Inlägg från: paula26 |Visa alla inlägg
  • paula26

Ni som har barn med växelvis boende, hur gör ni med barnens läxor?

Går ni igenom med den andra föräldern vad barnen har gjort hus er? försöker ni undervisa era barn på samma sätt, eller tycker ni att det är ok att skolan lär ut ex matte på ett sätt, mamman på ett annat o pappan på ett tredje sätt???  Vi har lite problem med min bonusdotter,hon går i trean o kan inte matte alls. Hon kan inte räkna ut 16 +4. Mamman vill att dottern ska gå hem till henne att göra matteläxorna, fast vi också kan hjälpa henne. Jag bad henne idag säga vilken metod hon  har börjat använda(hon är utländsk o vill nu lära dottern på sitt sätt) , så att vi kan göra samma sak, men hon vill inte berätta. Jag tror nog att det är bäst för barnen att lära sig grunden som dom gör i skolan, för att inte bli mera förvirrad .. eller? eller om inte annat, så ska båda föräldrarna lära på ungefär samma sätt...   vad kan era barn som går i trean???

• Svar på tråden Ni som har barn med växelvis boende, hur gör ni med barnens läxor?
  • paula26
    Trivelina73 skrev 2011-11-02 21:59:26 följande:
    skolan brukar ju ge massa olika sätt att lära sig på??

Har ungen dyskalkyli??
    Jag tror inte att hon har det, men självklart ska man kolla upp detta!!!
    vad jag menar med olika sätt att lära sig på är att i Sverige lär ni en att addera på ett sätt, men i vissa andra länder så skriver man på ett annat sätt. Resultatet blir detsamma , men när jag visade min lärare hur jag skriver ner svaren på en uppgift, behövde hon kolla igenom det noga för att fatta hur jag tänkte!!!  Visst när man är äldre så kan man nog välja själv, men är man 9 år o ska lära sig matte så tror jag att det blir förvirrande om mamman skriver/räknar på ett sätt o när man går till skolan så fattar man inte vad läraren skriver på tavlan osv...  vet inte men jag tror att det kan vara förvirrande..eller??? 
    Står det i en läxa att hon ska räkna u 100 +6=         100 +4=   så kan hon inte, men visar man att det blir 106 så fyller hon i resten, men dagen efter vet hon inte igen. Hon säger inte hundrasex, utan hundrasextio... är detta vanligt i den åldern?
Svar på tråden Ni som har barn med växelvis boende, hur gör ni med barnens läxor?