Inlägg från: Fru U |Visa alla inlägg
  • Fru U

Vi blev avhysta från lekparken... :(

TheCoopers skrev 2011-10-19 13:22:17 följande:
    mmm en miljon löjliga skäl . Helt sant.
    Du tycker de är löjliga, det innebär inte att de är det.
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Fru U

Ligger lekplatsen mellan brf-hus som i ts beskrivning så vet man att det är privat.

• Fru U
    Veritaslux skrev 2011-10-20 17:32:22 följande:
    Nej, för lekplatsen behöver inte ligga på mark ägd av föreningen, utan kan ligga på allmän mark, så "man" behöver inte alls alltid veta det. Dessutom är det som sagt inte alla områden där allmänna ytor är tydligt avskilda och när de inte är det har man inte rätt att avhysa folk hur som helst utan då måste området vara inhängnat och tydligt skyltat.
    Det är fortfarande br-föreningen som betalat för lekplatsen och ts var fullt medveten om att det inte var en kommunal lekplats
  • Fru U
    sirisdotter skrev 2011-10-21 11:07:53 följande:
    Styrelsen här  (jag har valt att inte vara med där)   har i ordningsreglerna  angett att husdjur är förbjudna på vår innergård.   Detta med tanke på allergiska bostadsrättsinnehavare  (!)....       Det blir också dyrt att behöva byta sanden i hela   lekplatsen  för att folk låter   katter och hundar  springa lösa här.     Kiss och bajs är inte så trevligt för småbarn som leker med hink och spade och av nyfikenhet   (?)   stoppar det mesta i munnen.   Någon skrev tidigare om hur hen  sneddat  någon innergård med sin hund.   Denna debattör ansåg att hen  uppträtt korrekt.

Lärare från närbelägna låg-och mellanstadieskola och/eller  förskola,   som gick till bänkar vid  vår lekplats för att röka på rasterna  eftersom skolgården har rökförbud har  blivit tillsagda.   De har slutat att röka på vår innergård efter tillsägelser. 

Lekande barn bryr sig nog ingen om.   Vi har så många egna,  med deras släktingar,   att det knappast märks om det kommer några utomstående barn.   OCH    efter att ha läst tråden inser jag att vi borde sätta upp en skylt om att   "utomstående"    barn inte omfattas av föreningens olycksfallsförsäkring.
    Ni har ingen tredjepartsförsäkring?
  • Fru U
    sirisdotter skrev 2011-10-21 11:30:55 följande:
    Kanske ska ta sats och fråga styrelsen.    (frågade muntligt -  och skriftligt -  för snart 3,5 år sedan om jag fick plantera ett litet vårdträd  på min altan som minne av första barnbarnets födelse -  mot reglerna.    Har inte fått svar än;  en kommitte tillsattes för att se över reglerna,  hon som "hade hann um ett"   flyttade och på den vägen är det).
    Fråga skriftligt . En tredjepartsförsäkring är så klart dyr men OM något händer så kan det bli ännu dyrare än att ha en sådan försäkring.

Beror förstås på hur ni bor. Bedömer man riskerna till nästan noll att tredje part skadas så kan det bli billigare att hosta upp pengar om utifall att något skulle hända än att ha försäkringen.
  • Fru U
    sirisdotter skrev 2011-10-21 11:56:38 följande:
    Kanske fjärrlånar Henriksson;   "Säkra lekplatser"   först,  så att jag har belägg för min fråga.   Torde även hitta info om EU-anpassningen i den boken.   Flera grannar har undrat;  vär förening har kostat på att byta alla lekredskap för att vara laglydiga betr. de reglerna -  föreningen bredvid har bara målat och fräschat upp sina gungor....
    Du har belägg i vilket fall som helst. Om någon går genom ert område och halkar eller det trillar ner nåt på dem från husen, eller de snubblar på en trasig gatusten.... då går tredjepartsförsäkringen in (dvs den skyddar även de som itne bor där och därmed skyddar den också föreningen)
  • Fru U

Jag har frågat den jurist jag sa jag skulle fråga och om det inte är inhägnat område så räknas det i princip alltid som publikt område.

• Fru U
    TheCoopers skrev 2011-10-21 15:17:04 följande:
    wihooo då kan vi fortsätta leka ?
    Nja. Man har rätt att be folk gå men som civil kan man inte avhysa någon och polisen lär inte bry sig.

