Inlägg från: Mysmamma70 |Visa alla inlägg
  • Mysmamma70

Fortsättningstråd från Decemberbebis 2010 !

KUB är ett kombinerat UL och blodprov där man genom blodprover på mamman och mätning av nackspalten på UL och mammans ålder liksom rökning och vikt vägs också in, så får man ett sannolikhetstal för DS.

Det görs mellan v 11 och 13+6, brukar erbjudas mammor över 35 men är lite olika i olika landsting.

Bebisar med DS brukar ha bred nackspalt.

• Mysmamma70

En vätskespalt i nackgropen, syns tydligt på UL:et, ska vara mindre än 3 mm har jag för mig

• Mysmamma70

Om man får en sannolikhet för mer än 1:300 för DS går man vidare med FVP. KUB gör man för att minska antalet FVP eftersom det är hög missfallsrisk när man gör FVP (1 %).

Ex. När jag väntade Cornelia så var risken för DS bara beräknad på min ålder 1:70 (eller nåt sånt) och efter KUB minskade risken till 1:20.000

• Mysmamma70

Jag tror du har missuppfattat det lillsnurr, för på kubUL mäter man, förutom de vanliga måtten, nackspalten och det går inte att göra efter v 14.

• Mysmamma70

Nupp kallas visst UL som man gör vid ett KUB.

• Mysmamma70

Ja, men du ska ju göra det i v 13 och då är det inte försent att göra det, men det kan ju också hända att du gör kub utan nupp eftersom du sa att de inte mäter nackspalten och då spelar ju veckan ingen roll

• Mysmamma70

Du är klok, Moma, jag resonerar som du. Det går inte att skydda våra barn från allt hur mycket vi önskar det.

Sen är det ju vårt ansvar att lämna dem i der vi tror är trygga händer.

• Mysmamma70

AnnaCL - skönt att hon är frisk nu!

Svar på tråden Fortsättningstråd från Decemberbebis 2010 !