• mammatillmiranda

Antal barn på fritids/antal pedagoger??

Hur många barn går det på "erat" fritids, och hur många pedagoger? Alltså i heltidstjänster? På dotterns fritids går 96 barn på 3 pedagoger som alla jobbar heltid. Tycker det känns helt galet och är därför nyfiken på om detta kan ses som standard?

• Svar på tråden Antal barn på fritids/antal pedagoger??
  • Tuffen

2 personal 40-50 barn, skulle jag tro. 

• Tant Green

Jag vet faktiskt inte, men det är inte lika illa i alla fall.

De är ca 100 barn på dotterns fritids, uppdelat på 3 avdelningar (en för F-1:or, en för 2:or och en för 3-4:or). På varje avdelning är det en heltidare som enbart jobbar med fritis, men alla lärare jobbar också på fritids i olika utsträckning, så jag vet inte hur många heltider det blir om man summerar.

I dotterns åldersgrupp (F-1:or) är de 45 barn och i början på eftermiddagen när det är som flest barn där är det 6 lärare som jobbar, men förmodligen är inte alla med barnen samtidigt utan de kanske turas om att ha planeringstid och sånt. En timme på eftermiddagen är det i alla fall mer organiserade aktiviteter i mindre grupper (dans, musik, målning eller drama) och då behövs det ju minst en lärare per grupp i alla fall + ett par lärare till de barn som inte är med i någon grupp utan håller på med fri lek.

Efter kl.16 slår de ihop alla tre avdelningarna, då är det kanske 15-20 barn och 2-3 vuxna kvar.

• Punkster

På avdelningen där jag jobbar är vi tre personal som jobbar 90, 100 och 75%. Antalet inskrivna barn är runt 50 men en normal dag är vi runt 35-40 som mest. Det är en avdelning för 2-3:or. På den andra avdelningen där det går F-1:or är de också tre personal, en heltidare och två som jobbar 75%. Tror de har ca 40 barn inskrivna.  Båda avdelningarna får också hjälp av lärare vid behov, t.ex. över mellanmål. 

• salta katten

min son går på en avdelning som är f-klass -> 2:an. Fritids är i samma lokal + nästan samma personal. 5 st pedagoger totalt på 39 barn. Tror att fritids har 4 pedagoger

• bebben Elias mamma

På min sons skola slår de inte ihop klasserna utan fritids är precis som klassen fast med en fritidspedagog istället för läraren, så 2 personal på max 20 barn. Så är det till 16.30, efter det slår de ihop 2 klasser men då är det bara några enstaka barn kvar.

• missk79

En liten undran... Vad gör fritidspedagogerna, om de jobbar heltid, under den del av dagen då barnen går i skolan? Svara gärna ni som har koll, mittt barn har inte nått skolåldern än...

• Tant Green
    missk79 skrev 2011-10-25 11:14:27 följande:
    En liten undran... Vad gör fritidspedagogerna, om de jobbar heltid, under den del av dagen då barnen går i skolan? Svara gärna ni som har koll, mittt barn har inte nått skolåldern än...
    Vi har bara en som jobbar heltid på fritids (resten är lärare som jobbar på fritids också) men han är även med under delar av skoldagen, följer med på utflykter (som är en förmiddag i veckan för F-klassen, jag antar att han är med på 1:ornas utflyktsdagar också), hjälper till vid lunch och mellanmål, och förstås planerar fritidsverksamheten med aktiviteter, bemanning och inköp och sånt.
  • Punkster
    missk79 skrev 2011-10-25 11:14:27 följande:
    Jag har planering, möten, är rastvakt, hjälper till i klasser, planerar inför eftermiddagen osv. Dvs. ungefär samma sak som lärarna gör på eftermiddagen när skolan slutat Flört
  • Sara 1978

På min sosa fritids är dom 3 heltid på ca 40 barn, men 2 dagar i veckan är dom 4 stycken då en av lärarna
    jobbar på fritids oxå. 

Svar på tråden Antal barn på fritids/antal pedagoger??