Inlägg från: Kyanita |Visa alla inlägg
  • Kyanita

    Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?

    caliningrad skrev 2011-10-29 15:38:57 följande:
    Hej,
    ok, det är väl värre än vad jag trodde isåfall.

    Och självklart tror diagnosbarnens föräldrar att det inte har nånting med uppfostran att göra eftersom så står det överallt på internet.

    Jag bara önskar de föräldrarna skulle kunna komma på studiebesök i asiatiska skolor för att konstatera att barnen vet hur man ska uppföra sig som en elev här. 

    Nja, att det har med uppfostran att göra tror jag inte ett dugg på MEN däremot klarar sig barn men NPF ofta sig betydligt bättre i en skola/ samhälle med klar struktur och klara regler vilket jag tror de har i en asiatisk skola (eller har jag fel där?).
  • Kyanita

    Jag vet inte hur många det finns i mina söners klass. Minst 1 i mellankillens klass (han själv).

  • Kyanita
    caliningrad skrev 2011-10-31 11:27:26 följande:
    Ja, det finns klara regler i asiatiska skolor.

    Det finns barn som har svart att sitta stilla, ocksa, sjalvklart. I min varld ar detta inget tecken pa sjukdom dock. For latt att mediciner alla beteenden.

    I min dotters klass finns det en pojke (4 ar) som inte alltid sitter still.

    Lararens assistent sitter bredvid eller bakom honom nastan jamt och repeterar snallt: sit down, sit down. 

    Gor han inte det efter ett tag sa brukar han bli straffad (pa ett milt satt forstas) av lararen.

    Och det fungerar.

    Skulle denna pojke ga pa en svensk forskola misstanker jag att hans beteende skulle bli bara varre och varre i stallet och att han skulle fa diagnos ADHD. Han skulle ha jattevart att bete sig som en elev nar han blir 6.
    Istallet sa har han 2 ar pa sig for att lara sig uppfora sig i ett klassrum utan att stora de andra barn som ar dar for att lara sig.

    Dar ligger skillnaden. 
    Fast då har han ju en assistent där, det är tyvärr inte det lättaste att få här i Sverige. Min son har klarat sig bra i en vanlig klass för att läraren har med små trix sett till att det fungerat (tex har han fått fasta uppgifter vid grupparbeten, byta om enskilt på gympan osv).
  • Kyanita
    caliningrad skrev 2011-10-31 11:33:39 följande:
    Men assistent ar till hela klassen. Inte bara for denna pojke. Assistenterna forbereder allt som ar praktiskt och underlattar lararens arbete under dagen.

     

    Det är ändå mycket mer än vad som finns i svenska skolor. Så du borde skylla på det svenska systemet och besparingar istället för att tro att svenska barn är ouppfostrade.
  • Kyanita
    caliningrad skrev 2011-10-31 11:38:55 följande:
    Det finns 3 problem.

    1 - bade barnen och foraldrarna tycker att det ar ett naturvetenskapligt faktum att barnet har ADHD eller dyslexi och tror att de inte kan paverka situationen. Oftast tycker de att det ar till och med positivt att sina barn ar stokiga.

    2 - Det kostar valdigt mycket pengar for samhallet att de barnen maste ga till BUP, logoped osv och oftast blir det anda ingen forandring

    3- Varfor skulle 20 valuppfostrade barn inte kunna studera i lugn och ro pga 5 stokiga barn? 

    1. Att få en diagnos är inte en dans på rosor precis. Att få diagnos är i princip ett måste i Sverige om barnet ska få någon som helst hjälp (tex en assistent i klassen). Nej, vi tycker inte det är positivt. En diagnos är en förklaring på varför ett barn betér sig på ett visst sätt och på hur man ska hjälpa det på bästa sätt (som tex klar struktur och klara regler och rutiner).

    2. Jo du, efter att ÄNTLIGEN ha fått en diagnos så får man hjälp och stöd och när man väl får den så brukar utvecklingen bli jättebra!

    3. Skyll på det svenska systemet och INTE på föräldrarna.    
  • Kyanita
    caliningrad skrev 2011-10-31 11:40:24 följande:
    det ar inte sant.
    Jag vill paminna dig att min dotter ar bara 4 ar.
    Alltsa man ska egentligen jamfora hur manga vuxna / barn det ar i svenska vs asiatiska forskolor.

