• Mrs00K

3 missfall sen i juni 2011, någon annan som varit med om detta???

Hej.

Jag har är lite frustrerad, ledsen och allt som man känner efter upprepade missfall.

Jag har väldigt lätt för att bli gravid, varit gravid 3 ggr sedan i juni månad i år men alla 3 grav. har slutat i missfall i v.5, v.9 och nu i v. 5 igen.

Någon annan som varit med om detta? Hur har det gått för er sen? Har ni fått ett barn till sist? Med hjälp? Utan hjälp?

Har massor med funderingar har varit i kontakt med mitt närliggande sjukhus och de har skickat mig vidare till en person som sysslar med utredningar om ofrivillig barnlöshet men där kunde man bara lämna meddelande och vänta vackert tills de hör av sig.

• Svar på tråden 3 missfall sen i juni 2011, någon annan som varit med om detta???
  • MariaJ

Hej! 

Jag har varit med om precis detta förutom att jag fick mitt första i maj. Det första var tidigt, i vecka . Det andra var ett misstänkt utomkvedeshavandeskap. Och det s senaste blev konstaterat idag i v.7 men graviditeten hade avstannat mycket tidigare. Det gör så ont i hjärtat!!  Jag ska också be om en utredning. Har en jättebra gynekolog så jag tror inte att det kommer att bli några problem att få det.

Jag hoppas att det kommer att lösa sig för oss båda. 

• Josefinolin

Jag fick mitt tredje mf den 13 okt. De tidigare var i januari och juni i år. Alla var tidiga i v 5-6.

Senaste gången fick jag åka in till gynakuten, och när jag var där så lovade läkaren att han skulle skicka en remiss för utredning. Undrar bara hur lång tid det tar innan den kommer...

Försökte även ringa till Sophiahemmets fertilitetsklinik idag. Telefontid mellan 9-9.45. Det tutade upptaget hela tiden, känns ju helt lönlöst om man inte ens kan komma fram till dem.

Just nu känns allt bara så hopplöst.

• MariaJ

Hej Josefinolin! 

Tråkigt att höra men det känns ändå skönt att man inte är ensam med denna förtvivlan. Jag påbörjade min cytotecbehandling  för att framkalla missfall i lördags och nu försöker jag komma på fötter både psykiskt och fysiskt. Jag blödde mycket första dagen med klumpar  men i söndags och idag har jag bara blött ytterst lite. Jag hoppas innerligt att allt vill komma ut. Jag vill nämligen inte bli skrapad en gång till. HUr har det varit för dig? Mina har också varit tidiga i vecka 5-6.

Jag tänkte ringa min gyn och be om utredning nu i veckan men samtidigt är jag så orolig för att det ska vara något fel på någon av  oss som inte går att lösa.

• Chris01

Jag fick veta i torsdags att hjärtat slutat slå för 2-3dgr sen, vi såg hjärtat senast i förra torsdagen. Det jobbiga är ju att jag har varken blödigt eller haft smärtor utan denna gången verkligen känt mig super gravid med alla dess symptom till. Nu ska jag skrapas på tisdag om inget sker innan dess, första gången jag skrapas. v.10 denna gången, sk MA. Första i mars v.8 och andra tidigt mf i aug v.5 men dom gångerna har jag haft smärtor och massa blod. Känns otroligt jobbigt för vi trodde verkligen det skulle gå vägen denna gången.. Nu skickar läkaren oss på utredning och jag vet inte ens vad man gör på sådana utredningar men det lär vi väl se. Dock är inte utredningen eller att det kan va brist hos oss någon av oss som skrämmer mig, jag kan ju bli relativt lätt gravid liksom, det är att jag är psykiskt rädd nu för att ens försöka igen då jag inte förknippar det med något annat än missfall..

• Bräckehäxan

ett tips - testa albyl minor!
    Jag fick 2 mf och började läsa på.. En teori till upprepade tidiga mf är att man har för tjockt blod så att fostret ej kan knyta kontakt via blodomloppet.. bland annat kvinnor som går igenom ivf får nån medicin med blodförtunnande. I albyl minor finns detta ämne också.. Albyl minor kan man köpa receptfritt, viktigt att ni googlar och läser på, det finns mycket info om detta..

Jag blev gravid en tredje gång strax efter att jag hittat info om albyl och bestämde mej för att testa.. började äta 1/3 albyl-tablett när jag fick pluss, och åt tills några månader innan bf.. Det blev en liten gosse - och jag är såklart hyffsat övertygad om attd et fanns något samband.. man kan ju inte veta säkert såklart...

• Bräckehäxan
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m27298653-1.html

kopierar en bra sammanfattning, men ta gärna reda på mer innan ni eventuellt kör på!

