Inlägg från: jordgubbe0812 |Visa alla inlägg
  • jordgubbe0812

Är något fel på min dotter?

Barn som är över 18 månader "ska" kunna
    - Säga knappt 10 ord.
    - Först mer än 10 ord
    - Kunna peka ut kroppsdelar.

Ditt barn verkar ju ganska långt ifrån detta och då har du rätt till att träffa LOGOPED.

Det finns en del man kan göra för att underlätta för språkutvecklingen. Stödtecken (takk, akk) är vanligt. Samt även att arbeta på det som är grunden för kommunikation som ögonkontakt, samspel etc.

En logoped kan genom lek utvärdera mer i detalj vilka brister barnet har och inte har och föreslå åtgärder baserat på det. (min dotter har t.ex fullt normal i själva kommunikationsbiten. Hon leker, svarar, härmnar, integerar men ligger efter med förståelse, grammatik och uttal).

En logoped kan också skicka remiss vidare om hon ser signaler på andra diagnoser (t.ex autism) som kan ligga bakom språkförseningen.

Jag tycker också du ska begära hjälp med rörelserna då hon låter sent. Nästa  BVC-krav är väl att hon ska kunna hoppa vid 2.5 år. Men för att det ska vara möjligt borde hon väl vid det här laget utvecklas mot att springa och gå i trappor. Något som det låter att hon är en bit ifrån. 

Nu låter det nästan som att jag "underkänner" ditt barn. Det är inte alls meningen. Jag försöker lägga fram fakta för att underlätta för att ställa krav. Jag vet själv hur jobbigt det är med läkare som är över-snälla i bedömningen och inte tar oro på allvar. Minns t.ex vår 18-¨månaders kontroll.

- Och så kan hon väl peka ut kroppsdelar. (läkare)
    - nej (jag)
    - jo, men näsa och ben och så (läkare)
    - nej (jag, som för övrigt inte behöver ordet kroppdel förklarat)
    - men jag kryssar i det iallafall. Ni har säkert inte bara märkt det eller tränat ordentligt.
    - nej, det gör du inte. Hon kan INTE. (jag)

• jordgubbe0812
    Alvi skrev 2011-10-26 12:08:28 följande:
    Stas: Man häpnar!!! (Angående din sista text€

Jo, jag var lite arg efter det mötet. Skev brev till chefen som pratade med henne och bytte ut så jag får gå till en annan i fortsättningen.

Jag tycker vissa BVC-sköterskor verkar ta sig sådana friheter. Vissa verkar lyckas oroa föräldrarna fast barnen ligger väl i fas med vad som är normalt medan andra verkar "släppa igenom" avvikelser som borde kollas närmare. Och det verkar gälla såväl utveckling som vikt och längd hos barn. Vi har ju ett samhälle där rika och välutbildade får bättre vård än fattiga och lågutbildade, starkt beroende på vilka som ställer krav.
    Jag tycker det är tråkigt att det gäller redan på BVC-nivå.
  • jordgubbe0812

Det finns ju en studie som visar att barn som inte språkligt klarar 2.5 års kontrollen (2-ordsmeningar) till 60% har npf-handikapp (däribland autism och adhd) så visst finns risken. Dock sätts väl sällan adhd diagnos så pass tidigt. Men visst finns det skäl att hålla ögonen öppet för sådana tankar.

Jag har två tips på vad du skulle kunna börja tänka på. 

1. När barn lär sig förstå talspråk är det flera problem som ska lösas samtidigt. De ska dels förstå orden, dels hinna uppfatta ordet och dels hitta huvudordet i en mening. Teckenspråket förenklar det genom att att tecknat ord ligger kvar längre och man tecknar bara det viktigaste ordet (orden) i en mening.  
    Välj böcker med 1-2 meningars ord och försök prata tydligt med korta meningar. Teckenspråk kräver också mycket ögonkontakt och även det går ju att börja träna på lite innan. (jag upplevde det som krångligt i många situationer inte minst när man läser böcker).

2. Om du vill börja kolla på tecken så sades till oss att vi skulle välja ut tecken som barnet skulle kunna vilja säga (t.ex boll) och där man själv upplevde tecknet som logiskt. Man skulle börja med 5 stycken tecken som man använde, så det är inte så att man måste lära sig ett helt nytt språk på ett och samma gång. Flera teckensidor (däribland teckenhatten tror jag) har så man kan skriva ut bilder och tecken på vanliga ord.

• jordgubbe0812

Tecken kan ta lång tid att förstå. Jag tycker du ska göra tecknen och låta henne härma om hon vill.

Svar på tråden Är något fel på min dotter?