack på förhand!

• Svar på tråden Vill donera ägg - lite frågor!
  • principessan

Intressanta frågor! Jag vill också ta del av svaren!

• Alyssa
    - Hur lång tid tar hela processen från att man anmäler sig som donator tills äggen är plockade? 
    6-12 månader

- Har för mig att jag hört om en minimiålder på 25 år för donatorn. Hittar inget om detta när jag söker. Finns det någon undre åldersgräns? 
    Ring ditt närmaste universitetssjukhus och fråga.

- Hur har er partner reageat på att ni donerat ägg?
    Han tog det bra, men ta ett snack med din partner om det först.

- Jag är inte intresserad av att donera till ett speciellt par, utan vill hjälpa alla dem som står i kö och inte har någon som kan hjälpa just dem. Anta att de skulle kunna få ut 5 bra ägg från mig. Är det de första paret i kö som får alla mina 5 ägg att försöka med/frysa in till syskon (?) osv. eller är det de första 5 par på tur i kö som får varsitt ägg? Alltså - hjälper man fler par ju fler ägg som plockas?

Får de ut 6 ägg eller mindre går de till ett par, blir det fler än så delas de på två par osv. Det är de som står på tur och som "matchar" ditt utseende som får äggen. I uppsala försöker de matcha mammans utseende så gott som det går med ditt men det är sån brist på ägg att det inte efterlevs riktigt.

-  Hur många tillfällen behöver man åka till sjukhuset? (Jag bor i Uppsala så det är inga problem egentligen)
    Jag har varit dit på en kontroll sen har jag gjort alla blodprov och ultraljud hos min gyn här i gävle där jag bor. (Donerade i uppsala) Under en tvåveckorsperiod blir det kanske 4-5 besök inklusive äggplocket.

- Stämmer det att donatorn får skriva ett brev om sig själv som barnet sedan har rätt att ta del av vid mogen ålder?
    Ja, när barnet är1 8år har det rätt att ta reda på vem du är. Sjukhuset sparar dina uppgifter i 70år.

- Får man som donator välja om man vill ge till barnlösa par, eller de som redan har barn men inte lyckas få syskon?
    Nej det får du inte.

- Vad får paret som donerar ägget för information om mig? Utseende? Yrke? 
    De får inte veta någonting om dig.

- Hur många gånger får en kvinna donera ägg?
    Man får ge upphov till max 6 familjer, alltså ge till 6 par men vill de sen ha syskon till barnen och de har ägg kvar så får de göra det.

- Ni som donerat - har ni berättat för chef/arbetskamrater med anledning av att man behövt tagit ledigt. I såfall, vilka var reaktionerna?
    Jag har berättat för mina chefer, enklast så.  De flesta har reagerat positivt till att jag donerat ägg.
  • LivL

Jag ville bli donator, mailade Karolinska på mailto:[email protected]. Du kan fråga allt där.

De svar jag fick:

(ang resor)

"Det kan endast ske på de offentliga kliniker som utför äggdonationsbehandling.

Däremot kan viss provtagning, ultraljud ske på hemortens kvinnoklinik.

En donator från andra län kommer i regel hit 2-3 gånger."
    (ang p-stav)
    "Nu har jag pratat med vår donationsbarnmorska som meddelar att P-stav måste tas ut 3 månader innan behandlingstart."
    Och det var där det gick i stöpet för min del.

Om ni vill kan jag maila er broschyren jag fick av dem, men då behöver jag nog er email antar jag.
  • Dancia

Jättebra frågeställningar :). Jag kan tyvärr inte svara på några frågor men går i samma tankar som dig att donera ägg efter mitt sista barn som jag väntar nu :). Är också 23 år. Jag har precis som du haft oförskämt lätt för att bli gravid och lider med de som kämpar och inte lyckas och vill därför också kunna hjälpa. Vill också ha lite svar på ovanstående frågor :)

• LivL

Heja er! Ni är så fina. {#emotions_dlg.flower}

Jag ville verkligen donera men det var ett h-e att sätta i p-staven så jag vill inte ta ut den förrän jag måste. Har precis satt in den.

Jag oroar mig dock för vad maken tycker när jag inte sätter in en ny stav... Det blir ju sååå jobbigt för honom. Å andra sidan är det ett jäkla i-landsproblem om man jämför med de barnlösa.

• Kexet
    LivL skrev 2011-11-04 19:53:41 följande:
    Heja er! Ni är så fina. {#emotions_dlg.flower}

Jag ville verkligen donera men det var ett h-e att sätta i p-staven så jag vill inte ta ut den förrän jag måste. Har precis satt in den.

Jag oroar mig dock för vad maken tycker när jag inte sätter in en ny stav... Det blir ju sååå jobbigt för honom. Å andra sidan är det ett jäkla i-landsproblem om man jämför med de barnlösa.

Ja, jag äter ju mini-piller. När måste man sluta med dem för att kunna donera?

