• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Blandade frågor, myter och annat.

Ja, här kommer lite myter, hur bra är ni på att skilja myter från verklighet?

Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Blandade frågor, myter och annat.
  • faffner
    SilverLadyG skrev 2011-10-31 22:33:40 följande:
    Då kommer vi att gå in på diskussionen om receptorer på smaklökarna som "läser" av olika smaker...då måste vi gå igenom step by step hela systemet med enzymer och receptorer m.m. Smaklökarna ser faktiskt olika ut när det gäller den kemiska sammansättningen...Ohh det kommer att ta halva natten att förklara det, väljer att lämna det bakom mig nu.
    Jag lade till en mening som jag missade! Och jo, jag vet hur receptorer fungerar, jag har trots allt läst cellbiologi :) så det är ingen fara! Jag förstår hur du menar.
  • Unitard

8 av 10.

Bommade på mjölken och värmeförlusten..

Jag skyller på BVC som tjatar om vikten av mössa.
    Och min saliv blir slemmigare av mjölk, den ökar iofs inte i kvantitet men blir helt klart slemmigare.

Känner mig ändå pretty nöjd över resultatet.

• Red Velvet

Är det inte genom öronen man förlorar mest värme? Eller är det också en myt?

• Blå Flygare
    fucktard skrev 2011-10-31 22:08:40 följande:
    På tal om metallföremål i mikron - jag vet ju att om man ställer in en mugg eller tallrik med guldkant i så kan det blixtra rätt fint (fast det skadar ju inte mikron direkt, möjligen indirekt om en blixt skulle antända fett eller så), men händer det med alla metallföremål? Tepåsar t.ex. sitter det ju en liten häftklammer på, men jag har kört såna i mikron (innan jag reflekterade över det) utan ljusshow. Någon som kan svara?
    Så länge metallföremålet är i vätska så överförs den energin bara till vätskan. Går t.ex. utmärkt att ha en sked i vattenmuggen när man micrar. Hört att vattnet ska värmas snabbare så, men det kanske bara är en myt det med.
  • Jakkolina

Min hund svettas i alla fall...floder
    Hade 6 rätt,men 7 om jag får bestämma

• Ceka86

TS jag hörde på TV att man förlorar mycket värme genom huvudet, så de som inte har mössor på sig oftast fyrser mer. 

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Ceka86 skrev 2011-11-13 22:12:01 följande:
    TS jag hörde på TV att man förlorar mycket värme genom huvudet, så de som inte har mössor på sig oftast fyrser mer. 
    Tror du att de fryser mer eller mindre än de som inte har byxor på sig?

Precis som jag har länkat till kommer myten förmodligen av amerikanska arméns något olyckliga formulering angående att man bör ha mössa på sig annars förlorar man mycket värme genom huvudet (som är det enda som är bart, alla andra kläder är "givna").
    Human beings have a demonstrated talent for self-deception when their emotions are stirred - Carl Sagan 1934-1996
  • Äppelpaj80

Det där med att hundar inte svettas vet jag inte om jag tror stämmer? Min gjorde det, för blöt vart han i pälsen? Micron trodde jag ändå stämde eftersom det blixtrat i micron om man har metall i. Den borde ju bli förstörd om metallen får ligga kvar? Ang tungan beror det kanske på hur man tolkar frågan, men jag har fått lära mig på biologin att man känner smaker mindre och mer på olika delar? Att alkohol dödar hjärnceller trodde jag också stämde, men att de återbildas? Hur stor del av hjärnan man använder finns det väl delade åsikter om? Jag har sett vissa skriva 3% bara? Det var intressant iaf, ska sätta mig och googla nu.

• Lillsnufflan

Jag kanske är dum men jag fattar inte frågan om mikrovågsugnen. Ska micron eller metallen bli förstörd?

Och vad gäller medeltidens människor så fanns knappast någon absolut konsensus avseende jordens form.

Annars är det ett kul quiz.     

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lillsnufflan skrev 2012-01-08 03:31:40 följande:
    Jag kanske är dum men jag fattar inte frågan om mikrovågsugnen. Ska micron eller metallen bli förstörd?
    Lite ambivalent blev det där ja. Myten är att mikrovågsugnen går sönder om man kör metall i den.
    Lillsnufflan skrev 2012-01-08 03:31:40 följande:
    Och vad gäller medeltidens människor så fanns knappast någon absolut konsensus avseende jordens form.
    Vem/vilka hade en avvikande tanke kring det?
    I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • cloudberry79

8/10, jag visste faktiskt det där med micron och ger er en liten "prova det här om du törs"-utmaning: Lägg en CD-skiva du inte längre vill ha i micron och se vad som händer. Häftig ljusshow utlovas!

