Är något fel på min dotter?
Barn som är över 18 månader "ska" kunna
- Säga knappt 10 ord.
- Först mer än 10 ord
- Kunna peka ut kroppsdelar.
Ditt barn verkar ju ganska långt ifrån detta och då har du rätt till att träffa LOGOPED.
Det finns en del man kan göra för att underlätta för språkutvecklingen. Stödtecken (takk, akk) är vanligt. Samt även att arbeta på det som är grunden för kommunikation som ögonkontakt, samspel etc.
En logoped kan genom lek utvärdera mer i detalj vilka brister barnet har och inte har och föreslå åtgärder baserat på det. (min dotter har t.ex fullt normal i själva kommunikationsbiten. Hon leker, svarar, härmnar, integerar men ligger efter med förståelse, grammatik och uttal).
En logoped kan också skicka remiss vidare om hon ser signaler på andra diagnoser (t.ex autism) som kan ligga bakom språkförseningen.
Jag tycker också du ska begära hjälp med rörelserna då hon låter sent. Nästa BVC-krav är väl att hon ska kunna hoppa vid 2.5 år. Men för att det ska vara möjligt borde hon väl vid det här laget utvecklas mot att springa och gå i trappor. Något som det låter att hon är en bit ifrån.
Nu låter det nästan som att jag "underkänner" ditt barn. Det är inte alls meningen. Jag försöker lägga fram fakta för att underlätta för att ställa krav. Jag vet själv hur jobbigt det är med läkare som är över-snälla i bedömningen och inte tar oro på allvar. Minns t.ex vår 18-¨månaders kontroll.
- Och så kan hon väl peka ut kroppsdelar. (läkare)
- nej (jag)
- jo, men näsa och ben och så (läkare)
- nej (jag, som för övrigt inte behöver ordet kroppdel förklarat)
- men jag kryssar i det iallafall. Ni har säkert inte bara märkt det eller tränat ordentligt.
- nej, det gör du inte. Hon kan INTE. (jag)