Blandade frågor, myter och annat.
Ja, här kommer lite myter, hur bra är ni på att skilja myter från verklighet?
Ja, här kommer lite myter, hur bra är ni på att skilja myter från verklighet?
8 av 10.
Bommade på mjölken och värmeförlusten..
Jag skyller på BVC som tjatar om vikten av mössa.
Och min saliv blir slemmigare av mjölk, den ökar iofs inte i kvantitet men blir helt klart slemmigare.
Känner mig ändå pretty nöjd över resultatet.
Är det inte genom öronen man förlorar mest värme? Eller är det också en myt?
5
Min hund svettas i alla fall...floder
Hade 6 rätt,men 7 om jag får bestämma
TS jag hörde på TV att man förlorar mycket värme genom huvudet, så de som inte har mössor på sig oftast fyrser mer.
Det där med att hundar inte svettas vet jag inte om jag tror stämmer? Min gjorde det, för blöt vart han i pälsen? Micron trodde jag ändå stämde eftersom det blixtrat i micron om man har metall i. Den borde ju bli förstörd om metallen får ligga kvar? Ang tungan beror det kanske på hur man tolkar frågan, men jag har fått lära mig på biologin att man känner smaker mindre och mer på olika delar? Att alkohol dödar hjärnceller trodde jag också stämde, men att de återbildas? Hur stor del av hjärnan man använder finns det väl delade åsikter om? Jag har sett vissa skriva 3% bara? Det var intressant iaf, ska sätta mig och googla nu.
Jag kanske är dum men jag fattar inte frågan om mikrovågsugnen. Ska micron eller metallen bli förstörd?
Och vad gäller medeltidens människor så fanns knappast någon absolut konsensus avseende jordens form.
Annars är det ett kul quiz.
8/10, jag visste faktiskt det där med micron och ger er en liten "prova det här om du törs"-utmaning: Lägg en CD-skiva du inte längre vill ha i micron och se vad som händer. Häftig ljusshow utlovas!
Eh... jag fattar inte heller riktigt, för svaren stämmer ju inte... Jag har läst medicin och JO, man känner salt, surt osv på olika ställen på tungan...
Dessutom svettas man mest genom huvudet, man utstrålar en massa därifrån, därför viktigt att ha mössa på vintern för att hålla värmen inne tex...
Så - nej, det där var konstiga svar...
Kan någon förklara varför svaret inte stämmer på frågan om tungan tex?
Citat från wikipedia:
"Totalt har en vuxen människa mellan 5000 och 10000 smaklökar utspridda i papillernas ytskikt. Varje smaklök består 20-40 smakceller plus ytterligare några sorters celler. En enskild smakcell reagerar bara på en sorts grundsmak, men inom varje smaklök finns normalt flera sorters smakceller, så en smaklök är därför känslig för flera olika smaker."
Varje smakcell känner alltså olika saker... En känner salt, en surt osv...
Men det kanske mer var en fråga om de var samlade i klungor, eller?
Frågan är lite luddig tycker jag... för surt och salt osv känns på olika ställen, av olika celler på tungan.