• paula26

    Ni som har barn med växelvis boende, hur gör ni med barnens läxor?

    Går ni igenom med den andra föräldern vad barnen har gjort hus er? försöker ni undervisa era barn på samma sätt, eller tycker ni att det är ok att skolan lär ut ex matte på ett sätt, mamman på ett annat o pappan på ett tredje sätt???  Vi har lite problem med min bonusdotter,hon går i trean o kan inte matte alls. Hon kan inte räkna ut 16 +4. Mamman vill att dottern ska gå hem till henne att göra matteläxorna, fast vi också kan hjälpa henne. Jag bad henne idag säga vilken metod hon  har börjat använda(hon är utländsk o vill nu lära dottern på sitt sätt) , så att vi kan göra samma sak, men hon vill inte berätta. Jag tror nog att det är bäst för barnen att lära sig grunden som dom gör i skolan, för att inte bli mera förvirrad .. eller? eller om inte annat, så ska båda föräldrarna lära på ungefär samma sätt...   vad kan era barn som går i trean???

  • Svar på tråden Ni som har barn med växelvis boende, hur gör ni med barnens läxor?
  • paula26
    Trivelina73 skrev 2011-11-02 21:59:26 följande:
    skolan brukar ju ge massa olika sätt att lära sig på??

    Har ungen dyskalkyli??
    Jag tror inte att hon har det, men självklart ska man kolla upp detta!!!
    vad jag menar med olika sätt att lära sig på är att i Sverige lär ni en att addera på ett sätt, men i vissa andra länder så skriver man på ett annat sätt. Resultatet blir detsamma , men när jag visade min lärare hur jag skriver ner svaren på en uppgift, behövde hon kolla igenom det noga för att fatta hur jag tänkte!!!  Visst när man är äldre så kan man nog välja själv, men är man 9 år o ska lära sig matte så tror jag att det blir förvirrande om mamman skriver/räknar på ett sätt o när man går till skolan så fattar man inte vad läraren skriver på tavlan osv...  vet inte men jag tror att det kan vara förvirrande..eller??? 
    Står det i en läxa att hon ska räkna u 100 +6=         100 +4=   så kan hon inte, men visar man att det blir 106 så fyller hon i resten, men dagen efter vet hon inte igen. Hon säger inte hundrasex, utan hundrasextio... är detta vanligt i den åldern?
  • Trivelina73
    paula26 skrev 2011-11-02 22:11:14 följande:
    Jag tror inte att hon har det, men självklart ska man kolla upp detta!!!
    vad jag menar med olika sätt att lära sig på är att i Sverige lär ni en att addera på ett sätt, men i vissa andra länder så skriver man på ett annat sätt. Resultatet blir detsamma , men när jag visade min lärare hur jag skriver ner svaren på en uppgift, behövde hon kolla igenom det noga för att fatta hur jag tänkte!!!  Visst när man är äldre så kan man nog välja själv, men är man 9 år o ska lära sig matte så tror jag att det blir förvirrande om mamman skriver/räknar på ett sätt o när man går till skolan så fattar man inte vad läraren skriver på tavlan osv...  vet inte men jag tror att det kan vara förvirrande..eller??? 
    Står det i en läxa att hon ska räkna u 100 +6=         100 +4=   så kan hon inte, men visar man att det blir 106 så fyller hon i resten, men dagen efter vet hon inte igen. Hon säger inte hundrasex, utan hundrasextio... är detta vanligt i den åldern?
    Min dotter är inte heller en mattegieni, och ärligt jag måste oxå sitta och tänka efter.. Hon glömmer, men tror de är mest ointresse. Huvudet fullt med lek o annat som lockar. och de sitter inte bara gjutet än, och tids nog faller de på plats. Antingen när hon är 9 eller 19!
  • Kodia

    Att veta varför man räknar ut ett visst tal på ett visst sätt är viktigt. För att klara av det som krävs i skolan och vardagslivet måste man kunna välja den strategi som är smartast för just det talet. Några exempel:
    6+7 Om man vet att 6+6 är 12 (två sexor i tärningsspel) kommer man snabbt på svaret
    9+6 Om man tänker att 9 nästan är 10, och flyttar 1 till 9 för att göra ett helt tiotal, så blir det 5 ental kvar
    2+7 Tänk "störst först" Två mer än 7 är ju 9.
    16+4 Kom ihåg tiokompisarna! 6+4 är 10, så då blir det två tiotal.

    Prata med din dotter om varje tal, och fråga hur hon tänker. Berätta hur du själv tänker. Koppla till tal ni redan har löst, så hon får känna att strategierna funkar.

    Räknar hon på fingrarna? I så fall kan det vara kul att säga att man bara får "fuska", och inte räkna på fingrarna. (Fuska=använda knep och strategier)

    Det viktigaste är att hon förstår varje tal hon gör. Om ni pratar om att välja "knep", så kanske det inte blir så laddat med mamman. dottern kan då jämföra de olika sätt som du, mamman och läraren gör på, och av de välja det som passar henne bäst.

  • Kodia

    Den här boken tycker jag är bra! (ev. har barnets lärare den att låna ut, annars är den inte dyr, och väldigt lättläst!)
    www.adlibris.com/se/product.aspx

    Både ni och mamman kanske kan läsa boken, och sedan prata om den. Då blir det mindre laddat, och lättare att hitta ett bra sätt att hjälpa dottern!

  • lycklig02

    Som jag sa i din förra tråd så be föräldrarna kolla om dottern har diskalkyli ju tidigare de vet ju snabbare hjälp och stöd kan dottern få ts

  • caliningrad
    Trivelina73 skrev 2011-11-02 21:59:26 följande:
    skolan brukar ju ge massa olika sätt att lära sig på??

    Har ungen dyskalkyli??
    dyskalkyli?

    vad är detta ? en till ny diagnos ?

    Ang TS problem. Nej, det är inte vanligt att inte kunna 16+4 eller 100+6 när man är 10 år. Jag skulle tro att hon haft dåliga lärare i förskolan som inte gick igenom grunderna alls.
  • lycklig02

    Caliningrad: det är därför jag o nån mer ber ts att kolla upp diskalkyli dvs som dyslexi fast med siffror.

Svar på tråden Ni som har barn med växelvis boende, hur gör ni med barnens läxor?