Till min arbetsgivare och alla mina chefer (en verksamhet inom landstinget, Region Skåne)
Jag har alltid brunnit för mitt arbete, för att våra patienter/brukare ska få hög kvalitet, bästa service, glädje, trygghet och medmänsklighet. Tagit ansvar. Brytt mig om våra brukare. Gjort det lilla extra när det behövts.
Jag har jobbat länge för mina chefer. Och ni blir mer och mer främmande och ansiktslösa för mig.
Varje år kräver ni att vi arbetare "producerar" 5-10 % mer, och dessutom för mindre och mindre resurser. Spara spara spara. Statistik jämförs med statstik året innan. Siffror är det enda intressanta, även fast det är människor vi talar om.
På er jättekonferens i september pratade högsta chefen en massa bullshit om "brukaren i centrum" och visade tjusiga Power Point program. Jag och mina kollegor ville spy åt ert hycklande! Vi var alla överens om det skulle stå "PENGAR i centrum", för inte f-n bryr ni er om brukare/patienter. Egentligen.
Ni skiter fullständigt i alla brukare/patienter. Ni skiter fullständigt i er personal. Ni skiter fullständigt i kvalitet, trygghet och välbefinnande. Personalpolitik finns inte. Uttnyttja personalen tills dom går i väggen, sedan släng dom på sophögen och anställ nya, vem som helst duger...skit samma verkar det som ni tycker.
Ni skiter fullständigt i våra brukares uttalade önskemål och vilja.
Det enda ni bryr er om är att spara pengar. Skicka iväg orutinerad nyutbildad (=billig) personal istället för att satsa och vara rädd om en erfaren vidareutbildad kunnig personal med högre månadslön och toppkvalitet på arbetet.
Ni sänkte vår lön. Ni tog bort vår friskvård. Ni tog bort vår fruktskål. Ni kortade ner våra raster. Ni tar bort all fortbildning man tidigare kunde få. Ni tog bort våra personaldagar då vi brukade göra något trevligt. Ni tog bort julbordet. Ni gör ert bästa för att göra vårt arbete svårare och svårare att sköta.
Inte ett uppmuntrande ord. Ingenting. Bara krav på bättre och bättre siffror.
Ni skiter i alla, men låtsas utåt att ni bryr er.... Vi hoppas ni blir avslöjade av allmänheten.
Ni är NOLLOR i mina ögon, jävla hycklare!
Som tur är så bryr jag mig fortfarande om våra brukare och att göra mitt bästa på arbetet! Vore det inte för er idioter till chefer så är faktiskt mitt jobb underbart kul och givande och utvecklande. Och jag bryr mig om mina kollegor som är i samma skit-sits som jag, och det är NI - era arroganta narcissistiska chefer som försatt oss alla i den här situationen.
Det hade inte behövt vara så här illa, om även ni chefer hade haft ett uns medmänsklig värme och omtanke om andra - dvs att ni hade ärligt brytt er om brukarna/patienterna OCH om er personal som faktiskt är vansinnigt lojal, men det har ni inte fattat. Eller så skiter ni i det bara.
Och till brukarna/patienterna: JAG bryr mig om er. Om det nu är nån tröst....