Inlägg från: Johan70 |Visa alla inlägg
  • Johan70

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Om lekplatsen ligger på tomtmark har markägaren full rätt att bestämma vem som har rätt att befinna sig där. Om det finns staket eller skyltar har ingen betydelse. Varför trodde du Loreena att ni skulle ha rätt att leka där om ni inte bor där?

Avsaknaden av staket och skyltar kan förstås vara en förklaring till att man kanske tror att det är en lekplats som är avsedd att vara öppen för alla.

• Johan70
    Fru U skrev 2011-10-21 15:16:05 följande:
    Jag har frågat den jurist jag sa jag skulle fråga och om det inte är inhägnat område så räknas det i princip alltid som publikt område.
    Det stämmer inte. Det beror helt på hur ägandeförhållandet ser ut. Man har inte rätt att gå in på annans tomtmark hur som helst.

Om du har en villatomt och har valt att inte ha något staket eller häck längs tomtgränsen, innebär det att vem som helst får uppehålla sig på din tomt då? Nej.
  • Johan70
    Ernst Hugo skrev 2011-10-23 19:27:28 följande:
    Ägarförhållandena har eg inte med saken att göra. Frågan är vilka rättigheter man har när man skall avhysa någon från sk publikt område. Detta kan du inte göra annat än att muntligt be snällt, allt annat är olagligt och kallas egenmäktigt förfarande. Kolla gärna upp det Solig
    I det här fallet pratar vi ju om tomtmark. Det är inte publikt område.
  • Johan70
    Ernst Hugo skrev 2011-10-23 19:36:11 följande:
    Jag har faktiskt varit på väg driva ett sådant mål men blev indirekt avrådd av polisen utifrån rättspraxis.
    Ett hurdant mål? Handlade det om tomtmark (som i trådstartarens exempel) eller om publikt område (som du har pratat om)?
  • Johan70
    Ernst Hugo skrev 2011-10-23 20:04:16 följande:
    En högst privat tomtmark som allmänheten hade tillträde till men där en aggresiv person behövde avhysas efter upprepade problem. Jag utgick liksom du ifrån att ägarförhållandena gav mig automatisk rätt att avhysa personen med alla till buds stående medel alt anmäla för olaga intrång.

Polisen förklarade att rättpraxis ger mig små eller inga chanser att få rätt i ett sådant fall.

Alltså vem som äger fastigheten (tomt är inget juridiskt begrepp) har i sammanhanget ingen betydelse. Det är den allmänna tillgängligheten till området som räknas och som nyttjanderättshavare eller ägare kan man bara verbalt be vederbörande att lämna stället, inget annat.    
    Jodå, tomtbegreppet finns bland annat i allemansrätten. Man har inte allemansrätt till tomtmark. Vidare kan man inte utan vidare som utomstående påstå att man har rätt att vara på en plats bara för att det inte finns staket, om det är tydligt att området tillhör ett visst hus eller en husgrupp. Hur det skall bedömas måste alltså avgöras utifrån förhållandena på platsen.
  • Johan70
    Ernst Hugo skrev 2011-10-23 20:21:54 följande:
    Allemansrätten relaterar till fastigheten (dvs byggnad med tillhörande mark).

Det handlar inte om vilken rätt man har att vara på en plats. Det handlar om vilken rätt man har att avhysa vederbörande. Man kan vara högst obehörig i fatighetsägarens eller nyttjanderättshavarens perspektiv men därifrån att avhysa med lagliga medel är inte så enkelt.  
    I trådstartarens exempel hade en kvinna kommit och sagt till, och då hade trådstartaren och hennes barn som jag förstår det omedelbart funnit sig i det och gått därifrån, även om de egentligen hade velat vara kvar. De visste redan att de var på annans mark. Det finns inget som säger att man inte får säga till, det har du t.o.m. själv sagt att man får göra så det vet du ju. Trådstartarens fråga har alltså inget att göra med vilka metoder fastighetsägaren skulle ha fått använda för att köra bort henne, utan har att göra med om fastighetsägaren över huvud taget skulle ha rätt att säga till dem att gå därifrån. Och ja, det har fastighetsägaren rätt att göra.

Om den som är där trilskas och hänger kvar, kommer vi in på det du pratar om. Det är en annan fråga: Då handlar det om vilka metoder man får använda för att sätta sin önskan i verket.
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(