Går ALLA barn på fritis numera?
på 80-talet var det ju inte gratis att gå x antal timmar på fritids, vilket det är idag......iaf i min kommun.
när jag var liten fanns det fritids upp till 12 år, idag är det tills du börjar årskurs 4....
på 80-talet var det ju inte gratis att gå x antal timmar på fritids, vilket det är idag......iaf i min kommun.
när jag var liten fanns det fritids upp till 12 år, idag är det tills du börjar årskurs 4....
nej, inte där jag bor iaf...det är gratis x antal timmar, men när jag var liten betalades det en summa baserad på vad föräldrarna tjänade...
Att det är en pedagogisk verksamhet idag har jag svårt att tro...tycker att det mest är lek och skoj efter skolan, med avhoppade gymnasieelever som jobbar extra som "pedagoger", men naturligtvist kan jag ha fel, det kanske bara är så på min dotters fritids....
Japp, jag har barnpå fritids. Betalar inget extra då skolavg är gratis och 30 timmar i v är gratis, eller kanske var det 25. Hur som helst så har jag mitt barn till kl 16 på fritids, ca 1-1,5 h efter skoltid på fritids. Men avgifter för förskola tex har ett maxbelopp, vilket inte fanns på 80-talet, det var det jag menade med "förr" då var det svindyrt om man hade föräldrar med mycket hög inkomst. Idag betalar man alltså ett maxbelopp vilket gör att fler har råd att ha barn på fritids så att de själva kan göra karriär eller vad ni nu gör på er arbetsplats.
Har dock kollat upp en sak, fritids finns t.o.m barnet fyller 13 om föräldrar vill, vilket jag trodde hade slopats,så fel hade jag där.
Till alla er som väljer att inte ha barnen på fritids, det ät nog ingen större förlust, det är inte mycket viktiga saker de får lära sig på fritids, inte där avhoppade gymnasieelever går och drar benen efter sig iaf....( skrivs med glimten i ögat, jag är säker på att just dina pedagoger på ditt barns fritids är urtoppen och älskar barnen sitt jobb.....suck)