Inlägg från: caliningrad |Visa alla inlägg
  • caliningrad

Lärde sig ditt barn att läsa i förskoleklass?

Hej!
    vad menar nu med att kunna läsa?
    det är en stor skillnad mellan att knäcka koden och att ta vilken bok som helst och läsa den flytande ju!
    Min dotter är 4, hon avkodar det mesta men sakta, så jag skulle inte påstå att han kan läsa.
    Avkodningen är dock en vitkig steg i en process som är ganska långvarig för de flesta.

• caliningrad
    HarperSeven skrev 2011-10-21 20:15:14 följande:
    Det här är inte en alldeles lätt fråga. Nu låter jag föräldrarna avgöra om deras barn kunde läsa eller inte. Men jag tycker inte att barnen ska kunna läsa undertexterna på tv eller kunna ta vilken bok som helst och läsa. Det tycker jag är för höga krav på en sex- eller sjuåring. Men barnet bör nog ha kommit till en ortografisk läsningnivå dvs att barnet känner igen ord eller delar av ord. Barnet måste dock inte känna igen samtliga ord utan kan använda avkodning för att läsa de ord som det inte känner igen.

Testar din dotters skola läsnivån för barenen?

Min sons skola har testat min sons läsnivå flera gånger. När han började skolan förra året så kunde han inte läsa alls. Då gick det inte av naturliga skäl att få fram på vilken ålder hans läsning låg. När han testades i april förra året så kunde han läsa på en sexårings nivå.
    Hej
    ja de testar barnen varje vecka i samband med datorlektionen med programmet DORA och ALEKS på matte. Hade min dotter visat att hon hade svårt skulle hon inte ha fått studera ett andra (asiatiskt) språk 3 ggr i veckan utan fått stöd i engelska i stället.
    De har läxor 3 ggr i veckan också så det är lätt för mig att se hur min dotter ligger till.
    Kul att veta att enligt din definition kan min dotter läsa! det skulle jag nog inte ha sagt själv.
    Hon läser för sakta än så länge. Eftersom hon läs sig fonetiskt är hon väldigt noggrann med att titta alla bokstäver först och avljudar ibland innan hon vågra avkoda..... kanske om 2-3 veckor börjar det flyta.. det brukar gå fort efter att barnet har  förstått systemet ju...
Svar på tråden Lärde sig ditt barn att läsa i förskoleklass?