Inlägg från: janniahlholm |Visa alla inlägg
  • janniahlholm

Är något fel på min dotter?

Jag vet att jag säkert kommer få svar där folk säger att jag ska lugna mig och lita på läkare och diverse andra "utbildade", men jag börjar få ont i magen av att min dotter är sen i sin utveckling.

Jag ska försöka göra en relativt lång historia kort.

Min dotter föddes 3 dagar före BF, alltså inte över huvud taget prematur, relativt liten var hon, men inte häpnadsväckande. Hon vägde 2680 gram till sina 47 cm, såg inte mager ut utan såg ut som en frisk liten tös.

Hon var i början tidig med att hålla huvudet själv, nu pratar vi första månaderna. Men hon började aldrig rulla eller vilja ligga på mage under nästkommande tid, under den "normala" perioden. Tids nog började hon rulla, men kunde inte sitta själv (då var hon alltså i det ålderstadie där barn ska kunna sitta själva utan stöd), hon kunde inte sitta ens med lite stöd, hon behövde MYCKET. Hon satt inte helt stadigt själv förrän hon var nästan ett år gammal. Och fortfarande fick vi lägga kuddar bakom eftersom hon inte kunde ta emot sig, hon tippade bara rakt bakåt om hon tappade balansen av någon anledning.

Hon började vilja gå runt samma tid (ett år), men gick uppenbart ostadigt även med hjälp av händer att hålla i. Så vi tog tillbaka henne ner på golvet för att försöka stimulera krypning, hon kröp inte, ålade inte, hasade inte på rumpan eller något. Sakta har det gått framåt sedan dess.

Min dotter blir nu 2 år i början av december och pratar inte, inga enstaka ord, inte något "mamma" eller "pappa" eller "där" eller "titta" eller något likande. Hon imiterar inte ljud annat än med upprepat joller, t.ex. vovovovovo eller mamamama eller något slags skrikljud hon gör. även "hähähä och däädäd och gägägä" börjar komma nu.

Hon går numer, men det är allt, hon kan inte huka sig för att ta upp något, inte sätta sig ner utan hjälp från någon, inte ställa sig upp utan hjälp (möbler eller liknande) och ibland trillar hon utan att ta emot sig, oftast trillar hon på rumpan men inte alltid. Hon har krupit i kanske 3-4 månader och gått självständigt i 2-3 månader. Hon har fortfarande svårt att sätta sig upp utan hjälp, dock går det nu om hon rullar över till mage, går över till krypställning och sen sätter sig.

Hon har haft en litet hål mellan förmaken i hjärtat på ca 2-3 mm som (vi var på återbesök förra veckan) har läkt ihop.

Hon går även hos sjukgymnast då bvc trodde hon var överrörlig, men det var hon inte, nu ortsätter hon eftersom hon är så pass sent utvecklad.

Hon är testad för diverse allergier och även testat om hon har tillräckligt med tillväxthormoner, dom har ännu inte hittat några fysiska fel på henne. Men jag börjar bli rädd att det är någon konstig allvarlig sjukdom eller något.

Hon är fortfarande mycket liten, växer ca 9 kg och är 79 cm lång.

Snälla ni.. hjälp mig! Hur ska jag hantera detta?
    Jag försöker leka och stimulera och hon är pigg och glad och social och allt som kan förväntas av en bebis mellan 10-12 månader. men hon är TVÅ.. vad ska jag ta mig till??

• Svar på tråden Är något fel på min dotter?
  • janniahlholm
    Anna i Hult skrev 2011-10-25 23:20:09 följande:
    Jag hade krävt utredning av habiliteringsläkare och sjukgymnast! Känns väldigt sent och det på alla plan. Vissa barn är mer motoriska, andra mer verbala, men om allt är sent är det nu dags att få hjälp och träning!
    Alla diagnoser är inte hemska och mycket hjälp finns att få.
    Vart ska jag vända mig? Det känns som jag har "slagit näven i bordet" så många gånger nu att jag är trött på att bli avspisad, jag känner mg alltid så dum och det känns som alla tänker "ännu en hönsmamma"..
    Amazina skrev 2011-10-25 23:23:23 följande:
    Hur är hon annars rent intelligensmässigt? Kan hon bygga torn, stoppa in grejer i en PETflaska, bläddra sida för sida i en bok, härma rörelser till en sång mm?

Kommunicerar hon att hon vill äta, har bajsat, vill ha en viss leksak?

Är hon social eller tillbakadragen?
    Intelligensen är det enligt läkare och andra absolut ingen ara med, Hon har välutvecklad finmotorik, plockar av lock på pennor och sätter på sina egna fingrar, stoppar saker i/plockar ur burkar, flaskor. Dock blir hon lätt upphetsad och börja slänga omkring saker till slut och skrattar eller bara spänner sig på något konstigt sätt och typ "ruskar". Hon bygger inte torn med klossar men staplar saker som är små på varandra, t.ex. vanligt lego och mat och liknande. (Hon kan inte äta själv dock, med sked eller liknande) hon förstår vad hon ska göra men kan inte vinkla skeden osv.

