• marthinalarsson

HJÄLP, mitt barn äter inte!

Jag har en dotter på 19 månader som inte vill äta, hon har alltid ätit dåligt och jag har tvingat till mig olika prover från bvc men hon har inga allergier eller så. Hon äter nästan ingenting verken hemma eller på dagis!! Ska oxå lägga till att hon ligger under i sin viktkurva men växer bra på längden. Nu är jag trött på alla dessa j*vla middagar som oftast bara ge mig ångest när hon ätit en sked mat och sen inte vill ha mer! Det ända hon oftast brukar få i sig är en hel flaska välling på kvällen men under dagarna äter hon knappt ingenting (utan överdrift)!! Hur får man sitt barn intresserad av mat och min största fråga är, blir mitt barn aldrig hungrig??????

• Svar på tråden HJÄLP, mitt barn äter inte!
  • Kakmonster

Min tjej är precis likadan just nu! Hon är 20 mån och det började när hon började på dagis vi 18 mån. Äter i princip bara 200 ml välling på morgonen, petar bara i lunchen på dagis, dricker bara mjölken/filen till mellis på dagis, nån sked mat här hemma vi 16-17, en miniyogurt vid 19 sen 250 ml välling vid 21 och somnar.

Hon blir lätt gnällig, och vi märker att hon blir gladare då hon ätit nåt, men hon vill ju oftast inte ha nåt! Nu har hon en tand på g igen, men det har inte påverkat henne tidigare. Kan tilläggas att hon fick en lillebror då hon var 17,5 mån, så det kanske har påverkat lite...

• marthinalarsson

Tack för ditt svar, min dotter äter kanske 100 ml välling på morgonen ibland inte ens det, till luch äter hon en sked mat, middag äter hon oxå bara någon sked mat och sen välling på kvällen. Hon äter inte mer än så och har aldrig gjort.......
    Ibland på dagis när hon varit där en hel dag har hon enbart ätit en halv smörgås och sen inget mer.....då har hon ju ändå varit där från halv sju till fyra..... 

• BrödernaBus

Hur länge har din tjej gått på dagis? Har hon nyss börjat?

Min son är 16½ månad och han är precis likadan! Han äter smörgås, yoghurt och frukt men mat ratar han. Två-tre tuggor sen är det bra - både på dagis och hemma. Han dricker inte välling längre heller tyvärr men han är pigg och glad och leker som han ska. Han har alltid varit liten men han följer sin kurva både längd- och viktmässigt.
    Han började på dagis i augusti när han var 14 månader och många barn äter dåligt i början sägs det. Hoppas bara det rättar till sig! Han säger heller aldrig till att han är hungrig utan man får se till att han äter nåt var fjärde timme ungefär. Han kan peka på fruktskålen om han vill ha banan men inget annat... 

• marthinalarsson

hon har gått på dagis sen hon va 13 månader och nu är blir hon 20 mån i mån faktiskt......Hon vill ju inte ens ha yoggi eller något. Hon ratar allt!! Har nu även provat att inte ge henne något alls mellan måltiderna (kanske i en månad eller så) men hon äter inte bättre för det!!

• BrödernaBus

Då borde hon ju ha vant sig vid att äta på dagis också... Är hon pigg och leker för övrigt eller märker ni att hon inte orkar nåt för att hon inte äter?
    Vad säger BVC? Tänkte att du kanske kan få nåt bra råd om inte annat. 

• marthinalarsson

Jo hon är en pigg och glad tjej, på bvc säger dom att jag inte ska oroa mig men dock förstår jag inte varför hon inte vill äta! På dagis tycker dom det är konstigt att hon äter så lite som hon gör! Men jag får ingen respons från något håll alla säger bara till mig hela tiden att det finns inga barn i sverige som svälter sig själva!! Fast det hjälper inte mig, jag vill ju att hon i alla fall ska äta lite vid varje måltid, nu fick hon lunch efter hon sovit middag men hon åt bara en liten svamp skiva =( och har inte ätit sen i morse!!

• BrödernaBus

Ja det är underligt! Man tycker ju att dem borde bli hungriga när dem leker och håller i gång om dagarna men icke. Ändå tror jag att dem får i sig det dem behöver även om vi tycker dem äter på tok för lite mat.

• Mimsing

Bajsar hon varje dag? Mina barn har "tröga tarmar" och bajsar väldigt sällan av sig själva. Ger jag laxermedel (givetvis på barnläkares inrådan) så börjar de bajsa nästan varje dag och äter MYCKET bättre. Det kan inte vara något liknande?

• skruttan35

Förstår hur du känner dig då vi har haft en matvägrande son. Vi trixade, trugade och lekte vid varje måltid för att få i honom lite mat. Oftast tog måltiderna 40min. Träffade en dietist så våran son fick näringsdryck 1g/dag så vi visste att han fick i sig lite mer näring. Under 2v erbjöd vi honom mat och ville han inte äta så skulle vi erbjuda vid nästa mål, inte göra något väsen av det. Resultatet blev att han endast fick i sig 200ml näringsdryck och 150ml välling, för barn äter när de är hungriga! NOT inte våran son iafl

Sedan hände det något vid 3,5års ålder, han började ÄTA!!!! Nu äter han allt och ber om mat, kan säga att han är hungrig, nu får vi nästan stoppa honom istället. Känns helt overkligt efter att ha kämpat med ammning och mat sedan han föddes.

Är hon ofta sjuk?

• marthinalarsson

hon bajsar oftast en till två ggr per dag så det är de inget fel på och kissar gör hon oxå, hon är inte sjuk mer än vanligt! Så jag vet inte vad det kan vara!

• bollikollan

Hej! Jag provar att skriva här trots att tråden är gammal. Jag har precis samma situation med min dotter (18 månader)! Jag börjar bli riktigt förtvivlad! Hon verkar helt enkelt inte vara hungrig. Det kvittar vad jag gör, hur vi äter, vad hon äter eller hur länge det går mellan måltiderna. Hon har ingen favoritmat. Har provat allt. Hon verkar helt enkelt inte gilla äta. Bvc säger att så länge hon orkar vara uppe en hel dag är det ingen fara. Hon väger 8,7 kg!!!! Fick du (ts) någon ordning på det? Någon förklaring?

Svar på tråden HJÄLP, mitt barn äter inte!