Är något fel på min dotter?
Jag vet att jag säkert kommer få svar där folk säger att jag ska lugna mig och lita på läkare och diverse andra "utbildade", men jag börjar få ont i magen av att min dotter är sen i sin utveckling.
Jag ska försöka göra en relativt lång historia kort.
Min dotter föddes 3 dagar före BF, alltså inte över huvud taget prematur, relativt liten var hon, men inte häpnadsväckande. Hon vägde 2680 gram till sina 47 cm, såg inte mager ut utan såg ut som en frisk liten tös.
Hon var i början tidig med att hålla huvudet själv, nu pratar vi första månaderna. Men hon började aldrig rulla eller vilja ligga på mage under nästkommande tid, under den "normala" perioden. Tids nog började hon rulla, men kunde inte sitta själv (då var hon alltså i det ålderstadie där barn ska kunna sitta själva utan stöd), hon kunde inte sitta ens med lite stöd, hon behövde MYCKET. Hon satt inte helt stadigt själv förrän hon var nästan ett år gammal. Och fortfarande fick vi lägga kuddar bakom eftersom hon inte kunde ta emot sig, hon tippade bara rakt bakåt om hon tappade balansen av någon anledning.
Hon började vilja gå runt samma tid (ett år), men gick uppenbart ostadigt även med hjälp av händer att hålla i. Så vi tog tillbaka henne ner på golvet för att försöka stimulera krypning, hon kröp inte, ålade inte, hasade inte på rumpan eller något. Sakta har det gått framåt sedan dess.
Min dotter blir nu 2 år i början av december och pratar inte, inga enstaka ord, inte något "mamma" eller "pappa" eller "där" eller "titta" eller något likande. Hon imiterar inte ljud annat än med upprepat joller, t.ex. vovovovovo eller mamamama eller något slags skrikljud hon gör. även "hähähä och däädäd och gägägä" börjar komma nu.
Hon går numer, men det är allt, hon kan inte huka sig för att ta upp något, inte sätta sig ner utan hjälp från någon, inte ställa sig upp utan hjälp (möbler eller liknande) och ibland trillar hon utan att ta emot sig, oftast trillar hon på rumpan men inte alltid. Hon har krupit i kanske 3-4 månader och gått självständigt i 2-3 månader. Hon har fortfarande svårt att sätta sig upp utan hjälp, dock går det nu om hon rullar över till mage, går över till krypställning och sen sätter sig.
Hon har haft en litet hål mellan förmaken i hjärtat på ca 2-3 mm som (vi var på återbesök förra veckan) har läkt ihop.
Hon går även hos sjukgymnast då bvc trodde hon var överrörlig, men det var hon inte, nu ortsätter hon eftersom hon är så pass sent utvecklad.
Hon är testad för diverse allergier och även testat om hon har tillräckligt med tillväxthormoner, dom har ännu inte hittat några fysiska fel på henne. Men jag börjar bli rädd att det är någon konstig allvarlig sjukdom eller något.
Hon är fortfarande mycket liten, växer ca 9 kg och är 79 cm lång.
Snälla ni.. hjälp mig! Hur ska jag hantera detta?
Jag försöker leka och stimulera och hon är pigg och glad och social och allt som kan förväntas av en bebis mellan 10-12 månader. men hon är TVÅ.. vad ska jag ta mig till??