• missk79

Går ALLA barn på fritis numera?

Lyssnar på P1-morgons reportage om fritis från morgonen. Hör att verksamheten ska vara pedagogisk enligt den nya skollagen.Men hur går det ihop med att fritis väl inte är en obligatorisk verksamhet?

Jag gick i lågstadiet i slutet av 1980-talet och gick aldrig på fritis utan direkt hem efter skolan. Hur vanligt är det idag? Om mamma började jobba tidigt så åt jag frukost själv hemma, klarar inte åttaåringar det idag?

Jag tycker personligen att man bör lägga allt krut på skolan som är till för alla. Om vissa barn inte klarar sig själva efter skolans slut är det såklart bra att fritis finns. Men det känns märkligt att det ska klassas som en pedagogisk verksamhet som då alltså inte blir till för alla.

Så tycker jag, vad tycker ni?

• Svar på tråden Går ALLA barn på fritis numera?
  • Jenna Dark

på 80-talet var det ju inte gratis att gå x antal timmar på fritids, vilket det är idag......iaf i min kommun. 
    när jag var liten fanns det fritids upp till 12 år, idag är det tills du börjar årskurs 4....

karma is a bitch if you are....
  • Jenna Dark

nej, inte där jag bor iaf...det är gratis x antal timmar, men när jag var liten betalades det en summa baserad på vad föräldrarna tjänade...

Att det är en pedagogisk verksamhet idag har jag svårt att tro...tycker att det mest är lek och skoj efter skolan, med avhoppade gymnasieelever som jobbar extra som "pedagoger", men naturligtvist kan jag ha fel, det kanske bara är så på min dotters fritids....

karma is a bitch if you are....
  • Majsan70

Fritids är pedagosiskt och det är frivilligt men här går de flesta barnen. Att lämna barnen vind för våg vid 8 års ålder är vansinne...likamycket nu som det var förut.
    Exakt vilka resurser menar du skall läggas på skolan? Fritids sker ju lix efter skoltid. Det är ju en frivillig aktivitet som är öppen för de flesta.

• MymlanMy

Vet inte svaret på din fråga men kan återge vad som är vanligast förekommande i vår kommun. Min bror har barn som nyligen har börjat i skolan. Klassföreståndaren menade att det var bäst om barnet kunde gå på fritis efter skolans slut eftersom det gjorde alla de andra barnen. Hon fortsatte vidare med att förklara att även barn till föräldrar som är arbetslösa eller hemma med föräldrapenning för att ta hand om yngre syskon numera går på fritis efter skolan. I vår kommun kostar fritidsplatsen och den baseras på föräldrarnas inkomst.

• cicci85

I sonens klass går alla barn på fritids, även de som har föräldrarna hemma. När jag va liten var det väldigt få som gick på fritids, minns att jag tyckte lite synd om dem. Idag tycker min son att det är tråkigt när han måste åka hem kl 15 redan...

• Mikesh

Jag skulle aldrig i hela mitt liv ta ett yrke som gör att mina barn måste va på fritids. Visst jag jobbar i värden som undersköterska. Men behöver inte jobba längre än till 4 endå... Och ja det är en fördel att vara man i detta yrke man har en del fördelar.

• skånegås

Här har man inte rätt till fritids om inte föräldrarna jobbar och det kostar pengar baserat på förälderns inkomst. Mina barn gick på fritids då jag jobbade. Är nu föräldraledig och då går de inte på fritids. Min dotter snart 9 år har vid enstaka tillfällen ätit frukost själv hemma innan hon gått till skolan (då vi varit på sjukhuset). Lillebrorsorna gick då inte i skolan och kunde åka till barnvakt hela dagen.

De kommer troligen inte heller att gå på fritids mer, då de slutar kring 14 och pappan kommer hem vid 15 så klarar de sig själva en timme. Tror det kommer funka med nuvarande 5-åringen med. Hoppas att de slipper fritids faktiskt...

Jag gick själv på fritids i 1:an och 3:an. Fick syskon då jag gick i 2:an och 4:an. Och då fick jag inte vara på fritids...

• Mikesh

Jävla telefon ändrar ord.. Man har en del fördelar och mer att säga till om som man i detta yrke skulle det stå

Svar på tråden Går ALLA barn på fritis numera?