Inlägg från: Förortsmamman |Visa alla inlägg
  • Förortsmamman

Funkar mångkulturell skola för er?

Vi har precis flyttat till ett så kallat mångkulturellt område. Vi är en helt vanlig medelklassfamilj, båda akademiker.

Min dotter ska börja i skolan här (förskoleklass) och jag är lite orolig för att det ska vara stökigt.

Hur är er erfarenhet från skolor där det finns barn från hela världen och även svenska barn från familjer med sociala och ekonomiska problem? Borde vi välja en skola i ett annat område och skjutsa henne dit på dagarna?

• Svar på tråden Funkar mångkulturell skola för er?
  • Förortsmamman

Tack alla! Frågan är helt klart svår. Man vill ju helst inte vara fördomsfull, men samtidigt är det fel läge att vara pk när man fattar beslut om ens barns liv.

• Förortsmamman

Tack Glimma 76! Jag är helt inne på din linje. Det är såklart inte det mångkulturella i sig som är problemet, utan att det helt enkelt ger sämre förutsättningar för lärande. Jag tänker mig också att det finns en del elever vars föräldrar har traumatiska upplevelser i bagaget, så att de helt enkelt inte orkar engagera sig i sina barns skola. Den är förmodligen mycket bättre här än i Afganistan eller Somalia i alla fall. Vad jag menar med pk är att många anser att det är bra om barnen går i en skola som inte är "skyddad verkstad".

Vi har i alla fall bestämt oss för att vår dotter får gå i en skola som ligger en bit bort och som verkar lugn.

Svar på tråden Funkar mångkulturell skola för er?