Sen vet jag att du inte håller med men jag anser att det inte är moraliskt rätt att slita på det andra betalat för.
  • Fru U
    Mysgosmys skrev 2011-10-21 15:55:54 följande:
    HSBare är så fjantiga... När vi flyttade för några år sedan så samlad vi ihop allt slängbart i sopsäckar och slängde i en HSB container eftersom containern på vår gård var för liten. Då kom en dam och sa att bara folk som bor på HSB får slänga saker där... Brydde jag mig? Nepp.
    Varför ser du det som en självklarhet att andra ska betala dyrt för att du inte orkar åka iväg med ditt skräp?
  • Fru U
    Fidelis ad urnam skrev 2011-10-22 13:25:03 följande:
    Nu har vi en container på vår BR gård då vi har höststädning. Där får vi i bostadsrättsföreningen ställa in skräp med restriktioner vad gäller elektronik och vissa typ av material. Visar det sig att det ligger saker där inne som inte får vara där kommer BR föreningen bli debiterade en straffavgift. Händer detta många ggr måste föreningen höja våra avgifter som resultat av ökade omkostnader.
    Så det är verkligen inte rätt av dig att slänga ditt skräp i någon annans container, att du inte har körkort är enbart ditt problem. 
    800kr/elektroniksak har jag fått höra (men det är säkert beroende på kommun vad man tar ut för straffavgift)
  • Fru U
    Fidelis ad urnam skrev 2011-10-22 14:21:23 följande:
    Ja jag vet inte de exakta avgifterna, men avgiften blir väl om anställda måste sortera ut det som är i containern. Alltså för merarbetet.  
     Oavsett så är det onödigt och drabbar föreningen. 
    Jag menar att om de är kvar i containern när den når återvinningstationen. Den förening som jag känner mest till (har släktingar där) tar över tusen spänn om de ser någon kasta elgrejer som de inte tar bort dem (de får en chans att göra rätt först)
  • Fru U
    Mysgosmys skrev 2011-10-22 21:31:38 följande:
    Ja för dom lider ju sååå mycket av att jag slänger dit en säck eller två.
    Det väsentliga här är att du anser dig ha rätt att nyttja det andra betalar för enbart för att du inte ids ta hand om problemet själv
  • Fru U
    Mysgosmys skrev 2011-10-22 22:07:35 följande:
    Döm mig som ni vill, men när man är mitt uppe i en flytt så har man inte alltid tid att åka iväg och leta reda på en sopstation, så då är det bättre att ta det närmaste. Det var antingen den containern eller att ställa säckarna utanför vår container.
    Dålig planering är inte andras problem.
  • Fru U
    TheCoopers skrev 2011-10-23 13:01:01 följande:
    läs gärna inlägg #635 .
    Fast som jag skrev sen så är det inte så enkelt. Grejen är snarare att man inte har lagliga medel att avhysa någon utan det måste i så fall bli tex polisen.
  • Fru U

Baloou, det var det jag menade men du fick verkligen fram det och på ett tydligt och bra sätt

• Fru U
    Johan70 skrev 2011-10-23 20:37:28 följande:
    I trådstartarens exempel hade en kvinna kommit och sagt till, och då hade trådstartaren och hennes barn som jag förstår det omedelbart funnit sig i det och gått därifrån, även om de egentligen hade velat vara kvar. De visste redan att de var på annans mark. Det finns inget som säger att man inte får säga till, det har du t.o.m. själv sagt att man får göra så det vet du ju. Trådstartarens fråga har alltså inget att göra med vilka metoder fastighetsägaren skulle ha fått använda för att köra bort henne, utan har att göra med om fastighetsägaren över huvud taget skulle ha rätt att säga till dem att gå därifrån. Och ja, det har fastighetsägaren rätt att göra.

Om den som är där trilskas och hänger kvar, då kommer vi in på det du pratar om. Det är en annan fråga: Då handlar det om vilka metoder man får använda för att sätta sin önskan i verket.
    Japp, visst har de rätt att upplysa om att det är privat område men som du säger, det är svårt att få folk därifrån
  • Fru U
    Velour skrev 2011-10-24 16:13:10 följande:
    Där ser man! Så även om man har juridiska rättigheter att kunna avhysa så kan man ändå inte göra det? Jag uppfattade som helt annorlunda när jag läste den här texten i bloggen:

" Om lekplatsen ligger på föreningens egen mark finns förstås rent juridiskt en möjlighet att hindra utomstående från att leka där. I praktiken kan det dock vara svårt att upprätthålla ett sådant förbud."
     blogg.hsb.se/juridik/2011/05/13/lekplatser-oc.../
    En privatperson har rätt att be någon gå men om de inte går frivilligt så får man ju inte fysiskt hjälpa dem att gå...
  • Fru U
    Velour skrev 2011-10-24 16:35:07 följande:
    Good. För så länge man bara nyttjar en lekplats utan att förstöra den så ser även jag det som riktigt dumt att bete sig såsom kvinnan i TS berättelse.
    Jag håller inte med eftersom det kostar att underhålla lekplatserna,ganska mycket pengar och alla som bor i brf har även betalt för de kommunala lekplatserna, dvs dubbelt upp.

Att skrika och bete sig vanvördigt (i brist på bättre ord) är inte okej men att be någon gå på ett artigt och hyfsat sätt anser jag vara helt okej.
  • Fru U
    Velour skrev 2011-10-26 03:18:33 följande:
    Det jag tycker är "good" är att de inte kan ta till vilket medel som helst för att avhysa folk. Samtidigt får man vara lite mer förnuftig om man nu ska avhysa. Att göra det mot ALLA som inte är br-boende känns för dumt. Man kanske ska kunna skilja mellan folk och folk eftersom att vara utomstående inte är lika med att man automatiskt förstör lekanläggningen.
    Man får aldrig som privatperson ta till vilka medel som helst

Det som stör mig är att ts medvetet gick dit för att det var finare, för att de hade rustat upp det. Hon var väl medveten om att det inte var en kommunal lekplats.

Självklart förstör inte alla men det blir fler när alla anser sig ha rätt till allt, även om de inte ens varit med och bidragit till det (ekonomiskt).
  • Fru U
    TheCoopers skrev 2011-10-26 10:25:33 följande:
    fast man behöver ju inte ha bidragit ekonomisk för att ha rätt till att nyttja vissa saker .
    Visst man har tex rätt till socialbidrag, rätt till fp o dylikt även om man inte betalat skatt.

Man har rätt att använda det som är kommunalt även om man inte betalar skatt jag ser dock inte hur det är relevant när det gäller att medvetet åka snålskjuts på andra.
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(