Inlägg från: Anonym (puckat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (puckat)

jag återanvänder bajsblöjor

Frågan är hur seriös denna tråd är.

Andra frågan är varför TS skriver om det här om hon ändå tänkt fortsätta med det.

Jag tycker som någon ovanstående skrev; skaffa tygblöjor om du vill vara ekonomisk istället för att återanvända bajsblöjor, det är inte schysst mot din unge.

Bakterier frodas som sagt även fast du torkar bort större delen av det i blöjan. Vore ju ganska trist om ditt barn fick urinvägsinfektion eller något annat på grund av det. Dumt att riskera bara för att spara några kronor. Det finns bättre sätt att spara pengar på. Du kan t.ex. börja sälja grejer på tradera, köpa det billigaste av billigaste på mataffären etc.

• Anonym (puckat)
    viseversa skrev 2011-10-21 08:57:58 följande:
    Men man har ju alltid bakterier i rumpan. En våtservett tar inte bort allt ändå=) Jag har gjort som ts va 2-3 gr. Aldrig om det är löst. Min tanke är mest naturen. Blöjor är extremt naturfarligt och jag vill att mina barn ska ha någon jord kvar när dom växer upp. Men som vi människor förstör förgiftar hugger ner skogar utrotar djur så ser det inte såå ljust ut. Men jag kan iallafall dra mitt strå till stacken och göra mitt bästa.
    Om du nu vill spara på naturen så finns det miljövänliga blöjor märkta med svanen och miljövänliga blöjor går att beställa på nätet som är oblekta t.ex. från ekodirekt.jetshop.se/hygien/baby-och-blojor-c-315-1.aspx . Visst de är dubbelt så dyra som vanliga men det kanske är värt det om du känner så.

Sen kan du börja tänka på vad du gör i din vardag för att spara på miljön. T.ex. kan du sluta använda produkter med ftalater och parabener i som är hormonförändrande. Återvinna allt du använder, allt från konservburkar till glasflaskor. Sedan kan du sluta köpa konservburkar överhuvudtaget eftersom det är BPA i plasten i innanhöljet vilket är giftigt. Sluta köpa varor som inte är närproducerade. Sluta använda plastprodukter överhuvudtaget. Jag garanterar att det gör större inverkan på miljön.
  • Anonym (puckat)
    viseversa skrev 2011-10-21 09:14:06 följande:
    Inget är helt miljövänligt. Man bygger på sopbergen ändå. Och ja jag är allvarligt oroad för vår planets framtid. 
    Jo det finns helt miljövänliga produkter som är gjorda av återvunnet material. Om du nu är så orolig kanske du borde engagera dig så att saker och ting blir bättre än att bara säga Nej det finns inget som är helt miljövänligt. Det är Bullshit helt enkelt, klart det finns. ;)

Men såklart bygg sopbergen på när majoriteten av världens befolkning är för lata för att bry sig eller engagera sig. Sedan måste man ju se till industrialiseringen av U-länder såsom Kina som gör allt de vi gjorde på 100 år i europa inom loppet av mindre än 20 år. Det är illavarslande, även fast man förstår deras ambition om att de vill ha ett bra liv med hög standard. Problemet är att de är flera miljarder människor. Jag tror att mycket är upp till vad kina gör i framtiden och ja länder som USA är ju ingen höjdare heller där hela infrastrukturen är uppbygg kring bilen. Tänk på det och gör så kloka val du kan när det gäller miljö om du nu är orolig. Du kanske kan gå med i naturskyddsföreningen och stödja deras arbete i Sverige?
  • Anonym (puckat)
    viseversa skrev 2011-10-21 09:17:06 följande:
    Vi sopsorterar 
    vi har ingen bil
    vi släcker lampor vi inte använder
    vi går med tidningar till pappersinsamlingen
    Vi pantar burkar och återvinner annat aluminium då det är EXTREMT giftigt att framställa nytt
    vi försöker köpa ekologisk mat
    vi slänger batterier DÄR DOM SKA SLÄNGAS vilket är mer än MÅNGA människor gör.
    Sedär! :)

Men har du tänkt på vad de produkter du använder t.ex. schampoo och balsam innehåller? Finns ju alltid mer att göra om man vill.
    När det gäller ekologiskt så är det viktigare att köpa närproducerat egentligen eftersom allt handlar om utsläpp när saker och ting fraktas.

Jag håller med, folk är generellt sätt riktigt lata när det kommer till att återvinna. ställer saker som ska till återvinningstationer utanför där man kastar vanlig återvinning. Det tycker jag är det konstigtaste med tanke på att om man nu vill att det ska återvinnas, varför inte göra det rätt.
  • Anonym (puckat)

Men kontentan av allt;

välj miljövänliga blöjor istället och spara in på annat så att era barn har det bra helt enkelt och slipper riskera att bli sjuka av återanvändande av gamla blöjor. Så välj blöjor miljömärkta med svanen

Svanen
    Svanen är det största miljömärket i Norden och drivs av SIS (Standardisering i Sverige). Kraven har
    skärpts i flera omgångar sedan märkningen infördes 1994. Först ställdes främst krav på innehållet i
    blöjan. Numer är en rad tillsatser förbjudna och det ställs även krav på energiförbrukning samt utsläpp
    till luft och vatten under produktionen samt mängden icke nedbrytbar plast.

Svar på tråden jag återanvänder bajsblöjor