Inlägg från: Pyrola |Visa alla inlägg
  • Pyrola

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Googlade och hittade en liknande tråd som denna. Personligen skulle jag inte orka och hålla på att tjafsa och ringa lantmäteriet som föreslås i den tråden. Jag skulle hellre ta en annan park. Din kommun och bostadsort låter ju verkligen trist skönt att du snart ska flytta.

• Pyrola

Allemansrätten finns men det gäller inte på tomträtter och odlad mark  som jag har förstått.

• Pyrola
    dirpower skrev 2011-10-16 21:18:00 följande:
    Då kan jag förklara för dig att du inte har förstått den.
    Och jag menar att det är du som inte har förstått den googla eller gå in på länsstyrelsen hemsida.
  • Pyrola
    svalan1980 skrev 2011-10-16 21:32:41 följande:
    Det är privat område, så varför inte?

Brukar du gå in och hänga tvätt på andras torklinor eller gå in och lägga dig i solstolarna i folks trädgårdar också? 
    Jo men visst vi har allemansrätt i Sverige.
  • Pyrola
    dirpower skrev 2011-10-16 21:48:24 följande:
    Om du vill elda eller tälta i lekparken kan ju din länk vara av nytta. Nu tar din länk inte upp de delar av allemansrätten som tråden handlar om.
    Du har missförstått allemansrätten du måste respektera tomtgränser och odlad mark.
  • Pyrola
    dirpower skrev 2011-10-16 21:54:02 följande:
    Nu handlar detta om allmänna utrymmen i en bostadsförening där alla möjliga besökare är tillåtna att ströva fritt. Även om det är tillåtet att hänga tvätt på grannens linor så var det ett långskott. Något mer nära vore att lämna leksaker i lekparken men även då får man räkna med att bli av med dem.
    Nu fattar jag inte alls vad du skriver ska man gå runt och strö ut leksaker på tomter?
    Nej du får inte gå in till grannen oavsett om du vill begagna dennes torkvinda eller bada i poolen
  • Pyrola
    dirpower skrev 2011-10-16 22:15:17 följande:
    Jag fattar inte varför man ska strö ut tvätt heller. Oavsett anledning till att strö ut saker så räknar man med att vem som helst kan komma och ta leksakerna man lämnar efter sig och därför lämnar man inte leksaker i en lekpark. I ditt fall med att hänga tvätt på andras tvättställningar så kan man vara ganska säker på att specifikt en särskild familj har tagit bort tvätten eftersom att det inte är ett allmännyttigt område som tvättställningar brukar stå på. Därmed är din liknelse längre ifrån.

Fortfarande handlar detta om allmännyttiga områden och sådant behandlar allemansrätten.
    Jag förstår inte alls varför man ska gå runt och lägga ut personliga ägodelar på andras tomter??

Allemansrätten gäller inte på tomtmark och odlad mark det kan du läsa på den hemsida som redan har länkats.
  • Pyrola
    dirpower skrev 2011-10-16 22:23:12 följande:
    Exempel på ett tillåtet scenario, när det är tillåtet att gå in till grannen, är när grannen har en badbrygga i anslutning till tomten. Den kan du använda om du är säker på att grannen inte kommer att störas (exempelvis "inte hemma"). Du kan även gena över sommarstugors tomter om du är säker på att ingen är hemma. 
    Det beror på hur nära huset det är, det finns ett meterantal angivet tror jag. Men dina inlägg visar ju på varför man kan hitta folk i sin trädgård som håller på att plocka blommor eller använder grillen. Herregud du kan inte bara gå in till grannen för att du vill bada vid deras brygga!
  • Pyrola
    Petronella01 skrev 2011-10-17 08:33:22 följande:
    Är det så svårt att förstå att lekplatsen inte var inhängnad eller hade någon skylt? Sedan ÄR det en djävla skillnad på en lekplats och någons trädgård. Men är man en surkärring så är man. Säkerligen kommer det att komma tillbaka och bita henne i röven

(Du får gläjdas år det ts, att svinhugg går igen)
    Är det verkligen svårt att förstå att man inte måste hägna in tomtmark för att det ska räknas som tomtmark? Det är inte alla som bor i villor och radhus som har staket och häckar. Jag kan inte tolka det annat än att mark som ägs av en bostadsrättsförening och ligger nära husen är tomtmark.

