Inlägg från: Pyrola |Visa alla inlägg
  • Pyrola

Vi blev avhysta från lekparken... :(

LinneaJosie skrev 2011-10-16 19:50:28 följande:
    Jag håller inte med. På en gemensam lekplats finns ingen förväntan om att den ska vara privat, som man kan förvänta sig i sin egen trädgård. Jag skulle snarare jämföra det med ägandet av t.ex. en åker.
    Marken ägs privat och pga närheten till bostadshus så gäller inte allmänrätten. Det finns en länk i någon av de tidigare inläggen att bostadsrättsföreningar har rätt att avhysa människor från tomten.
  • Pyrola

Allmänsrätten gäller inte för tomt, planterad åker eller känslig mark eller något liknande. Går du eller rider på en plöjd åker kan du ju förstöra bondens arbete.

• Pyrola
    LinneaJosie skrev 2011-10-16 19:58:06 följande:
    Jag hävdade inte att allemansrätten gäller heller. Jag menade bara att jag inte tycker att det är att jämföra med en privat trädgård.
    Men det är ju en privat trädgård bara det att den ägs kollektivt av en förening. I bostadsrättsföreningen köper man in sig i föreningen. Det är ju dem i föreningen som bekostar skötseln och städar det är inte allmän mark.
  • Pyrola
    viseversa skrev 2011-10-16 20:14:27 följande:
    Men HSB är också hyresrätter vet du väl? Och jag tycker det var en elak kärring som körde bort dig. Snacka om intorkad hon måste vara. Jisses jag ahde bette henne dra åt h***te ärligt talat.
    HSB har bostadsrätter också men det innebär väl ingen skillnad annat än att det är ett företag eller en privatperson som äger hyreshus.
  • Pyrola
    viseversa skrev 2011-10-16 20:17:59 följande:
    Nej jag tycker det är vidrigt beteende av tanten och jag tror att om ts träffat på en annan som bo där så hade dom inte blivit bortkörda.
    Jag menar rent juridiskt, om marken ägs privat så har ju kvinnan rätt.
  • Pyrola
    LinneaJosie skrev 2011-10-16 20:18:08 följande:
    Det må vara hänt, men jag tycker inte att jämförelsen med en privat trädgård är rimlig.
    Rimligt eller inte finns säkert de som tycker att man ska få gå in på radhustomter och industriområden också. På fl dyker det väl titt som tätt upp trådar om att man har problem med att folk kommer in på tomten.
  • Pyrola
    Loreena skrev 2011-10-16 19:20:41 följande:
    . Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?
    Nej det får man inte om lekparken ligger på privatägd mark och inte är offentlig.
  • Pyrola
    Loreena skrev 2011-10-16 20:25:22 följande:
    Ja, men det var inte en privat "tomt" i ordets bemärkelse. Utan en lekplats i ett område med både hyresrätter och bostadsrätter. Husen ser likadana ut i hela området.. Det är ett sån't där tegelområde ala 60tal. Så det är inte lätt att se vilken hyresvärd eller förening det är som äger vilken tegelkloss...
    Jo det är ju många områden med blandad bebyggelse, men brf-huset ligger alltså närmast? Då kanske det mest troliga är att det är privat men du kan ju alltid ringa till kommunen och fråga om dem kan svara på vem som äger marken.
  • Pyrola
    Loreena skrev 2011-10-16 20:33:29 följande:
    Juridik hit eller dit... jag tycker ändå att det är HJÄRTLÖST att avhysa ett barn som sköter sig från en lekplats - En lekplats som inte är inhägnad eller skyltad med "privat".
    Det är min mening iaf... Jag tycker att det är snålt... Jag tror helt enkelt på den enkla principen att det man ger får man tillbaka.
    Jo men frågan var ju om kvinnan fick eller inte. Jag tycker att du ska ta dem andra 259 lekparkerna istället några kanske ni kan promenera till om du inte vill åka spårvagn.
  • Pyrola
    asta66 skrev 2011-10-16 20:46:54 följande:
    Precis! TS trösta dig med att hon antagligen inte har nåt roligt liv.
    Antagligen inte och att du  inte bor i hennes brf, det är säkert inte kul att inte ha henne som granne.
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(