• Litet My

nu får ni fan i mig ge er...

puss skrev 2011-10-25 19:22:49 följande:
    alla ba "åh kolla, hon är 19, det ser man ju lång väg! kom så mobbar vi!!".
    det är inte så troligt.
    Får samma tanke...

Det är inte alltid lätt att komma in i en ny grupp på öppna förskolan oavsett ålder verkar det som, ofta är gruppen redan sammansvetsad och många har gått i samma mammagrupp sedan de var gravida eller kännt varandra sedan innan. Kan finnas 1000 anledningar till att folk inte känner att de får "vara med" i gruppen.

Dock är det i stort sett nästan bara "unga mammor" som får för sig att en blick, ett dåligt betende, en kommentar eller vad som helst är pga de är unga...Jag tror FÅ skulle vara elak mot någon bara pga ålder.
  • Litet My
    Enniie skrev 2011-10-25 21:26:26 följande:
    Nu för tiden så spelar det inte roll i vilken ålder man är förälder, utan det är nog mer egenskaperna, utseendet som personer ser ner på. Det känns som så iallafall. När jag fick mitt första barn så hade jag inga som helst problem med mobbning i varesig föräldragrupper eller någon annanstans. Dock fick man kanske blickar när man gick i gymnaiset med stor mage, men det är ju inte så konstigt, eller hur?

Att därimot "vuxna" människor mobbar andra, är mer gräsligt. Oavsett vilken åldersgrupp dessa mobbar. Dom ska alla vara goda förebilder för sina barn, men sätter sig ändå på andra människor som inte har "lika värde" som dessa mobbare.

Exempelvis på gruppdelning som jag har upplevt: Utseende, ekonomi och åldersgrupp på barn.

Ex: Dom smala mammorna håller ihop. Dom mammorna med bättre ekonomi håller ihop, osv osv.

Mobbning förekommer överallt, oavsett ålder, kön eller orsak. Men som sagt, det som är mest skrämmande är att det förekommer bland vuxna.

Sen kan det ju också vara så att vissa (och se att jag skriver vissa) unga föräldrar drar på sig offerrocken redan från början. Det är nästan som om dom flessta letar olika signaler för att kunna känna sig som utstötta, mobbade "unga" föräldrar.
    Den gruppen borde inte ens finnas. Antningen så är man förälder, eller inte.             
Svar på tråden nu får ni fan i mig ge er...