• Punkster

Vad skola skolan stå för och vad ska föräldrarna stå för?

Ang. den senaste tidens debatt kring fruktstundens vara eller inte vara så har jag funderat lite. Om nu skolan måste stå för barnens frukt, vad blir nästa grej? Om skolan ska vara helt avgiftsfri så finns det ju många potentiella områden som föräldrarna står för som skolan egentligen borde stå för.

Tänk er följande situation. En skola/förskola har som regel att alla barn ska vara ute en stund varje dag, oavsett väder. En dag regnar det väldigt mycket. En mamma påpekar vid lämningen på morgonen att skolan måste stå för regnkläder till hennes barn, annars måste barnet stanna inne för hon har själv inte råd med det.

Eller att samma mamma påpekar att skolan måste stå för idrottskläder och skor till hennes barn, annars kan barnet inte vara med på idrotten.

Vart ska man egentligen dra gränsen för skolan som avgiftsfri? Vad räknas som en avgift? Vad kan föräldrarna kräva av skolan och vad kan skolan kräva av föräldrarna?

Observera att jag gärna vill ha en seriös diskussion kring detta, så lämna eventuella sandlåde-inlägg i sandlåde-forumet, tack! 

• Svar på tråden Vad skola skolan stå för och vad ska föräldrarna stå för?
  • heeke

Kläder/skor får ju ändå anses vara sånt man har ändå och kan rimligtvis, utifrån samma antagande, inte bli en avgift.

Saker som krävs av skolan och direkt behövs för undervisningen, torde enligt mitt sätt att resonera bli en avgift.

• såffan

fast just idrottskrona borde ju egentligen vara värre än frukten. Visst måste barn ha skor ändå, men på de flesta ställen är det förbjudet att ha ute skor inne och därför måste man ha två par idrottsskor till sitt barn + vanliga skor. det borde ju vara värre än frukten?

• caliningrad

For det forsta ar skolan inte gratis i Sverige, utan betalas av valdigt hoga skatter. Det ska man aldrig glomma bort.
    Jag ar personligen emot detta system, skulle hellre vilja ha ett system dar man betalar laga skatter och betalar sjalv for skolan istallet. Jag tror att foraldrarna skulle da engagera sig mycket mer i sina barnstudier.

Eftersom det inte funkar pa det sattet i Sverige  skulle jag vilja att skolan star for allt du namnar.

Som jag skrev i ett annat inlagg star de flesta skolorna i Sri Lanka, ett mycket fattigt land, for uniformerna. 

Sa jag tycker att svenska skolor borde erbjuda ett uniformpaket som skulle besta av:

* varklader
    * vinterklader
    * rock/jacka
    * idrottsklader
    * skor/vinterskor

Och ja, frukstunden ska naturligtvis inga.

Jag har daremot svart att forsta de foraldrar som inte ar beredda att betala en extra slant for sina barn.
    Oftast ar deras hem utrustade med ipad, gigantiska TV skarmar osv.
    Manga foraldrar gor konstiga prioriteringar och offrar sina barns skolgang genom att inte agna varken tid eller ekonomi.

• La Lola

Här i jämtland förväntas vi föräldrar köpa skidor o skridskor....o visst, det gör man ju men i mitt fall lite motvilligt eftersom det bara används några få gånger på idrotten o sen aldrig mer....

Jag ifrågasatte det där till gympaläraren ett år o fick till svar att barn ska lära sig att åka skidor o skridskor.....o då kunde jag inte låta bli att fråga hur man gör på de platser där det inte kommer nån snö på vintern.....
    Jag fick inget svar.

Vad gör de på utegympan på vintern i tex Skåne?
    Jag undrar verkligen.
    (detta är OT, jag vet)

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • caliningrad
    La Lola skrev 2011-10-19 11:17:27 följande:
    Här i jämtland förväntas vi föräldrar köpa skidor o skridskor....o visst, det gör man ju men i mitt fall lite motvilligt eftersom det bara används några få gånger på idrotten o sen aldrig mer....

Jag ifrågasatte det där till gympaläraren ett år o fick till svar att barn ska lära sig att åka skidor o skridskor.....o då kunde jag inte låta bli att fråga hur man gör på de platser där det inte kommer nån snö på vintern.....
    Jag fick inget svar.

Jag undrar verkligen.
    (detta är OT, jag vet)
    vada motvilligt ...... det galler dina barn... ar du inte beredd att lagga en slant till deras skolgang?

