heeke skrev 2011-10-19 11:27:45 följande:
Problemet är att i föräldrargenerationen så var det i princip en självklarhet att alla hade skidor och skridskor. Idag är det inte lika självklart längre (även om man bor norr ut)
Skolan är dock ett maskineri som är så tungstyrt att det tar minst två generationer att inse att världen utanför har ändrat sig.
Men nog tycker jag att skidor och skridskor är väl mycket begärt av skolan.
Än mer konstigt att det inte finns något att låna ut till de som inte har.
Det har vi tom här där säkert hälften måste låna (Mälardalen). Det är ju inte nya grejer, men fullt användbara.
Längre norr ut borde det vara betydligt lättare för skolorna att få sådan utrustning till skänks (fler barn som har och växer ur)
Sen tror jag för övrigt inte att just skridskor och skidor står med i läroplanen.
Jag tror att det finns att låna (det är dock aldrig nån som upplyst om det och jag har aldrig frågat).
Och jag skulle , dumt nog, tänka "jaha, nu tror nån att vi inte har råd att köpa egen utrustning" om mina barn lånade skidor/skridskor.
Det är just det där "föväntandet" jag hängt upp mig på.
Bara för att vi bor där det är snö så innebär ju inte det att alla åker på fritiden.
Men vår utrustning gör ju nån annan glad sen när den säljs eller skänks vidare så helt tokigt är det ju inte.