Inlägg från: Tant Green |Visa alla inlägg
  • Tant Green

Antal barn på fritids/antal pedagoger??

Jag vet faktiskt inte, men det är inte lika illa i alla fall.

De är ca 100 barn på dotterns fritids, uppdelat på 3 avdelningar (en för F-1:or, en för 2:or och en för 3-4:or). På varje avdelning är det en heltidare som enbart jobbar med fritis, men alla lärare jobbar också på fritids i olika utsträckning, så jag vet inte hur många heltider det blir om man summerar.

I dotterns åldersgrupp (F-1:or) är de 45 barn och i början på eftermiddagen när det är som flest barn där är det 6 lärare som jobbar, men förmodligen är inte alla med barnen samtidigt utan de kanske turas om att ha planeringstid och sånt. En timme på eftermiddagen är det i alla fall mer organiserade aktiviteter i mindre grupper (dans, musik, målning eller drama) och då behövs det ju minst en lärare per grupp i alla fall + ett par lärare till de barn som inte är med i någon grupp utan håller på med fri lek.

Efter kl.16 slår de ihop alla tre avdelningarna, då är det kanske 15-20 barn och 2-3 vuxna kvar.

• Tant Green
    missk79 skrev 2011-10-25 11:14:27 följande:
    En liten undran... Vad gör fritidspedagogerna, om de jobbar heltid, under den del av dagen då barnen går i skolan? Svara gärna ni som har koll, mittt barn har inte nått skolåldern än...
    Vi har bara en som jobbar heltid på fritids (resten är lärare som jobbar på fritids också) men han är även med under delar av skoldagen, följer med på utflykter (som är en förmiddag i veckan för F-klassen, jag antar att han är med på 1:ornas utflyktsdagar också), hjälper till vid lunch och mellanmål, och förstås planerar fritidsverksamheten med aktiviteter, bemanning och inköp och sånt.
Svar på tråden Antal barn på fritids/antal pedagoger??