• Aoife

Vill göra abort om det är en pojke

Anonym (hmm) skrev 2011-10-20 11:19:43 följande:
    Det är inte det att jag drömmer om en flicka- jag vill inte ha en pojke. Rättare sagt, jag vill inte sätta en man till världen. Jag har blivit utnyttjad, misshandlad, våldtagen och trakasserad av pojkar/män inklusive min bror och min pappa. Därför har jag mycket låga tankar om män/pojkar.
    Anonym (hmm) skrev 2011-10-20 11:51:46 följande:
    Jag är säker på att det finns fler än jag som har såna här känslor. Hittade tex ett inlägg här på FL av en kvinna som absolut inte ville ha en flicka och kände sig nästan hatisk mot sin kula på magen.

Jag har beskrivit hur jag KÄNNER och det betyder inte att jag kommer göra abort om jag bär på en pojke. Stor skillnad. Jag är bara oroad över att mina känslor skulle gå ut över det stackars barnet om jag fick en pojke (även om jag högst troligt inte skulle känna såhär när barnet är fött). Jag tror inte att jag är mindre lämplig som mamma bara för att jag känner så här just nu!
    När man är gravid så är det många känslor och relationer som ska bearbetas.
    Det är relationen till sig själv, sina föräldrar och andra viktiga individer som finns och har funnits i ens liv som kommer upp och även relationen till graviditeten och det blivande barnet.
    Plötsligt ställs mycket på sin spets och gamla, gömda och/eller obearbetade känslor kan börja bråka igen.
    Det behöver inte betyda att man gör abort även om rädslan som ofta är irrationell gör att det känns som om det är det bästa att göra.
    Jag tror att du behöver bearbeta det du har gått igenom för jag tror att det är det du behöver.
    Har du någon samtalskontakt?
    Om du har det så var inte rädd för att berätta hur du känner för irrationella tankar och känslor har många kvinnor under sin graviditet. Det behöver inte nödvändigtvis röra sig om samma tankar som du har men alla bearbetar vi något under graviditeten.
    Ta tag i det nu och få stöd och avlastning. Hoppas det löser sig för dig.
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • Aoife
    hallonfot skrev 2011-10-20 20:25:01 följande:
    Håller med Smulan87. Du måste ta ditt ansvar. Jag ogillar verkligen när folk drar upp jobbiga saker som hänt tidigare i livet bara för att rättfärdiga sig själv.
    Du kan, som vuxen människa, inte längre skylla på andra. DU gör DINA val 
    Jag tror inte att detta handlar så mycket om att ts egentligen vill göra abort. Jag tror att det handlar om hennes tidigare erfarenheter och vad hon har varit utsatt för.
    Att någon gör abort p.g.a. kön är för övrigt väldigt ovanligt i Sverige.
    Däremot så är det väldigt vanligt att kvinnor kan må dåligt under en graviditet och därför börjar att tänka och bearbeta händelser.
    Detsamma gäller kvinnor som drabbas av svåra post-partumdepressioner.
    De kan t.om ångra sina barn men detta pratar man inte gärna.
    Tror det är bra att våga ventilera även "hemska och farliga" tankar som dyker upp under graviditet och nyföddhetsperioden.
  • Aoife
    Anonym (Hemliga Arne) skrev 2011-10-20 20:40:40 följande:
    Först: grattis till graviditeten

TS: jag tror att de tankar du har är ganska vanliga. Inte att man vill göra abort kanske, men att man helst vill ha ett barn av det ena eller det andra könet. Det är bara så att det är TABU att prata om/att nämna.

Jag själv sade att OM jag fick ett barn så önskade jag mig en flicka. Det blev en pojke! Jag kan ärligt säga att jag var besviken första stunden, men sedan gick det över. När jag väntade barn nummer två tänkte jag att jag gärna ville ha en tjej, men också gärna en pojke. Jag viste att två barn räcker för oss och skulle gärna vilja att sonen skulle få en lillebror i nära ålder. Det blev en flicka. Jag blev glad för henne och besviken för sonen som inte föddes. 

Men jag har inte din bakgrund TS, Jag tycker inte att dina tankar är konstiga utifrån det lilla du skriver om din bakgrund. Det jag hoppas är att du kan vända tankarna och bli mer positiv. Tänk att du faktiskt älskat pappan till barnet och han är en man! Tänk att din eventuella son ALDRIG kommer att ha samma uppväxt som din pappa och din bror. Han kommer INTE ha samma destruktiva förebild. Övergrepp går inte i arv via generna, det är miljön som i så fall påverkar.     

Jag önskar dig all lycka, TS!  
  • Aoife
    Afrodisiac skrev 2011-10-20 20:46:01 följande:
    Varför såg du till att bli gravid när du vet att det finns en chans att det blir en pojke och du har onormala känslor inför pojkar? Borde du inte ha blivit kvitt dina demoner innan du gav dig på att skaffa barn?

Hur ska du nu göra om det blir en pojke? Ska du döda honom, lägga honom på någon öde plats i hopp att han ska självdö eller bli upphittad, adoptera bort honom? 
    Jag tänker som så att dessa känslor kan ha kommit upp till ytan i och med graviditeten och de hormoner som rusar runt i kroppen.
    Det behöver inte vara så att detta är något som kvinnan är medveten om innan graviditeten men det spökar i det undermedvetna.
    TS är långt ifrån ensam om att få "konstiga" tankar och funderingar under graviditeten.
    Jag tror nog att nästan alla kvinnor på ett eller annat sätt bearbetar något när de är gravida eller bär på rädslor som de inte ens skänkt en tanke innan graviditeten var ett faktum.
    Många oroar sig för att barnet ska vara sjukt, skadat, att de ska bli lämnade eller känner sig otroligt ensamma.
    Vad vi bearbetar och vilka känslor som dyker upp är beroende på tidigare erfarenheter.
  • Aoife
    Anonym (Barnlös) skrev 2011-10-20 20:55:55 följande:
    Så hjärtlöst av dig, speciellt som som ni kämpat ett tag.... Du ska VARA superglad över att fått äran att bli gravid!
    Att andra anser att man borde vara glad, lycklig och sprudlande innebär inte att man per automatik är det.
    Det betyder inte heller att man inte kommer att älska barnet och bli en bra mamma när barnet väl är fött.
  • Aoife
    Fru Sveden skrev 2011-10-20 21:08:40 följande:
    TS jag hade precis samma tankar som dig kring detta när jag väntade mitt första barn.

Hör av dig om du vill veta hur jag kom över det och hur jag hanterade det när jag sedan fick en son till
Svar på tråden Vill göra abort om det är en pojke