Inlägg från: Gunnar01 |Visa alla inlägg
  • Gunnar01

Cannabis

Korsriddaren skrev 2012-01-20 17:22:07 följande:
    För de drogliberaler som brukar hävda att cannabis är en offerslös drog, borde nedanstående artikel vara av intresse!

www.sydsvenskan.se/lund/article1602840/17-ari...
    Inte helt ointressant, men hur vore det om tillgången fanns där om det var lagligt, hade priset sänkts då? 

Det går att argumentera för att det är just för att det är kriminellt som det faktiskt ger sådana effekter som folk är rädda för (t.ex. mer missbruk, rån/stöld för att få ihop pengarna till det)

Det intressanta i det här vore, gäller samma sak för alkohol? Är det många unga som rånar för att tillgodose sitt förråd av alkohol (som är en långt farligare drog)

Jag vill inte förespråka bruket av cannabis, speciellt inte i den åldern. Problemet som finns är väl att då förbudet till stor del kom ifrån politiska håll (första förbudet kom genom de bomullsproducerande länderna i nationernas förbund, USA är en helt annan fråga där retoriken var helt horribel) Och att ungdomar idag gärna läser om sådant på internet kan de få för sig att det är såpass ofarligt att det är coolt att ignorera statens förbud mot det, då dom uppenbarligen har fel!

Jag själv förespråkar att man försöker avdramatisera det, men det blir kanske svårt nu när det finns rättsliga efterspel att tänka på.

Jag kan inte ge något bättre råd i det här fallet än att finnas där för din son, det lär inte vara lätt för honom just nu. Eller för er rättare sagt. Hoppas det kommer en bra lösning! 
  • Gunnar01
    Korsriddaren skrev 2012-01-20 17:42:09 följande:
    Att alkoholkonsumtion föder våld kan jag alla gånger skriva under på, men att någon rånat 30 personer för att finansiera sitt supande har jag aldrig vare sig hört eller läst om. När det gäller cannabis är det hyfsat ointressant vad de som förespråkar legalisering anför historiskt. Är någonting olagligt, så är det och det är som jag ser det bara att förhålla sig till. För min del hade de gärna fått förbjuda alla droger, inklusive alkohol.
    Jag håller med dig, jag hävdade inte heller att det var så vanligt, jag bara efterfrågade ifall någon visste något om det.

Jag är väl mer av åsikten att är cannabis olagligt borde alkohol också vara det. Annat är lite hyckleri.

Och självfallet ska man hålla sig till lagen, även om många unga idag kanske inte gör det. (Vissa brukar Cannabis, vissa piratkopierar, båda är lagbrott liksom).  

Däremot är det intressant med historiken bakom vissa lagar, lite som jag gärna tittar historiskt på olika förbud inom religion skulle kunna härledas till en form av skydd för befolkningen. (T.ex. att halal kunde vara ett sätt att skydda folk från att få i sig blodet från kött, och att du inte skulle äta självdöda djur, om du själv inte håller på att svälta ihjäl)

Men nu avviker vi ifrån ämnet, ber om ursäkt för det.

Jag tycker att TS borde fråga sig, hur hade jag resonerat om det vore säg fildelning han fick juridiska problem ifrån? Eller trimmad moppe? Eller för den delen överkonsumtion av  alkohol? 
Svar på tråden Cannabis