• Förortsmamman

Funkar mångkulturell skola för er?

Vi har precis flyttat till ett så kallat mångkulturellt område. Vi är en helt vanlig medelklassfamilj, båda akademiker.

Min dotter ska börja i skolan här (förskoleklass) och jag är lite orolig för att det ska vara stökigt.

Hur är er erfarenhet från skolor där det finns barn från hela världen och även svenska barn från familjer med sociala och ekonomiska problem? Borde vi välja en skola i ett annat område och skjutsa henne dit på dagarna?

• Svar på tråden Funkar mångkulturell skola för er?
  • Ziindlaa

Jag praktiserar på en mångkulturell skola och jag kan säga att jag blev otroligt överraskad! Personalen är otroligt duktiga på att arbeta med barn från olika länder och med olika bakgrunder. Tror detta beror på att man är van att arbeta med många olika människor. Tycker verkligen du ska låta ditt barn gå där och lita på att personalen vet va de gör! Lycka till!

• ThePointOfItAll

Mitt barn går i ettan, och nu är vi jättenöjda. I förskoleklassen var jag tveksam, och var på väg att byta skola, men nu har det blivit mycket bättre. Läraren är jätteengagerad och visst finns det barn som verkar ha det lite sisådär med hemförhållandena, trist men vad ska man göra.
    Mitt barn har i alla fall utvecklats massor sen i augusti, och jag är inte alls orolig. Barnen är för det mesta gulliga, det är ju först senare som det verkligen märks vilka som har engagerade föräldrar och inte. Om barnen får mycket stöd hemifrån så går det nog bra även om skolan är medelmåttig. I mitt barns skola är det en handfull som har två svenska föräldrar, och jag tror utbildningsnivån hos föräldrarna varierar stort. Jag bor i en stockholmsförort och skolan har bra rykte och mycket god ekonomi(kommunal), men tyvärr har förorten numera oförtjänt dåligt rykte så jag antar att det kommer spela in för barnen i framtiden.

• fobian

Min son gick på en liknade förskola som du beskriver, och det gick inte så bra. Det hände en del saker med honom där så vi fick flytta honom till dagmamma. Fast jag tror mycket berodde på personalen och brist på resurser. Det är svårt att förutspå om hur det kommer bli. Lycka till iaf!

• Mossagti

Beror mer på personalen än upptagningsområdet i sig. Engagerad personal - ofta bra skola. Oengagerad personal - skyller gärna problemen i skolan på elevernas socioekonomiska svårigheter.

• Förortsmamman

Tack alla! Frågan är helt klart svår. Man vill ju helst inte vara fördomsfull, men samtidigt är det fel läge att vara pk när man fattar beslut om ens barns liv.

• Mossagti

All info du behöver ha om skolan finns antingen hos Skolverket eller Skolinspektionen. Det görs kontinuerliga inspektioner av alla skolor så det är bara att leta rätt på rapporten.

• Ninette

Hos oss funkar det bra, äldsta barnet går nu i 2:an. Skolan tar tillvara på barnens ursprung på olika vis och våra helsvenska barn får lära sig mycket om världen på ett bra sätt :) Personalen är kanonbra.

Jag kan inte tänka mig att byta skola trots att den finns en mindre mångkulturell skola i närheten (ca 200m till skolan barnen går på, ca 800-900 m till den andra skolan). När barnen börjar 7:an så blir dom hopslagna med den skolan iaf :)

• baby81

Jag jobbar på en mångkulturell skola och jag har bara positiva erfarenheter =) Det är otroligt roligt att jobba med barn ifrån hela världen =)

• Glimma76

Rent generellt ligger ju de skolorna lågt kunskapsmässigt. Detta skulle helt avskräcka mig. Självklart tar det ju längre tid för den lärare att förklara saker så att alla förstår det när språken är ivägen och det kanske är barn med stora sociala problem som tar extra tid.

Men det är bara som jag tänker, jag tänker helt egoistiskt bara på mina egna barn i denna fråga, och är intresserad av kunskapen i skolan, hur ligger skolan i mätningar.

Sen kan jag förstå att det kan vara roligt som lärare med dessa utmaningar, men jag tror inte det gynnar dina barn kunskapsmässigt.

• Glimma76
    Förortsmamman skrev 2011-10-24 16:54:13 följande:
    Tack alla! Frågan är helt klart svår. Man vill ju helst inte vara fördomsfull, men samtidigt är det fel läge att vara pk när man fattar beslut om ens barns liv.
    jag tycker faktiskt inte att detta är en fråga som handlar om pk, utan mer om fakta. Ditt barn går troligtvis i skolan för att lära sig det som finns i skolplanen. I en skola där medelbetygen är mycket låga blir det självklart svårt att få bra kunskaper.
    Pk tycker jag man kan få vara md sig själv och sina livsval, inte med barnen....
  • Förortsmamman

Tack Glimma 76! Jag är helt inne på din linje. Det är såklart inte det mångkulturella i sig som är problemet, utan att det helt enkelt ger sämre förutsättningar för lärande. Jag tänker mig också att det finns en del elever vars föräldrar har traumatiska upplevelser i bagaget, så att de helt enkelt inte orkar engagera sig i sina barns skola. Den är förmodligen mycket bättre här än i Afganistan eller Somalia i alla fall. Vad jag menar med pk är att många anser att det är bra om barnen går i en skola som inte är "skyddad verkstad".

Vi har i alla fall bestämt oss för att vår dotter får gå i en skola som ligger en bit bort och som verkar lugn.

• toddan41

Alla undersökningar visar att mångkulturella skolor presterar sämre, trots att anslagen ökar år efter år. Varför offra sina barn på ett politiskt experiment? Ingen i den politiska och mediala eliten sätter sina barn i sådana skolor men de vill gärna att andra ska göra det.

• Glimma76
    Förortsmamman skrev 2011-11-18 22:30:24 följande:
    Tack Glimma 76! Jag är helt inne på din linje. Det är såklart inte det mångkulturella i sig som är problemet, utan att det helt enkelt ger sämre förutsättningar för lärande. Jag tänker mig också att det finns en del elever vars föräldrar har traumatiska upplevelser i bagaget, så att de helt enkelt inte orkar engagera sig i sina barns skola. Den är förmodligen mycket bättre här än i Afganistan eller Somalia i alla fall. Vad jag menar med pk är att många anser att det är bra om barnen går i en skola som inte är "skyddad verkstad".

Vi har i alla fall bestämt oss för att vår dotter får gå i en skola som ligger en bit bort och som verkar lugn.
    Bra val. Dessutom tror jag itne alls att många anser att det är bra att inte låta barnen gå i en skyddad verkstad.... i varje fall är det ju inte så folk handlar. ytterst få människor med bra förutsättningar sätter ju sina barn i en sådan skola Det kanske LÅTER bra, men det är inget folk i allmänhet gör, uppenbarligen. Själv ser jag gärna att mina barn går i en skyddad verkstad, så att de löper mindre risk att utsättas för narkotika, mobilrån mm och får större chans att lära sig
Svar på tråden Funkar mångkulturell skola för er?