Anonym (hmm) skrev 2011-10-20 12:19:09 följande:
Ingen annan som fått graviditetsdepression och tänkt en massa knäppa saker?
Jo, deppression är fruktansvärt svårt vad gäller jobbiga tankar. De finns ju där av en anledning men inte alltid den man tror. Min grundregel har alltid varit att inte fatta avgörande beslut när jag mår dåligt, men ibland är det ju ett avgörande beslut och ett stort steg som krävs för att man ska må bättre. Hur ska man då veta vad som är det rätta? När man inte ens kan lita på sina egna känslor? När känslor kan triggas av underliggande problem som man själv inte har koll på?
För dig verkar det ju i alla fall som att du har bra koll på vad som är problemet. Om du bestämmer dig för att föda barnet finns hjälp att få. Prata med bm innan så att du vet vart du ska vända dig. Här där jag bor är det en särskild del av bup som hjälper föräldrar att få en fungerande relation till sina barn. Det finns många som har olika typer av anknytningsproblematik och om det skulle drabba dig är du definitivt inte den första. Med tanke på dina speciella erfarenheter vore det nog bra om du kan få stöd under graviditeten också, att prata om olika scenarion och få hjälp med att hantera dina tankar. Kanske din terapeut kan hjälpa dig med detta? Annars borde bm veta om det finns någon med erfarenhet av att hjälpa människor med just din problematik. jag är säker på att du inte är ensam om detta så någon borde det finnas.
Det finns ju också många frågetecken kring din och din mans relation. Kan ni ha ett fungerande samarbete? Hur mycket vill han ha barnet hos sig? Kan han kanske t.o.m. ta större delen av tiden om det skulle bli väldigt jobbigt för dig? Kan du alls prata med honom om detta? Allt kanske går jättebra men det är alltid skönt att veta att det finns människor beredda att stötta om det inte gör det. Att ha barn tillsammans med en person man snarare känner vill förstöra för en kan vara en otrolig belastning.
Annars är ju faktiskt abort ett alternativ. Jag tycker inte du ska fundera så mycket över könet i så fall utan mer om du kan tänka dig att genomgå abort så pass sent. Ju förr du bokar tid desto bättre. En abort kan (men måste inte) vara fruktansvärt jobbig och det är förstås bara du som kan väga för- och nackdelar.
På många här låter det som att dina tankar är något slags fruktansvärt och ohyggligt brott, men man rår inte för vad man känner. Känslor är inte alltid logiska och korrekta enligt samhällets senaste normer. Det finns ingen poäng med att gå runt och klandra sig själv och tycka att man är en värdelös människa bara för att man känner som man gör. Däremot är det bra att du är medveten om att det är något som kan påverka ditt barn negativt och som du behöver hjälp med. Alldeles oavsett om det blir en liten pojke eller flicka.