Inlägg från: mammatilljames |Visa alla inlägg
  • mammatilljames

Jag kommer inte kunna amma - hur gör man då i början?

Vällingdoserare, vad är det? Vart kan man köpa det?

Vi gav inte ersättning från början, jag ammade i 8 veckor sen blev det ersättning. Från början använde vi Babysemp och gjorde då iordning flaskor i kylen, vatten och pulver färdigt ( det får man med babysemp, men endast med babysemp.) Och när sonen vaknade gick vi upp och värmde.
    Nu äter han sällan på natten men när han gör det så brukar vi bara hälla vatten i flaskan, mikra, i med pulvret och lite rapsolja ( bra för magen) skaka och mata.  Det går ju riktigt fort när man kommit in i det hela, vet måtten mängden vatten går fort att hälla i, känna att det är rätt temperatur osv. Alla barn gillar olika varmt, vår pojke vill ha det lite varmare. Inte fingervarmt eller ljummet.

Lycka till. 

• mammatilljames
    Jösses vad smart med vällingdoserare. Måste kolla upp om det finns att köpa på barnenshus, babyproffsen eller så. Det där är ju supersmart. Vi tar med hela burken ersättning när vi ska iväg, så ska man kladda med måtten. 
  • mammatilljames
    Umm T skrev 2011-10-24 21:17:52 följande:
    Jag kunde inte amma efter runt 1 månad efter min sons förlossning. Så då blev det bara flaska. Jag köpte en termos, kokade vatten två till tre gånger varje dag och sparade det på termosen. Sedan när jag besökte mina föräldrar som har tvåvåningshus med sovrummen på övervåningen och köket på undervåningen, så tog jag med mig termosen, mjölkersättningen och flaskorna upp till sovrummet. Där ordnade jag flaskan på natten när det behövdes. Var vattnet för varmt hade jag alltid en kanna med kallvatten som jag ställde flaskan i till den svalnade till bra temperatur. Brukar smaka på mjölken i munnen (utan att vidröra nappen på flaskan) för att känna att det är bra temperatur. Att känna på handleden eller handen kan ofta vara missvisande, medan att smaka direkt i din mun är mer exakt.
    ja, det blir en helt annan temperatur i munnen måste jag hålla med om. Jag brukar hälla lite på läpparna om jag är osäker när jag känner med fingret i. Tvättar alltid händerna och sen stoppar ner ringfingret.
Svar på tråden Jag kommer inte kunna amma - hur gör man då i början?