Ts kan ju välja att sura eller åka till någon av de 259 kommunala lekparker som ligger i henens stad.
  • Pyrola
    3 barns mamma84 skrev 2011-10-17 15:39:16 följande:
    Om det är förbjudet borde komunen göra något till dom andra lekparkerna så våra barn kan få leka av sig.
    Det är inte vi som vuxna som blir straffade utan vå¨ra barn blir det dom förstår inte detta och ser bara andra barn som har mer saker att leka med!!
    Borde det inte vara lika då ??  
    Ja visst eller vända sig till sina bostadsbolag om att man vill ha gungställningar och en sandlåda utanför husen. Och ger det inget resultat så kan ju faktiskt föräldrarna själva ordna lekplatser, det behövs inte så mycket och lägger man ner lite arbetsinsats behöver det inte bli dyrt.
  • Pyrola
    3 barns mamma84 skrev 2011-10-17 15:46:54 följande:
    Det är inte bara uatn då måste man prata med dom som äger mar
    Man ringer sitt hyresbolag först och främst har aldrig varit med om att det inte finns någon plätt som hör till ett hyreshus och sen ställer man ut en sandlåda och en rutsckanna.
    Jag tycker ts gör för stor grej av det här man har faktiskt ett eget ansvar också känns lite gnälligt;  nej jag kan inte promenera någonstanns, nej jag kan inte köpa egna leksaker, nej jag kan inte ringa min hyresvärd eller kommunen...''Man har faktiskt ett eget ansvar också, bor man i Göteborg lär man väl hittaen sandlåda eller också kan man gå ut i skogen och leka.
  • Pyrola
    Loppan boppan skrev 2011-10-17 16:48:15 följande:
    Om någon försöker få bort mig från en lekplats. Då får dom fan stryk. Snikna jävla IDIOTER som inte unnar barn att leka när det oftast bara bor pensionärsjävlar i husen iaf.
    Ja det blir ju en fin upplevelse för dina barn att få se mamma misshandla en annan kvinna och åka polisbil det kompenseras ju verkligen av att dem får gunga.
  • Pyrola

Jag tycker det är mer pinsamt att hålla på och bråka inför sina barn ta en kommunal lekpark istället, det finns ju några att välja mellan i Göteborg. Det är inte värt att hålla på och tjafsa i onödan det mår inte barn bra av. Allra mest pinsamma tycker jag alla mammor är som tycker att man ska slåss och visa fingret är.

• Pyrola
    Coriander skrev 2011-10-17 22:09:40 följande:
    Är det ett privat område, så får faktiskt inte alla använda området. Jag vet ett flertal bostadsrättsföreningar som har rustat upp sina gårdar och även satt upp skyltar där passage och tillträde förbjuds av de som inte bor i området. Helt okej tycker jag. Inte skulle jag vilja först betala lite extra för min förening, så att vi får en fin gård och sedan ha vartenda kotte i vår gård. 

Näe, håll er till den kommunala lekparken.. inte kan väl denna förfallna lekpark vara den enda kommunala lekparken i er stad? Åk till en annan stadsdel?

Själv skulle jag aldrig få för mig att ta mitt barn till någon främmande gård för att leka... känns bara inte rätt. 
    Nej det finns 259 lekparker i Göteborg öppna för alla men ts tycker det är jobbigt att promenera med barnvagn.
  • Pyrola

Ja men skärp er för fan och gå till en lekpark eller fixa leksaker på er egen gård.

• Pyrola
    Loppan boppan skrev 2011-10-18 16:47:38 följande:
    Får icke-medlemmar använda lekplatsen?

Det kan finnas en önskan hos framför allt små föreningar med begränsad ekonomi att stävja problem med att lekplatser, ibland påkostade sådana, används av personer som inte bor i föreningen. Om lekplatsen ligger på föreningens egen mark finns förstås rent juridiskt en möjlighet att hindra utomstående från att leka där. I praktiken kan det dock vara svårt att upprätthålla ett sådant förbud.

Min rekommendation är nog att tillåta även utomstående att använda lekplatsen, åtminstone om det inte sker i någon större utsträckning utan endast rör sig om ett fåtal personer. Inte minst kan detta bidra till att öka sammanhållningen i området.

Så kvinnan hade rätt ägs marken av brf så får dem avhysa utomstående.
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(