    Nar barnen ar 6 i Asien behover de ingen assistent langre utan bara larare, eftersom de kan bete sig vid den aldern.

     

    Fortfarande så är det ett helt annat sätt att lära ut i asien och detta sätt passar oftast ett barn med NPF vilket det svenska systemet inte gör.
  • Kyanita
    caliningrad skrev 2011-10-31 11:46:28 följande:
    1. Otroligt att skattepengar anvands till dessa barn istf att foraldrarna ska ta sitt ansvar och vaga satta granser tydligt. Men jag laste att det blomstrar med utbildningar for att lara sig vara en bra foralder nufortiden. Det behovs antagligen....

    2. Vilket visar isafall att ADHD inte har med arv att gora utan med uppfostran och regler.

    3. Det ar samma sak. Samma ideologi i hela Sverige, med nagra fa undantag. De flesta foraldrarna i Sverige tycker att det svenska systemet ligger i framkanten och ar bast i varlden.

    1. Mitt barn är otroligt väluppfostrat hemma. Faktiskt!

    2. HUR visar det att det inte har med arv att göra?

    3. Jag tycker inte att det svenska systemet när det gäller skolan är det bästa. Det "gamla" systemet var bättre och då inte bara för barn med NPF.    
  • Kyanita
    caliningrad skrev 2011-10-31 11:54:21 följande:
    1. Gratulerar.

    2. Eftersom du sager att barnen brukar bete sig battre nar de skots av andra an foraldrarna.

    3.  Da ar vi overens.

    Tror du missförstod mig med nr 2. Jag menar i skolan och till viss del även hemma. När jag fick utbildning på autism förstod jag ju på ett helt annat sätt och det gjorde ju att jag anpassade mitt sätt att uppfostra på ett annat sätt. Att bara säga "sitt där" istället för att göra det komplicerat och säga "vill du vara snäll och sätta dig ner på stolen i köket". Att jag talar betydligt mer rakt och undviker att använda abstrakt och bildliga uttryck eller ironi osv. Hade han inte fått diagnosen hade jag ju inte vetat detta (och inte skolan heller) och då hade vi fortfarnade haft problem.
  • Kyanita
    caliningrad skrev 2011-10-31 12:05:43 följande:
    aterigen upprepar jag att jag INTE inkluderar autism i diskussionen, utan bara de "nya" diagnoserna. 
    Men principen är densamma när det gäller tex ADHD. Sen är väl AS en ganska ny diagnos?
  • Kyanita
    caliningrad skrev 2011-10-31 12:10:08 följande:
    nej inte alls.

    Det finns valdigt manga lakare runt varlden som inte godkanner ADHD som riktigt sjukdom, till skillnad fran autism.

    Ni tar for givet att ADHD ar en riktig sjukdom. Jag vill fa er att tanka att sa ar kanske, och antagligen enligt mig, inte fallet.

    Det finns också läkare som fortfarande tror att MPR- vaccinet orsakar autism... Eller att det orskas av känslokalla föräldrar...
  • Kyanita
    caliningrad skrev 2011-10-31 14:52:24 följande:
    därför att autistiska barn inte ens kan följa en skolgång överhuvudtaget (jag menar inte autismspektrum som Asperger). Diskussionen är omkring skolan. 

     
    Min påg kan och han har högfungerande autism. Min lillebror kunde INTE och han har AS. Som med alla diagnoser så finns det grader. Alla med samma diagnos är ju ändå helt olika och kan ha olika svårt inom olika områden (triaden) fastän de har samma diagnos. De är fortfarande olika individer, precis som vi NTV (normala tills vidare) är.
  • Kyanita
    sextiotalist skrev 2011-10-31 15:17:22 följande:
    Den diagnosen gillade jag, NTV Flört
    Min bror berättade den för mig. Det är tydligen vad många Aspisar kallar oss. *S* Jaja, så länge de inte sätter TPL (tomtar på loftet) på mig så duger den fint!
  • Kyanita

    Orkar du kan du ju kolla frekvensen av hur hög frekvens det är av asbergare/ autister i Silicon Valley... De är ju verkligen dumhuvud.... *S*

  • Kyanita
    mamma till 2 frön skrev 2011-10-31 20:52:46 följande:
    Ja eller Tempel Grandin Flört
    Jajamensan!
Svar på tråden Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?