Inlägg från: vadskajaghetadå |Visa alla inlägg
  • vadskajaghetadå

Vi blev avhysta från lekparken... :(

sirisdotter skrev 2011-10-21 11:07:53 följande:
    .   Någon skrev tidigare om hur hen  sneddat  någon innergård med sin hund.   Denna debattör ansåg att hen  uppträtt korrekt.

.
    Nu vet jag inte om det är mig du syftar på, för jag varken sneddade eller tyckte det var korrekt.

Jag gav ett exempel på en händelse där jag och några barn gått förbi en lekpark som var privat (antar jag då det var en BRF) barnen hade då lekt och skräpat ner, och min hund satt fastkopplad vid sidan av och hade börjat kraffsa, som han INTE fick, vilket jag skrev.

Barnen plockade upp skräpet och jag förde tillbaka sanden som den låg innan.
    Hunden fick kanske inte vara där, men han satt vid sidan av, men kom åt gruset ändå (han skäller så om man binder fast honom långt bort och ser oss) och det fanns ingen skylt.

Jag skrev även att detta inte var okej, men så länge man återställer allt som det var innan hade i a f jag som br-innehavare tyckt det var okej.
    sirisdotter skrev 2011-10-21 11:10:48 följande:
    Med TRE  hus omkring innergården,  med  grillplats och flaggstång  (där vi hissar flaggan på halv stång när någon i föreningen avlidit)    ser det ut som ALLMÄN  plats?
    Allt förutom flaggstången finns här och ser ut på samma vis. så SVAR JA.

• vadskajaghetadå
    sirisdotter skrev 2011-10-21 11:26:16 följande:
    Och där får vem  som helst;   människa och husdjur,    göra vad som helst?
    Det finns väl lagar som är till för alla, eller?
    Så länge man inte förstör, och det gäller både boende och icke boende. Här brukar det sitta skyltar vid ALLA områden "förbjudet att rasta hund/katt" fast det är en bild på djuren i stället.

Men hundar finns inget förbud emot, att locka upp hundskit ska alla göra oavsett. 
  • vadskajaghetadå
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-21 11:37:33 följande:
    Det finns väl lagar som är till för alla, eller?
    Så länge man inte förstör, och det gäller både boende och icke boende. Här brukar det sitta skyltar vid ALLA områden "förbjudet att rasta hund/katt" fast det är en bild på djuren i stället.

Men hundar finns inget förbud emot, att locka upp hundskit ska alla göra oavsett. 
    Utanför våra portar menar jag. Vid de flesta lekparker finns ingen sån skylt, men jag brukar inte ta med hunden dit oavsett. I de större parkerna finns såna förbudskyltar
  • vadskajaghetadå
    sirisdotter skrev 2011-10-21 11:51:44 följande:
    Hundförbudet vår förening har beror på att  vi haft boende på nedre botten,   med uteplats,   som i skydd av mörkret    släpper ut sina schäferhundar på innergården i st f att gå den sedvanliga rastpromenaden  med   dem.     Kommer någon gående hem från affären eller jympan eller något,   går på gångstigen på innergården och plötsligt har en schäfer som hoppat upp på en,  med tassarna på ens axlar -   alla uppskattar inte det.    Det finns faktiskt människor som är hundrädda!     Även om ägaren,   i den mån den märker vad som händer,  ropar "Den  vill bara leka...."

Att   matte/ husse går efter hundarna i mörkret och  plockar upp hundbajset har vi aldrig märkt.    Då skulle det inte se ut som det gör sedan i dagsljus.
    Ok nej det där är ju inte ok.
  • vadskajaghetadå
    sirisdotter skrev 2011-10-21 12:07:55 följande:
    I  Sverige finns lagar som gäller för alla.

Utöver det kan varje kommun ha en lokal ordningsstadga,   där det t ex anges vilka regler som gäller lösspringande hundar,  katter osv.