Klart att skidakning ingar i allmanbildning om man bor i Jamtland.
    Pa samma satt som alla barn i min dotters skola har simlektioner fran 2 ars alder, alla skolor har pool i det landet jag bor.

• heeke
    såffan skrev 2011-10-19 11:08:03 följande:
    fast just idrottskrona borde ju egentligen vara värre än frukten. Visst måste barn ha skor ändå, men på de flesta ställen är det förbjudet att ha ute skor inne och därför måste man ha två par idrottsskor till sitt barn + vanliga skor. det borde ju vara värre än frukten?
    Att "rimligt anses att man har ändå" betyder ju inte att 100% av alla barn har det. Så är det ju med alla "gränsdragningar". Det finns alltid några som faller utanför.
    Sen går det i många fall bra att vara barfota på idrotten också, iaf i yngre åldrar.
    Men visst är just gymnastikskor ett gränsfall om man ser till mitt resonemang om vad som är en avgift.

• La Lola
    caliningrad skrev 2011-10-19 11:19:47 följande:
    vada motvilligt ...... det galler dina barn... ar du inte beredd att lagga en slant till deras skolgang?

Klart att skidakning ingar i allmanbildning om man bor i Jamtland.
    Pa samma satt som alla barn i min dotters skola har simlektioner fran 2 ars alder, alla skolor har pool i det landet jag bor.

Jo jag tycker bara det är onödigt eftersom det handlar om 3-4 idrottslektioner på ett läsår.
    I fjol köpte vi nya skridskor, det året hade de inga lektioner alls när de åkte det.
  • såffan
    caliningrad skrev 2011-10-19 11:16:48 följande:
    For det forsta ar skolan inte gratis i Sverige, utan betalas av valdigt hoga skatter. Det ska man aldrig glomma bort.
    Jag ar personligen emot detta system, skulle hellre vilja ha ett system dar man betalar laga skatter och betalar sjalv for skolan istallet. Jag tror att foraldrarna skulle da engagera sig mycket mer i sina barnstudier.

Eftersom det inte funkar pa det sattet i Sverige  skulle jag vilja att skolan star for allt du namnar.

Som jag skrev i ett annat inlagg star de flesta skolorna i Sri Lanka, ett mycket fattigt land, for uniformerna. 

Sa jag tycker att svenska skolor borde erbjuda ett uniformpaket som skulle besta av:

* varklader
    * vinterklader
    * rock/jacka
    * idrottsklader
    * skor/vinterskor

Och ja, frukstunden ska naturligtvis inga.

Jag har daremot svart att forsta de foraldrar som inte ar beredda att betala en extra slant for sina barn.
    Oftast ar deras hem utrustade med ipad, gigantiska TV skarmar osv.
    Manga foraldrar gor konstiga prioriteringar och offrar sina barns skolgang genom att inte agna varken tid eller ekonomi.
    det är ju just det som är bra med skattesystemet i Sverige, alla skulle nämligen inte ha råd att skicka sina barn till skolan överhuvudtaget om man hade varit tvungen att betala för sina barns skolgång...

ska ett barn behöva bli utan utbildning bara för att föräldrarna har det dåligt ställt?
  • heeke

Jag fick inget svar.

Jag undrar verkligen.
    (detta är OT, jag vet)
    Problemet är att i föräldrargenerationen så var det i princip en självklarhet att alla hade skidor och skridskor. Idag är det inte lika självklart längre (även om man bor norr ut)
    Skolan är dock ett maskineri som är så tungstyrt att det tar minst två generationer att inse att världen utanför har ändrat sig.
    Men nog tycker jag att skidor och skridskor är väl mycket begärt av skolan.
    Än mer konstigt att det inte finns något att låna ut till de som inte har.
    Det har vi tom här där säkert hälften måste låna (Mälardalen). Det är ju inte nya grejer, men fullt användbara.
    Längre norr ut borde det vara betydligt lättare för skolorna att få sådan utrustning till skänks (fler barn som har och växer ur)
    Sen tror jag för övrigt inte att just skridskor och skidor står med i läroplanen.

• såffan

Jag fick inget svar.