If you love me - please don't feed me!
  • potatohead
    SilverLadyG skrev 2011-10-31 21:28:12 följande:
    jag fattar ingenting....Skäms
    "Vi känner smaker som salt, surt, sött och beskt på olika platser på tungan", jo det stämmer enligt min bok i fysiologi och det jag fick tenta av.
    "Hundar svettas inte.", nej det gör de inte, de har en annan värmereglering än människan. Här kan man börja diskutera hur man definierar ordet svett. Svett som utsöndras från svettkörtlar eller något annat som liknar svett,vissa djur använder svettkörtlar till annat än det som är "svett" för människan.

"Människor förlorar mest värme genom huvudet, främst skalpen"- ja det stämmer att den största delen av värmeförlust sker genom huvudet något med blodkärl att göra.
  • Emilia75

Eh... jag fattar inte heller riktigt, för svaren stämmer ju inte... Jag har läst medicin och JO, man känner salt, surt osv på olika ställen på tungan...
    Dessutom svettas man mest genom huvudet, man utstrålar en massa därifrån, därför viktigt att ha mössa på vintern för att hålla värmen inne tex...
    Så - nej, det där var konstiga svar...
    Kan någon förklara varför svaret inte stämmer på frågan om tungan tex?

• Emilia75

Citat från wikipedia:
    "Totalt har en vuxen människa mellan 5000 och 10000 smaklökar utspridda i papillernas ytskikt. Varje smaklök består 20-40 smakceller plus ytterligare några sorters celler. En enskild smakcell reagerar bara på en sorts grundsmak, men inom varje smaklök finns normalt flera sorters smakceller, så en smaklök är därför känslig för flera olika smaker."
    Varje smakcell känner alltså olika saker... En känner salt, en surt osv...
    Men det kanske mer var en fråga om de var samlade i klungor, eller?
    Frågan är lite luddig tycker jag... för surt och salt osv känns på olika ställen, av olika celler på tungan.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Emilia75 skrev 2012-06-12 11:21:42 följande:
    Eh... jag fattar inte heller riktigt, för svaren stämmer ju inte... Jag har läst medicin och JO, man känner salt, surt osv på olika ställen på tungan...
    Dessutom svettas man mest genom huvudet, man utstrålar en massa därifrån, därför viktigt att ha mössa på vintern för att hålla värmen inne tex...
    Så - nej, det där var konstiga svar...
    Kan någon förklara varför svaret inte stämmer på frågan om tungan tex?
    Jag har förklarat och hänvisat till källor för båda dessa påståenden.

Angående huvudet och värmeförlust råder det ingen som helst tvekan om att det är en myt, den gällde ursprungligen att det är viktigt att ha mössa på sig men det förutsatte att övriga kläder bars (vilket gällde uniform, som alltid bärs under alla omständigheter). Tankeexperiment: Du tar på dig en mössa och inget annat, jag tar på mig mitt ullunderställ och mina andra vinterkläder och så går vi ut i skogen på vintern när det är -30 grader ute och ser vem som fryser ihjäl först. Tror du att du kommer överleva längst?

När det gäller tungan så är det lite mindre självklart men det kommer sig av en felöversättning från början och den letade sig konstigt nog in i böcker på hög nivå och finns kvar där än idag trots att vetenskapliga studier sedan länge motbevisat den.

Här är en bra början:
    en.wikipedia.org/wiki/Tongue_map
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Emilia75 skrev 2012-06-12 11:25:23 följande:
    Citat från wikipedia:
    "Totalt har en vuxen människa mellan 5000 och 10000 smaklökar utspridda i papillernas ytskikt. Varje smaklök består 20-40 smakceller plus ytterligare några sorters celler. En enskild smakcell reagerar bara på en sorts grundsmak, men inom varje smaklök finns normalt flera sorters smakceller, så en smaklök är därför känslig för flera olika smaker."
    Varje smakcell känner alltså olika saker... En känner salt, en surt osv...
    Men det kanske mer var en fråga om de var samlade i klungor, eller?
    Frågan är lite luddig tycker jag... för surt och salt osv känns på olika ställen, av olika celler på tungan.
    Frågan gäller olika platser enligt den klassiska tungkartan, inte olika celler.
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • Toboas
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-10-31 20:46:40 följande:
    "Medeltidens människor trodde på en rund jord"
    Irriterande! Jag slöläste den frågan och tänkte att det var klassikern att de trodde på en platt jord och svarade alltså "Falskt"...
Svar på tråden Blandade frågor, myter och annat.