Inlägg från: mirre67 |Visa alla inlägg
  • mirre67

Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?

caliningrad skrev 2011-10-29 15:38:57 följande:
    Hej,
    ok, det är väl värre än vad jag trodde isåfall.

Och självklart tror diagnosbarnens föräldrar att det inte har nånting med uppfostran att göra eftersom så står det överallt på internet.

Jag bara önskar de föräldrarna skulle kunna komma på studiebesök i asiatiska skolor för att konstatera att barnen vet hur man ska uppföra sig som en elev här. 
    Jaså, så du menar att "diagnosbarnens" föräldrar är sämre föräldrar än andra och att de inte har uppfostrat sina barn ordentligt?? Mitt barn har ADHD och jag kan tala om för dig att han är inte det minsta dåligt uppfostrad, vad du än har för teorier om det. Och sluta för fasen upp med att kalla dessa barn för "diagnosbarn". Npf-diagnoser beror på en brist i hjärnan som dessa barn har, och har inte det minsta lilla med uppfostran att göra. Usch, vad förbannad jag blir när jag läser sånt här dravel.
  • mirre67
    sextiotalist skrev 2011-10-31 14:59:27 följande:
    Du har fullständigt rätt i att det finns skolteknokrater som har en massa idiotidéer, så mitt generella svar är
    Jag tror inte att ADHD och dyselexi är något nytt, påhittat begrepp, eller snarare är väldigt säker på detta. Däremot så dagens skola i Sverige ställer helt andra krav på barnen, som gör att de barn som har dessa funktionshinder har svårare att klara detta och deras funktionshinder (som kanske inte alls är något funktionshinder i t.ex den skolan som din dotter går i) gör att de blir oroliga, rastlösa och ett störmoment.

Men sedan tror jag att även normalstörda barn också lider av detta. De blir stökiga pga stökig omgivning och sedan accelererar det och då skapar det problem.

Däremot så är det inte alls säkert att vägen till lugnare skola (som alla vinner på) är hårdare diciplin, det finns säkert många mjuka vägar att gå.

Kan tillägga att min tonåring, som är uppfostrad med ytterst få regler, ytterst få rutiner, får alltid bra omdöme i skolan för sin respekt för lärare, de regler som finns och vänner, för ett positivt bemötande och att h*n är en flitig elev.
    Aha, så min son med adhd har alltså en påhittad diagnos, den finns inte på riktigt??
  • mirre67
    caliningrad skrev 2011-10-31 15:37:14 följande:
    Vilka fördomar.
    Det är värt att notera att de flesta som kommer in på topp universitet i USA eller England är från Asien. De ligger så långt före alla andra numera.
    Jag jobbar med vuxna asiater. de kan visst tänka själva. De flesta har studerat på de bästa amerikanska universiteten. Det är extremt trevligt att arbeta med dom. De är artiga, lyssnar, förstår direkt vad man menar, är disciplinerade, kommer i tid på mötena, klagar inte på att möten är tråkiga, respekterar deadlines osv.
    De har fått en guldvärd uppfostran som gör att de blev sunda människor.
    Dessutom nu när landet där jag bor i drabbas av en enorm katastrof ser jag också hur enormt omtänksamma de är . Trots katastrofen kommer de till jobbet varje dag, även om några av dom har förlorat allt.
    De klagar inte utan tar det som det kommer. LIte hårdare barndom är en bra förberedelse inför livets tuffa svängningar.
    Jag tycker du ska ta och tänka dig för innan du anklagar andra för att ha fördomar. Dina inlägg är ju fullproppade med fördomar mot barn med npf-diagnoser. Om nu allt är så mycket bättre i det land där du bor, så FINE, var glad att du bor där då och skit i hur det är i Sverige.
  • mirre67
    caliningrad skrev 2011-10-31 15:38:33 följande:
    mycket möjligt. 
    Att diagnosen är påhittad?? Då kan man ju lägga ner hela BUP-verksamheten då och inte göra några utredningar alls eftersom de ändå är påhittade. Concerta som han äter, och gör så att vardagen fungerar för honom och för oss är också påhittad då antar jag?? Vad har DU för teorier om varför barn och även en vuxna får npf-diagnoser?
  • mirre67
    lurksmulan skrev 2011-10-31 15:38:27 följande:
    ADHD UPPKOMMER INTE PGA BRISTANDE UPPFOSTRAN!
    Läs på lite för fan! Ägna 10 minuter åt att försöka lära dig lite innan du vräker ur dig saker som sårar människor på ett sätt som du inte ens är i närheten av att förstå!

Inte nog med att jag måste leva med att mitt barn har de här tre diagnoserna, DU beskyller dessutom MIG för det hela?!
    Kunde inte sagt det bättre själv..
  • mirre67
    caliningrad skrev 2011-10-31 15:50:33 följande:
    Men va bra då. Fortsätt ge en massa kemikalier till ditt barn istf att fundera på hur du uppfostra honom. Om det funkar bra för dig och honom, det är perfekt.
    Men som svensk skattebetalare, vilket jag är fortfarande, har man faktiskt all rätt att ha synpunkter om hur skattepengarna används.Jag skulle gärna vilja se att föräldrarna och skolan (inkl förskolan) sätter tydliga gränser till barnen och att BUP används bara i undantagssituationer. Nu verkar det vara normen att skicka sitt barn till BUP! 
    Nu får du ta mig f*n ta och ge dig. VÅGA inte anklaga mig för att jag uppfostrar min son dåligt och dessutom ger honom "en massa kemikalier". Ta du och fundera på vad det är du sitter och skriver till oss föräldrar som dagligen får kämpa med våra barns vardag och få den att fungera. Fy f*n för såna som dig rent ut sagt. Men hoppas du är riktigt nöjd med dig själv nu, för du har fått mig att sitta och gråta här.
  • mirre67
    caliningrad skrev 2011-10-31 15:55:35 följande:
    därför att det enormt ökande antalet av barn som har ADHD är ett tecken att nånting inte fungerar som det ska. Varför kan man inte ifrågasätta det?

Man ser direkt att de berörda föräldrarna är stängda för all diskussion och inte kan ifrågasätta sig alls. 
    Det beror nog på att det är j*t störande att bli anklagad för att vara en dålig förälder som stoppar i sitt barn kemikalier och inte uppfostrar sitt barn av en person som har noll koll.
Svar på tråden Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?