" Hej tjejer! Så här ligger det till med ASA (dvs acetylsalicylsyra) som är innehållet i både Trombyl och Albyl Minor:
    ASA har två effekter i dessa sammanhang:
    1) Dels en positiv effekt att minska risken för proppbildning (proppar som annars kan bildas i den blivande moderkakan och orsaka tidiga missfall) Den effekten får man redan av 50-75 mg ASA/dag.
    2) Dels en negativ effekt att det försämrar äggets förmåga att växa fast i livmoderslemhinnan, och ökar risk för vissa missbildningar hos fostret. Den effekten kommer först vid högre doser, över 500 mg ASA/dag (ev redan över 100 mg)
    Så Trombyl (=75 mg ASA) är helt OK att ta, och kan alltså minska missfallrisken. Men tar man Albyl Minor (=250 mg ASA) så ska man bara ta en fjärdedels tablett. Absolut inte en hel!! Då finns risken att det gör mer skada än nytta. "
  • Chris01

Albyl minor, ska man ta det nu när man börjar försöka igen eller efter mens eller bara när man plussar?

• Bräckehäxan

Som sagt, det är några år sedan jag åt det under grav, så jag minns inte alla detaljer. Sök info på nätet det finns en hel del FL-trådar t.ex! Jag länkade till en, men googla själva och ta reda på mer. Var bara ett tips!

• MariaJ

Chris01: Visst känns det konstigt att få reda på att man inte har en levande graviditet när man inte har haft varken blödningar eller ont. Så var det för mig med denna gång och jag kände som du mycket gravsymptom. Jag känner mig lurad av min egen kropp! Jag trodde också att det skulle gå vägen denna gång, tredje gången gillt. Men nu är man en av de ynka 1% som får upprepade missfall. 

Nu verkar blödningen vara på sluttampen och i morgon ska jag till min gyn för kontroll. Min sambo ska också med för att prata om utredning. Jag hoppas att vi kan komma igång redan i morgon.  

Tack Bullmama för tipsen. Det är bra att vara påläst innan man träffar läkare. Månag verkar ha en tendens att negligera andra behandlingsformer. 

• MariaJ

Ps. Chris01 jag undrar varför de inte ger dig cytotec för att sätta igång missfallet? Det går ju alltid att testa innan skrapning. Men du kanske är för långt gången?

• Österbotten
    Josefinolin skrev 2011-11-14 11:06:11 följande:

Jag fick mitt tredje mf den 13 okt. De tidigare var i januari och juni i år. Alla var tidiga i v 5-6.

Senaste gången fick jag åka in till gynakuten, och när jag var där så lovade läkaren att han skulle skicka en remiss för utredning. Undrar bara hur lång tid det tar innan den kommer...

Försökte även ringa till Sophiahemmets fertilitetsklinik idag. Telefontid mellan 9-9.45. Det tutade upptaget hela tiden, känns ju helt lönlöst om man inte ens kan komma fram till dem.

Just nu känns allt bara så hopplöst.

På IVF kliniken på st göran kan man gå in på nätet och boka tid så ringer dom upp dig. Vi fick barn med hjälp av ivf hos dom och är jättenöjda. Dom gör utredningar också men det är ju privat så det kostar.

www.ivfsverige.se     
  • Chris01

Jag var i v.12+5 (såg att jag hade skrivit fel där uppe) så jag vet inte om det var för att livmodern hade slutit sig runt så mycket eller varför jag inte fick tabletter. Har aldrig gjort någon skrapning innan men mamma sa det va inget och oroa sig över då hon har gjort 2st. Mamma

• krillelkpg

Min tjej har haft tre missfall, dock inte så tätt som dig och för en mån sen fick vi en son i vecka 35+3

• Josefinolin

Hej Maria J, Österbotten och övriga.
    Ja, det är faktistk väldigt skönt att höra att man inte är ensam.
    Det är fruktansvärt jobbigt att hantera. Nr1 o 2 var inte alls så jobbiga som detta.

Jag hoppas o tror att mina blödningar äntligen slutat. Jag fick komma tillbaka in till gyn för ytterligare en kontroll där de tyckte att allt såg bra ut och att jag bara skulle vänta tills allt ville komma ut. Men sen så såg de att hcg nivån hade stigit, vilket ju inte är bra (tecken på utomkveds). Så de skrev faktiskt in mig men jag fick åka hem på "permission" över natten. Dagen efter så fick jag göra ytterligare en undersökning med 2st läkare. Då så såg läkare nr 2 att det satt vävnad som hade agerat som en propp. De lyckades plocka bort den, med lite pill och stora hostningar från mig ( vilket var lite skumt).

Nu har jag fått en tid hos Victoriakliniken vid Medborgarplatsen strax innan jul. Är det någon som vet hur de är?
    Det var iaf en kvinnlig läkare och det har man ju inte blivit bortskämd med direkt! Flört
    Sen i fredags fick jag en tid hos Sophiahemmet i februari. (Mannlig läkare) De svarade på ett mail jag skickat innan jag fick tiden vid Medis.
    Nu pratar vi lite hemma om hur vi ska göra, vilket ställe ska man välja!?! Sophiahemmet är väl mer välkänt, men där dröjer det ju längre och är svårare att få tider hos.

Jag är väldigt rädd för att det ska vara något fel som gör denna resa ännu längre/omöjlig. Samt att tänk om det var något "bagatellartat" som har gjort att man haft ett år från helvetet i onödan. 

Mycket tankar och väntan, det är väl vår lott antar jag...Rynkar på näsan

Svar på tråden 3 missfall sen i juni 2011, någon annan som varit med om detta???