Jag undrar verkligen.
    (detta är OT, jag vet)
    jag bor i Skaraborg och här spolar man upp en skridskobana på fotbollsplan om det är tillräckligt kallt, annars åker man till ishallen och då ska föräldrarna stå för skridskor och hjälm. Blir det ishallen så är det bara en gång om året...
  • La Lola
    heeke skrev 2011-10-19 11:27:45 följande:
    Problemet är att i föräldrargenerationen så var det i princip en självklarhet att alla hade skidor och skridskor. Idag är det inte lika självklart längre (även om man bor norr ut)
    Skolan är dock ett maskineri som är så tungstyrt att det tar minst två generationer att inse att världen utanför har ändrat sig.
    Men nog tycker jag att skidor och skridskor är väl mycket begärt av skolan.
    Än mer konstigt att det inte finns något att låna ut till de som inte har.
    Det har vi tom här där säkert hälften måste låna (Mälardalen). Det är ju inte nya grejer, men fullt användbara.
    Längre norr ut borde det vara betydligt lättare för skolorna att få sådan utrustning till skänks (fler barn som har och växer ur)
    Sen tror jag för övrigt inte att just skridskor och skidor står med i läroplanen.
    Jag tror att det finns att låna (det är dock aldrig nån som upplyst om det och jag har aldrig frågat).
    Och jag skulle , dumt nog,  tänka "jaha, nu tror nån att vi inte har råd att köpa egen utrustning" om mina barn lånade skidor/skridskor.

Det är just det där "föväntandet" jag hängt upp mig på.
    Bara för att vi bor där det är snö så innebär ju inte det att alla åker på fritiden.

Men vår utrustning gör ju nån annan glad sen när den säljs eller skänks vidare så helt tokigt är det ju inte.
  • caliningrad
    såffan skrev 2011-10-19 11:22:34 följande:
    det är ju just det som är bra med skattesystemet i Sverige, alla skulle nämligen inte ha råd att skicka sina barn till skolan överhuvudtaget om man hade varit tvungen att betala för sina barns skolgång...

ska ett barn behöva bli utan utbildning bara för att föräldrarna har det dåligt ställt?
    Sjalvklart inte.
    Det ar bra att det finns gratis skolor sa att alla kan iallafall ga till nagon slags skola.
    Daremot skulle jag vilja betala mycket lagre skatter och fa valja att betala skolan sjalv sa att mitt barn kan ga pa en riktigt bra skola istallet.

• Tant Green

Frukt, regnkläder, gympakläder, badkläder och möjligtvis skridskor kan jag tycka är rimligt att man får fixa som förälder, här i Stockholmstrakten. Men inte skidor, det är långt ifrån varje vinter det går att åka skidor mer än ett par veckor och då tycker jag att det är upp till föräldrarna om de vill lära barnen att åka under den tiden (eller åka iväg till någon mer snösäker plats). Skridskor går ju däremot att åka under några månader häromkring, på spolade banor, så det känns lite mer vettigt.

• såffan
    caliningrad skrev 2011-10-19 11:34:40 följande:
    Sjalvklart inte.
    Det ar bra att det finns gratis skolor sa att alla kan iallafall ga till nagon slags skola.
    Daremot skulle jag vilja betala mycket lagre skatter och fa valja att betala skolan sjalv sa att mitt barn kan ga pa en riktigt bra skola istallet.
    ja men det skulle ju leda till att dom som inte hade det lika gott ställt som ditt barn hade fått en mycket sämre skolgång eller ingen alls, eller hur?
  • heeke
    caliningrad skrev 2011-10-19 11:34:40 följande:
    Sjalvklart inte.
    Vilka kriterier gör skolan bra eller dålig?
    Skulle läroplanen inte gälla för alla skolor då, eller är en bra skola att göra mer än vad läroplanen kräver?

• caliningrad
    såffan skrev 2011-10-19 11:46:05 följande:
    ja men det skulle ju leda till att dom som inte hade det lika gott ställt som ditt barn hade fått en mycket sämre skolgång eller ingen alls, eller hur?
    kanske det fast inte nodvandigtvis.

Som sagt har Sri Lanka extremt bra statliga skolor trots att det ar ett fattigt land. Regeringen har tagit beslutet att satsa pa skolsystemet dar.

Men eftersom sa ar inte fallet i Sverige och nivan bara fortsatter sjunka och det finns ingen disciplin skulle jag vilja valja hur jag vill ha det for min dotter, aven om det innebar att jag maste betala.

Som det ar nu sa ar det daligt for alla. 
Svar på tråden Vad skola skolan stå för och vad ska föräldrarna stå för?