• kexan

Ni är så fina som donerar själv har jag fått uppleva lyckan att bli mamma pga att det finns så fina tjejer som er . Kram till er alla .

• LivL

Kexet: jag vet inte angående minipiller, men för p-stav var det ju tre månader innan behandlingsstart, så det kanske är samma för dig?

• NalleMaja

Tänkte ge några svar.
    Kanske skiljer sig mellan sjukhuset men på vissta ställen gäller följande:

Är det 10 eller fler ägg delar man äggen på 2 par annars får ett par alla äggen.

Den som tar emot det donerade ägget får reda på ålder på donatorn men inget annat. Detta för att det kan påverka äggkvaliten och en ev, graviditet. Även om åldersngränsen är sådan att äggen ska vara vara bra kvalitet.

• Alyssa
    NalleMaja skrev 2011-11-05 13:30:15 följande:
    Tänkte ge några svar.
    Kanske skiljer sig mellan sjukhuset men på vissta ställen gäller följande:

Är det 10 eller fler ägg delar man äggen på 2 par annars får ett par alla äggen.

Den som tar emot det donerade ägget får reda på ålder på donatorn men inget annat. Detta för att det kan påverka äggkvaliten och en ev, graviditet. Även om åldersngränsen är sådan att äggen ska vara vara bra kvalitet.

I Uppsala är det 6 ägg till ett par.

Har aldrig fått någon information att min ålder lämnas ut till någon.  Isf gör de inte det i uppsala, då de talat om att de som tar emot ägg inte får veta någonting om donatorn. 

• villsågärna38

I Stockholm lämnar man ut åldern på donatorn. Jag är gravid med ÄD nu och när jag ska göra NUPP-test inom kort är det bra att veta donatorns ålder. Det är dock det enda vi vet om vår donator, hennes ålder och att hon har barn sen tidigare. Det går ju inte att identifiera någon på de uppgifterna så de har ju inte hävt någon sekretess. Har svårt att tro att man gör på något annat sätt i övriga landsting.

• Alyssa

Hmm! Kanske gör de så men jag funderar bara över varför de inte informerat om det. Inte världens grej kanske men när man informerar så kan man ju ge rätt info.

• plupp06

Angående ålder så vid vi veta att donatorn var xx gammal, men självklart inte vilket datum eller år.

• plupp06
    plupp06 skrev 2011-11-06 21:12:29 följande:
    Angående ålder så vid vi veta att donatorn var xx gammal, men självklart inte vilket datum eller år.
    "Fick vi veta" ska det stå. Min laptop hänger sig i tangentbordet HELA tiden det blir lätt knas
  • mb08

Vill bara säga att ni som kan tänkta er att donera ägg är änglar. Tänk att ni av ren välvilja vill göra detta. De flesta tycker att det är för meckigt att t.ex ge blod (eller kanske snarare, kommer sig inte för att göra det,) och ni kan tänka er att donera era ägg. Det är så kärleksfullt gjort tycker jag. Det är ändå en stor sak att göra (har själv gjoft 4 IVF och jag tycker inte varken hormonstimuleringen eller äggplocket är så jobbigt eller smärtsamt, men det är ju ändå förstås en stor grej att donera ägg ) Jag hoppas ni kan förstå hur oändligt lyckliga ni kan göra andra människor, män och kvinnor som gråtit mer än vad någon borde behöva som kanske äntligen kan få sin dröm uppfyllda genom er. Jag kom att tänka på början av den här dikten av Pär Lagerström (tror jag att det är):

Jorden kan du inte göra om
    stilla din häftiga själ
    Endast ett kan du göra
    en annan människa väl.

TACK 

• bullenochgrisen

Jag vill också tacka er underbara tjejer/ kvinnor som donerar ägg, har viljan och har tanken att ge ett par det finaste och tänkbara man bara kan få <3 jag är själv en av dom som står i kön för att få ägg donerade till mig. en lång och påfrestande resa som jag och sambon går igenom. jag har fått gå igenom en resa i tio års tid då jag som 14 åring fick diagnosen förtidigt klimakterie, klimakterie som 14 åring?? Världen är inte rättvis och det finns inte så mycket jag kan göra åt saken heller mer än att vänta. ni som donerar är vårt enda hopp om att få bli föräldrar <3

• Mar14

Med risk för att upprepa vad som redan sagts och att tråden spårar ur till en tacktråd så vill jag också skicka varma hälsningar till er som funderar på att donera! Ni är riktiga änglar! {#emotions_dlg.flower}

Bloggar om 'husmorstips' för att bli gravid. -> www.frejochfreja.se/fertilitetsbloggen/
  • Cookies

TS, olika universitetssjukhus har olika regler för ålder på donatorn. Någonstans mellan 18-25 är vanligast. Kolla vad som gäller just ackis. Men tror att dom precis som Umeå har 18.

Svar på tråden Vill donera ägg - lite frågor!