Inlägg från: HarperSeven |Visa alla inlägg
  • HarperSeven

Lärde sig ditt barn att läsa i förskoleklass?

Hur är det egentligen? Lär sig barnen att läsa i förskoleklass? Har ni flera barn kan ni rösta efter hur det var för ert äldsta barn. Borde barnen lära sig läsa i förskoleklass?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lärde sig ditt barn att läsa i förskoleklass?
  • HarperSeven

Jätte intressant läsning! Tack alla som har röstat och skrivit kommentarer. Efter 31 röster så är det ingen som har lärt sig läsa i förskoleklass men två som nästan lärde sig läsa i förskoleklass. Som vanligt är det roligare att rösta och skriva kommentarer om man har barn som redan kunde läsa när de började förskoleklass. Glad

• HarperSeven
    caliningrad skrev 2011-10-21 18:54:45 följande:
    Hej!
    vad menar nu med att kunna läsa?
    det är en stor skillnad mellan att knäcka koden och att ta vilken bok som helst och läsa den flytande ju!
    Min dotter är 4, hon avkodar det mesta men sakta, så jag skulle inte påstå att han kan läsa.
    Avkodningen är dock en vitkig steg i en process som är ganska långvarig för de flesta.

Det här är inte en alldeles lätt fråga. Nu låter jag föräldrarna avgöra om deras barn kunde läsa eller inte. Men jag tycker inte att barnen ska kunna läsa undertexterna på tv eller kunna ta vilken bok som helst och läsa. Det tycker jag är för höga krav på en sex- eller sjuåring. Men barnet bör nog ha kommit till en ortografisk läsningnivå dvs att barnet känner igen ord eller delar av ord. Barnet måste dock inte känna igen samtliga ord utan kan använda avkodning för att läsa de ord som det inte känner igen.

Testar din dotters skola läsnivån för barenen?

Min sons skola har testat min sons läsnivå flera gånger. När han började skolan förra året så kunde han inte läsa alls. Då gick det inte av naturliga skäl att få fram på vilken ålder hans läsning låg. När han testades i april förra året så kunde han läsa på en sexårings nivå.
Svar på tråden Lärde sig ditt barn att läsa i förskoleklass?