• MissMi

Jag kommer inte kunna amma - hur gör man då i början?

Hej!

Jag kommer inte kunna amma detta barnet, vilket jag gjorde med min dotter.

Jag kan inte sluta fundera på hur man löser det rent praktiskt med flaskmatning i början när bebisen vill äta ofta och kanske flera gånger på nätterna?

Hur får man ersättningen klar innan bebisen är superarg för att det dröjer med mat?

Hur gör man om nätterna? Springer ner i köket för att blanda till och värma?

hur får man rätt temperatur?

Snälla, ni mammor som varit duktiga och fixat flaskmatning från början - har ni tips? Hur gjorde ni?          

• Svar på tråden Jag kommer inte kunna amma - hur gör man då i början?
  • Jennilie

Jag hade mina små på armen eller famnen medans jag gjorde ersättningen.
    Fast de fick inte ersättning helt från början, första flickan fick efter 2mån och min minsta fick efter 3v.

• sahara sahara

Det enklaste är att förbereda flaskor i kylen. Rätt mängd vatten och en pulverdoserare. Sen blanda och mikra.

Vi, som varken hade mikro eller kommunalt vatten gjorde så här:

Kallt, kokt vatten i en flaska i kylen, rätt mängd. Pulver i en liten burk som passade i flaskan. När barnet vaknade gick en upp med barnet och bytte blöja, den andra fixade flaska - fräscht vatten i vattenkokaren, koka upp, plocka ut flaskan från kylen och fyll på med kokande vatten (man lär sig snabbt proportionerna), i med pulvret, skaka. Sen på med kokt vatten i en ren flaska och in i kylen till nästa gång.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • sahara sahara

Vissa bebisar gillar rumstempererad ersättning. Då kan man ha ersättning på tetra som står framme i sovrummet. Bara att öppna, hälla i flaskan och mata.

• Svanflikkan85

hej =)
    jag ska ge dig ett bra tips, som jag själv använde, och fungerade perfekt! Jag köpte en så kallad välling-doserare. Och en bra termos.  (detta hade jag dygnet runt)  

Sen hade jag på natten ca 3 flaskor vid mig och behövde bara tända lampan, hälla i lagom vamt vatten (jag kollade med mina läppar, så de var behagligt varmt)  Hällde rätt mängd vatten i flaskan och tillsatte pulvret (som redan var rätt doserad i vällingd-doseraren!

Med denna har du alltid allt till hands, och barnet får alltid färsk ersättning!

Hemma hade jag en större termos, men en liten termos i vagnväskan =) 

• mammatilljames

Vällingdoserare, vad är det? Vart kan man köpa det?

Vi gav inte ersättning från början, jag ammade i 8 veckor sen blev det ersättning. Från början använde vi Babysemp och gjorde då iordning flaskor i kylen, vatten och pulver färdigt ( det får man med babysemp, men endast med babysemp.) Och när sonen vaknade gick vi upp och värmde.
    Nu äter han sällan på natten men när han gör det så brukar vi bara hälla vatten i flaskan, mikra, i med pulvret och lite rapsolja ( bra för magen) skaka och mata.  Det går ju riktigt fort när man kommit in i det hela, vet måtten mängden vatten går fort att hälla i, känna att det är rätt temperatur osv. Alla barn gillar olika varmt, vår pojke vill ha det lite varmare. Inte fingervarmt eller ljummet.

Lycka till. 

• sahara sahara
    mammatilljames skrev 2011-10-18 11:43:03 följande:
    Vällingdoserare, vad är det? Vart kan man köpa det?
    Vi köpte vår på...Babyland, tror jag. Vi hade en dosa där man kunde fylla på rätt mängd pulver i sex olika fack, och tömma ett fack i taget, och dessutom små burkar som rymde en portion, och som passade i flaskorna.
  • Ronsan

Jag kokar vatten som jag ställer in i kylen innan jag lägger mig. När tvillingarna vaknar häller jag vatten i flaskorna och in i mikron (har nu lärt mig exakta tiden för att få lagom temperatur) och sedan i med pulver. Nu när man är van går det väldigt fort och lätt! Men det är sällan de gallskriker när de vaknar, de ligger mer och gnäller lite.

Förstår att du funderar, det gjorde jag också innan! Tänkte till och med på om man skulle köpa ett minikylskåp ha i sovrummet tillsammans med mikro för att det skulle vara så lätt som möjligt på natten. Men maken stoppade mig. Och det går ju faktiskt lika bra att göra som vi gör nu!   Skrattande

Vällingdoserare lät väldigt smart, ska kolla upp det så går det ännu fortare på nätterna! :) 

• Svanflikkan85

Jag köpte min doserare på tradera hehe =) Men babyland och babyproffsen säljer dom med all säkerhet =) De är riktigt  smidigt =)

• mammatilljames
    Jösses vad smart med vällingdoserare. Måste kolla upp om det finns att köpa på barnenshus, babyproffsen eller så. Det där är ju supersmart. Vi tar med hela burken ersättning när vi ska iväg, så ska man kladda med måtten. 
  • matilda77

Jag köpte min välling doserare på Ica har sett dom på Coop också, bland barntillbehören där dom har flaskor, hakklappar o sånt.

• Muslimska mamman

Jag kunde inte amma efter runt 1 månad efter min sons förlossning. Så då blev det bara flaska. Jag köpte en termos, kokade vatten två till tre gånger varje dag och sparade det på termosen. Sedan när jag besökte mina föräldrar som har tvåvåningshus med sovrummen på övervåningen och köket på undervåningen, så tog jag med mig termosen, mjölkersättningen och flaskorna upp till sovrummet. Där ordnade jag flaskan på natten när det behövdes. Var vattnet för varmt hade jag alltid en kanna med kallvatten som jag ställde flaskan i till den svalnade till bra temperatur. Brukar smaka på mjölken i munnen (utan att vidröra nappen på flaskan) för att känna att det är bra temperatur. Att känna på handleden eller handen kan ofta vara missvisande, medan att smaka direkt i din mun är mer exakt.

• mammatilljames
    Umm T skrev 2011-10-24 21:17:52 följande:
    Jag kunde inte amma efter runt 1 månad efter min sons förlossning. Så då blev det bara flaska. Jag köpte en termos, kokade vatten två till tre gånger varje dag och sparade det på termosen. Sedan när jag besökte mina föräldrar som har tvåvåningshus med sovrummen på övervåningen och köket på undervåningen, så tog jag med mig termosen, mjölkersättningen och flaskorna upp till sovrummet. Där ordnade jag flaskan på natten när det behövdes. Var vattnet för varmt hade jag alltid en kanna med kallvatten som jag ställde flaskan i till den svalnade till bra temperatur. Brukar smaka på mjölken i munnen (utan att vidröra nappen på flaskan) för att känna att det är bra temperatur. Att känna på handleden eller handen kan ofta vara missvisande, medan att smaka direkt i din mun är mer exakt.
    ja, det blir en helt annan temperatur i munnen måste jag hålla med om. Jag brukar hälla lite på läpparna om jag är osäker när jag känner med fingret i. Tvättar alltid händerna och sen stoppar ner ringfingret.
Svar på tråden Jag kommer inte kunna amma - hur gör man då i början?