Inlägg från: La Lola |Visa alla inlägg
  • La Lola

Vad skola skolan stå för och vad ska föräldrarna stå för?

Här i jämtland förväntas vi föräldrar köpa skidor o skridskor....o visst, det gör man ju men i mitt fall lite motvilligt eftersom det bara används några få gånger på idrotten o sen aldrig mer....

Jag ifrågasatte det där till gympaläraren ett år o fick till svar att barn ska lära sig att åka skidor o skridskor.....o då kunde jag inte låta bli att fråga hur man gör på de platser där det inte kommer nån snö på vintern.....
    Jag fick inget svar.

Vad gör de på utegympan på vintern i tex Skåne?
    Jag undrar verkligen.
    (detta är OT, jag vet)

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    caliningrad skrev 2011-10-19 11:19:47 följande:
    vada motvilligt ...... det galler dina barn... ar du inte beredd att lagga en slant till deras skolgang?

Klart att skidakning ingar i allmanbildning om man bor i Jamtland.
    Pa samma satt som alla barn i min dotters skola har simlektioner fran 2 ars alder, alla skolor har pool i det landet jag bor.

Jo jag tycker bara det är onödigt eftersom det handlar om 3-4 idrottslektioner på ett läsår.
    I fjol köpte vi nya skridskor, det året hade de inga lektioner alls när de åkte det.
  • La Lola
    heeke skrev 2011-10-19 11:27:45 följande:
    Problemet är att i föräldrargenerationen så var det i princip en självklarhet att alla hade skidor och skridskor. Idag är det inte lika självklart längre (även om man bor norr ut)
    Skolan är dock ett maskineri som är så tungstyrt att det tar minst två generationer att inse att världen utanför har ändrat sig.
    Men nog tycker jag att skidor och skridskor är väl mycket begärt av skolan.
    Än mer konstigt att det inte finns något att låna ut till de som inte har.
    Det har vi tom här där säkert hälften måste låna (Mälardalen). Det är ju inte nya grejer, men fullt användbara.
    Längre norr ut borde det vara betydligt lättare för skolorna att få sådan utrustning till skänks (fler barn som har och växer ur)
    Sen tror jag för övrigt inte att just skridskor och skidor står med i läroplanen.
    Jag tror att det finns att låna (det är dock aldrig nån som upplyst om det och jag har aldrig frågat).
    Och jag skulle , dumt nog,  tänka "jaha, nu tror nån att vi inte har råd att köpa egen utrustning" om mina barn lånade skidor/skridskor.

Det är just det där "föväntandet" jag hängt upp mig på.
    Bara för att vi bor där det är snö så innebär ju inte det att alla åker på fritiden.

Men vår utrustning gör ju nån annan glad sen när den säljs eller skänks vidare så helt tokigt är det ju inte.
Svar på tråden Vad skola skolan stå för och vad ska föräldrarna stå för?