Hon härmar så gott hon kan till sånger hon gillar, t.ex. imse vimse så pillar hon med sina fingrar först och viftar med armarna, dock inte olika på t.ex. ner faller regnet och upp stiger solen.

Hon kommunicerar ingenting gällande att hon vill äta eller vill bajsa och liknande. Hon pekar heller inte på saker, hon tittar på dem och blir "gnällig" om hon vill ha det. Gnäller och tittar från mig till saker. Men pekar inte.

Hon är social när hon känner för det, men har inga problem med att leka själv, sitter gärna ensam men lika gärna med andra barn eller med mig. Men inkluderar inte alltid mig i leken utan vill att jag ska observera.

Men hon leker ofta "ge och ta", ge en leksak till mig, jag ska säga tack. Hon sträcker ut handen och vill ha tillbaka. osv. men säger inget då, ljudar inte.

Hon tar även tag i mitt finger ibland och vill att just jag ska peta på en viss leksak eller ta tag i något som hon inte kan göra själv osv.
  • janniahlholm
    jordgubbe0812 skrev 2011-10-26 11:15:37 följande:

Tack för ditt inlägg, jag känner inte att du på något sätt "underkände" eller vad du nu sa, utan sa det jag behövde få höra, åsikter om vart vi kan börja ta tag i det. Logoped gick även jag hos när jag var liten pga stamning (dock stammade jag på grund av trauma, men ändå).

Hon har dock blivit hörselundersökt och det är inget fel på den.

Jag ska drämma näven i bordet nu igen, jag är trött på att inte bli tagen på allvar.

Samma sak hände oss på 18månaders kontrollen "Hon kan väl göra si och så?"
    Nej..
    "Hon gör det säkert när ni inte ser eller märker.."
    *kryssar i*

SÅ irriterande..
  • janniahlholm
    Happymom skrev 2011-10-26 14:56:47 följande:
    www.adhd-coaching.se/sida11.html

Skulle kunna vara det. Kan i så fall lugna dig med att min syster fick diagnosen som mycket liten. Själv har jag aldrig upplevt henne som annorlunda. Hon gick i vanlig skolklass med jämnåriga o hade massor av kompisar. Fick stödhjälp i skolan, men är idag som folk är mest. Jobbar o sliter o bor med sin helt normala sambo.
    Jag har massor av egna erfarenheter av ADHD, både eftersom jag själv lider av en sömndiagnos (ej genetisk) som har många symtom som liknar ADHD/ADD. Så har hon det, då är det så. Det vore bara skönt att  veta vad som är fel om det är något.

Ska kontakta läkare och liknande. Tack!
  • janniahlholm

Tack allihop för era ord! Fortsätt gärna komma med tankar och idéer, är lite stressad men har svarat så gott jag kan. Ska precis hämta på dagis, men först hundpromenad och handling.. Skytteltrafiken har börjat!

Men men. Sånt är livet som förälder. :P

• janniahlholm

Alltså herregud människor va fina ni är! Tack för stöd och tips och råd!

Ska beställa hem en teckenbok så jag kan börja lära mig och sen tänka på att prata i korta koncisa meningar.

I veckan ska jag även ta kontakt med min läkare hon har haft under hjärtundersökningar och se om han kan nämna någon han kan tycka är värd att kontakta. Han är den enda läkaren som sagt att vi bör hålla koll på henne nu eftersom hon börjar halka efter.

• janniahlholm
    k girl skrev 2011-10-30 19:45:03 följande:
    Dig känner jag ju igen. Jag är glad att få höra någonting om hur det går för er, även om det är tråkigt att höra att din dotter fortfarande är försenad i sin utveckling. 

Hur är din dotter i förståelsen när du pratar med henne? Kan hon följa instruktioner, t ex gå och slänga blöjan, hämta skorna eller bollen?   
    Ingenting sådant alls :( hon kan inte hämta saker eller visa vad hon vill ha.

Hon förstår småsaker som om jag tar upp en sko när hon sitter i knäet så sträcker hon fram foten. Men hon förstår inte om jag ber henne ta på skon t.ex. Hon kan inte klä sig eller klä av sig..

Idag har jag pratat med habiliteringen och kvinnan jag pratade med sa att jag skulle kontakta BVC imorgon och be dem skicka en remiss med Elnas kurvor och så vidare. Och om dom inte tog min på allvar så skulle jag ringa tillbaka och få komma in ändå. Så nu börjar det hända något! Idag har vi börjat teckna här hemma. Bara ett fåtal ord som t.ex. "äta" och "dricka", men jag vet inte om Elina bara var trött eller om hon blev frustrerad, men hon blev bara arg när jag örsökte få henne att göra likadant som mamma.. Jag vet inte hur jag ska hjälpa henne förstå.?
  • janniahlholm

Tack igen för alla svar!

Har kontaktat BVC och dom ska samordna med alla läkarna som varit i kontakt med Elina av olika anledningar och besluta vart dom tycker vi ska vända oss.

Känns skönt att äntligen få liiite gehör, även om bvc-sköterskan sa att hon skulle höra av sig efter två veckor och det snart gått 3..

Svar på tråden Är något fel på min dotter?