Cannabis
Korsriddaren skrev 2012-01-20 17:22:07 följande:
För de drogliberaler som brukar hävda att cannabis är en offerslös drog, borde nedanstående artikel vara av intresse!www.sydsvenskan.se/lund/article1602840/17-ari...
Det går att argumentera för att det är just för att det är kriminellt som det faktiskt ger sådana effekter som folk är rädda för (t.ex. mer missbruk, rån/stöld för att få ihop pengarna till det)
Det intressanta i det här vore, gäller samma sak för alkohol? Är det många unga som rånar för att tillgodose sitt förråd av alkohol (som är en långt farligare drog)
Jag vill inte förespråka bruket av cannabis, speciellt inte i den åldern. Problemet som finns är väl att då förbudet till stor del kom ifrån politiska håll (första förbudet kom genom de bomullsproducerande länderna i nationernas förbund, USA är en helt annan fråga där retoriken var helt horribel) Och att ungdomar idag gärna läser om sådant på internet kan de få för sig att det är såpass ofarligt att det är coolt att ignorera statens förbud mot det, då dom uppenbarligen har fel!
Jag själv förespråkar att man försöker avdramatisera det, men det blir kanske svårt nu när det finns rättsliga efterspel att tänka på.
Jag kan inte ge något bättre råd i det här fallet än att finnas där för din son, det lär inte vara lätt för honom just nu. Eller för er rättare sagt. Hoppas det kommer en bra lösning!