Inlägg från: Fru U |Visa alla inlägg
  • Fru U

Vi blev avhysta från lekparken... :(

bostadsrättsägarna utgör brf:en och äger en del i alla hus och utemiljön.

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Fru U

Medlemmarna utgör föreningen. Styrelsen förvaltar tillsammans med fastighetsförvaltaren.

Har du möjlighet att ge mig mer info (du får gärna inboxa) så ska jag försöka fråga juristen jag känner (som varit med och tagit fram många av hsb's stadgar mm)

Hsb eller riksbyggen?

(jag kan inte citera)

• Fru U

Be honom svara här lär vara meningslöst. Fl är inte nåt favoritforum precis

Men jag ska fråga honom om jag får möjlighet men jag misstänker att han som den jurist han är kommer att svara att han behöver mer info om arrende, tomträttsgäld osv för att kunna svara...

• Fru U

Jag har inte någonstans påstått att det är finare att äga sitt boende.

• Fru U

Sen är det väldigt fördomsfullt att tro att alla som beskriver hur det är eller hur man ser på något äger sitt boende.

Sen skulle inte hyresgästerna kunna avhysa någon för de äger inte marken, hyresvärden skulle däremot eventuellt kunna göra det.

• Fru U

Men det är ju bra att du vet hur andra bostadsrättsföreningar lagt upp sina lekplatser. Att du vet hur mycket de kostat att sätta dit och underhålla.

Ekonomi är inte ett löjligt argument även om du tycker det för de som bor i brf betalar för både sitt eget och kommunens.

• Fru U
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 11:13:05 följande:
    VAD är det som kan gå sönder om lekplatsen följer alla säkerhetsnormer???vad är det som kan bli kostsamt? Vad är det brf underhåller?
    Det kostsamma var väl att få den på plats, det är det enda.

Det vi gjorde senaste var att ta bort ogräs från gruset, under tiden lekte massa ungar i den från hyresrätterna på gården bredvid. 

"Ni" tjatar om detta men ingen kan komma med exempel? 
    Jag kan ge dig exempel från olika ställen (ingen nämnd ingen glömd)

Gungorna, oavsett hur eu-anpassade de är, går ofta sönder (populär leksak) - de är inte billiga. Jag pratar då om både gungan och ställningarna.

Eftersom man bara får ha en yttepyttekant till sandlådan så blir det sand långt utanför sandlådan (som då blir mindre och mindre full och den måste ha en viss nivå) alltså går det en vaktmästare och sopar upp all den sanden ett antal ggr/vecka.

Sanden ska bytas ut var eller vartannat år (kommer inte ihåg exakt). Sanden måste vara enligt en viss norm

osv
  • Fru U
    TheCoopers skrev 2011-10-19 11:22:55 följande:
    men vilka får vistas i lekparken och hur vet man vem som är behörig ?

Får vänner som kommer över leka där eller endast de som bidrar ekonomiskt ?
    Det beror som sagt på många faktorer. Bland annat tomrätt, arrende osv. Om det är inhägnat eller ej.

I de brf jag känner till avhyser man ingen men om de ser äldre barn som inte är där med någon som bor där så ombedes de att gå (för tyvärr står de för mycket av det som förstörs).
  • Fru U
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 11:29:48 följande:
    Oj, jag har faktiskt aldrig varit med om att gungorna gått sönder och vi har också väldigt populära gungställningar här. Kanske bör man se över kvalitén?

Men du anser att det blir dubbelt jobb med ännu fler, utomstående barn?

Vi kanske har en annan slappare syn i vår förening, men när killen som rensat ogräs var klar med ena delen hade han lagt mycket sand och grus på gräsmattan. (det blev så tungt att bära till containern) Den sopade vi bara undan och in i buskarna Ha ha!!!

Det såg inte konstigt ut alls.

Om det är argument för att utomstående barn inte ska få vara där och leka tycker jag fortfarande att det är sniket och fel.
    Men vi är väl generösare helt enkelt. 
    Som sagt de ställen jag känner till låter andra barn leka där men det kostar också några tusen i månaden om man ska räkna in all arbetstid, arbetsgivaravgifter - dvs exakt alla kostnader.
  • Fru U
    TheCoopers skrev 2011-10-19 13:04:28 följande:
    men Gud vill du inte förstå eller förstår du inte ? Hon vill inte dela med sig . PUNKT :
    Vilken hon? Kvinnan i ts som kan ha haft en miljon skäl till varför hon bad ts gå?
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(