Lärde sig ditt barn att läsa i förskoleklass?
Hur är det egentligen? Lär sig barnen att läsa i förskoleklass? Har ni flera barn kan ni rösta efter hur det var för ert äldsta barn. Borde barnen lära sig läsa i förskoleklass?
Hur är det egentligen? Lär sig barnen att läsa i förskoleklass? Har ni flera barn kan ni rösta efter hur det var för ert äldsta barn. Borde barnen lära sig läsa i förskoleklass?
i skolan där min dotter går håller dom på att lära sig läsa. dock är min dotter den enda i klassen som redan kan läsa och läser flytande. men det inspirerar dom andra barnen säger fröknarna. alla barnen vart jätte triggade att lära sig läsa när dom såg och hörde någon som var lika gammal och kunde läsa.
Jag tror det är väldigt individuellt min tjej älskar böcker och lärde sig läsa helt själv vid 5 års ålder.
vid 4 års ålder lärde vi henne alla bokstäver både läsa och skriva dom, sen samt att man uttalar dom olika beroende på ordet.
vi har alltid läst godnattsagor, men det hon lärde sig läsa ifrån var faktiskt bamse tidningar. hon vart frustrerad att hon fick vänta tills kvällen med att höra vad som hände i bamse, så hon lärde sig att läsa och träna och träna varje dag
Vår tjej läste redan innan, har alltid varit intresserad av bokstäver och att skriva. Vårt andra barn är helt ointresserad, kan inte ens skriva sitt namn i den ålder som hon skrev allt möjligt. Kanske tog man sig mer tid med första barnet än med andra, men dom går på samma dagis så jag tror det är väldigt individuelt.
I förskoleklassen jobbar dom mycket med bokstäver, så jag tror att dom som inte kan innan lär sig under det här året. Dom ritar, skriver, sjunger på olika bokstavsteman varje vecka. Mycket bra och pedagogiskt.
Mina ungar har redan kunnat läsa då, utom den yngsta. Hon lärde sig inte i förskoleklassen heller, utan hon håller på att få kläm på det nu i ettan.
Mitt barn knäckte läskoden sent, precis som sin pappa (född på 50-talet) och sitt ena syskon (född på 80-talet) och min bror (född på 60-talet).
Jag själv knäckte läskoden tidigt och var den enda i min klass som kunde läsa när jag började 1:an (född på 60-talet)
Att jag skriver när vi är födda beror på att det har skett väldigt mycket med skolan och likväl så har läskoderna knäckts olika, det har alltså inte så mycket med skolan att göra.
Hon kunde läsa när hon började, men lärarna sa att förra året (hon går i F-klass nu) hade nästan alla barn knäckt läskoden när de slutade förskoleklass, så det är väl möjligt att de flesta kommer göra det i år också.
Min dotter började förskoleklass nu efter sommaren ett år tidigare eftersom hon redan kunnat läsa mer än ett år. Så mitt svar blev alltså "Mitt barn kunde redan läsa när han/hon började i förskoleklass" :)
Nej, hon lärde sig hösten i ettan men då gick det väldigt fort. Hon "knäckte läskoden".
Nej. Han lärde sig att känna igen bokstäverna och att ljuda men läsa gör han först nu i 1:an
Jätte intressant läsning! Tack alla som har röstat och skrivit kommentarer. Efter 31 röster så är det ingen som har lärt sig läsa i förskoleklass men två som nästan lärde sig läsa i förskoleklass. Som vanligt är det roligare att rösta och skriva kommentarer om man har barn som redan kunde läsa när de började förskoleklass.
Hej!
vad menar nu med att kunna läsa?
det är en stor skillnad mellan att knäcka koden och att ta vilken bok som helst och läsa den flytande ju!
Min dotter är 4, hon avkodar det mesta men sakta, så jag skulle inte påstå att han kan läsa.
Avkodningen är dock en vitkig steg i en process som är ganska långvarig för de flesta.
Jo,efter jullovet.
Min dotter är 5 år, hon kan inte läsa, men "läste " ett ord igår på sina dagisfoton.. Som var från Aros foto..
Hon kan ju A R O S, och det läste hon som aros, men mer än det kan hon inte,,
kan inte alla bokstäver, men nästan så
Sonen har kunnat läsa i 2 år nu men vi har inte brytt oss om att ha honom till att läsa direkt. Det märktes på honom att även om han kunde läsa så förstod inte hans hjärna det den såg. Nu när han är 5,5 så finns den förståelsen. Ingen i hans klass får några läsläxor än även om de börjat med lästräning i klassrummet. Det viktiga är att vi föräldrar läser för barnen och ger dem ett starkt och varierat ordförråd, så jag antar att det är vi föräldrar som fått läxor nu när barnen börjat förskoleklassen. Målet är att alla ska kunna läsa enklare texter i slutet av läsåret (typ barnböcker för 1-åringar när det gäller längd). Med fokus på enklare texter för att de säkert ska förstå vad de läser också och inte bara se orden.
Svarade ja.
Dottern hade börjat knäcka koden lite grand innan hon började förskoleklassen men nu efter ett par månader i klassen har hon kommit ännu längre och ljudar många ord riktigt bra.
Förra året gick hon i en ren 5-års grupp på förskolan och de jobbade mycket med bokstäver och siffror.