Varje bostadsrättsförening har möjlighet att bestämma om regler som gäller denna förening;   betr.  andahandsuthyrning,   om man får bo kvar  trots att man är störande,   hur tvättstugan bokas  mm mm.    Och om utomhusmiljön.
    Jo precis, jag syftade bara på det du sa "och där får alla göra som dem vill?" typ. att nej alla får ju inte det, sen gäller annat utöver detta =)
  • vadskajaghetadå
    sirisdotter skrev 2011-10-21 12:19:16 följande:
    Varför drar du upp  "tonåringar som röker braj"    i tråden?
    För det är mer naturligt att folk inte vill ha dem där. 
  • vadskajaghetadå
    sirisdotter skrev 2011-10-21 12:22:39 följande:
    Tack,   det känner nog ingen här till.   OT,  väl,  men en boende,   som halkade i glashal källartrappa  och skadade sig  på väg till trappstugan muttrade mycket om slö  fastighetsskötare som  inte sandat tidigt på morgonen.   Att hon kunde ha haft rätt till ersättning visste hon knappast.
    Jo det kanske hon gjorde, men många, (jag t.ex.) skulle inte få för sig att kräva ersättning.
  • vadskajaghetadå
    sirisdotter skrev 2011-10-21 12:38:18 följande:
    Inte om någon i din familj   skulle omkomma av en istapp från ett hus   (hyres eller bostadsrätts....)  i huvudet när ni gått på gatan heller?
    OM jag ramlar och slår mig pga att det är dåligt sandat skulle jag reagera likadant som tanten, bara muttra över saken och gå vidare, detta ser jag som en bagatell jämfört med ditt exempel, jag skulle troligtvis inte orka hålla på med anmälan om nån nära precis avlidit. Mitt barn var nära att avlida pga en annan människa, jag orkade inte då, så jag kan på sätt och vis relatera till det. Men vad önskar du? Att obehöriga ej ska vistas på privat område öht?
    Argo skrev 2011-10-21 13:53:52 följande:
    Du hälsar alltså på din kompis, väntar utanför hennes hus och vet inte om hon bor i hyresrätt eller brf? Ja vi har hört nu att det är svårt att hålla reda på. Sunt förnuft säger då att om man traskar in på någons gård så kollar man upp det så gott det går innan. Med tanke på att mna säkert håller sig till ett fåtal lekplatser är det inget jättejobb att komma ihåg svaret sedan.
    Nu behöver det nödvändigtvis inte vara just tillhörande gård, utan i närheten och det hade jag inte haft koll på. Jag var hos en vän nyligen och kände inte till området, då var vi visserligen hos hennes svärmor och jag frågade när vi var uppe i lägenheten om det är HR eller BR.
  • vadskajaghetadå

Vår förening äger marken utanför, här passerar "obehöriga" flera tusen gånger per dag, jag har inte ens tänkt i dessa banor som er. Om man skulle promenera så pass att man var nära att få en istapp i skallen skulle man behöva gå i rabatterna. Men jag antar att vi kommer ha koll på det.

• vadskajaghetadå
    sirisdotter skrev 2011-10-21 14:31:21 följande:
    Det händer dödsolyckor med istappar i stadskärnor,  om du inte känner till det.   Och husägare  kan anses som ansvariga,  likaväl som de är det om någon halkar utanför huset för att husägaren inte sandat.

Om du har rört dig i någon stadskärna någon gång har du troligen sett dessa varningsskyltar som ställs ut på trottoarer vintertid.
    Ja vad ville du säga med det? Självklart har jag hört talas om det, jag har redan svarat på den frågan(?)
  • vadskajaghetadå
    TheCoopers skrev 2011-10-22 08:26:39 följande:
    För mig är detta slutdiskuterat . Jag tog tacksamt emot svaret från juristen och gör helg
    Skål för det!
  • vadskajaghetadå

Nej där förstår jag om folk reagerar jag med.

Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(