Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Visst, det kan mycket väl vara privat mark men inte betyder väl det att vem som helst som är delägare i det äger rätt att avhysa personer därifrån?

Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Argo skrev 2011-10-17 12:32:21 följande:
    TS säger ju att det det var styrelseordförande som sa till.
    Ok, det måste jag ha missat.
    Argo skrev 2011-10-17 12:32:21 följande:
    Men egentligen, jo vem som helst i föreningen har givetvis rätt att förklara regelverket och be TS avlägsna sig.
    Absolut, det jag funderade på var just en avhysning i stil med privatägda bostäder.

Det som hon gjorde nu var givetvis helt ok juridiskt.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    3 barns mamma84 skrev 2011-10-17 15:39:16 följande:
    Om det är förbjudet borde komunen göra något till dom andra lekparkerna så våra barn kan få leka av sig.
    Det är inte vi som vuxna som blir straffade utan vå¨ra barn blir det dom förstår inte detta och ser bara andra barn som har mer saker att leka med!!
    Borde det inte vara lika då ??  
    Borde vara lika? Hur tänker du då?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    3 barns mamma84 skrev 2011-10-17 15:46:54 följande:
    Det är inte bara uatn då måste man prata med dom som äger marken
    Givetvis, men det är ju inte särskilt avancerat.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    3 barns mamma84 skrev 2011-10-17 15:48:44 följande:
    Varför ska vuxna vara så snåla och tänka på massa annat som bygga hus och äga massa marker och allt blir till att vi med små barn blir straffade.
    Vad skulle hänta om ts nu gick ditt med sitt barn barnet skulle bara leka inte förstöra  
    Folk skulle få hus att bo i?

Ni blir inte straffade för att ni inte får nyttja saker andra har betalat för, fixa egna saker eller se till att kommunen fixar det som redan finns (om man jämför situationen i TS).
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    3 barns mamma84 skrev 2011-10-17 15:49:50 följande:
    Jo
    Nej, det är det faktiskt inte. Lyft telefonen, tryck på knapparna (observera att det måste vara i en viss ordning, denna ordning bör man ta reda på innan), prata med den som svarar och fråga.

Inte svårt alls.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    3 barns mamma84 skrev 2011-10-17 15:53:20 följande:
    Nu har jag en lekpark här hemma så jag behöver inte ringa för ts skull
    Det har jag inte påstått heller, det är du som påstår att det är svårt att fråga markägaren.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    3 barns mamma84 skrev 2011-10-17 15:51:45 följande:
    Om en mamma eller pappa skulle komma till en lekpark där jag bor nu har jag ju ingen här bor i radhus och inte i sve men iaf skulle jag inte bli arg varför skulle jag bli det ?
    Det är det handlar om inte vuxna som drar upp blommor slänger sand och gungar.
    Varför ska man starffa barn och älska att äga massa mark ?
    varför inte bara bygga mer lekparker till våra barn ??   
    Det är ingen som straffar barn.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Loppan boppan skrev 2011-10-17 16:48:15 följande:
    Om någon försöker få bort mig från en lekplats. Då får dom fan stryk. Snikna jävla IDIOTER som inte unnar barn att leka när det oftast bara bor pensionärsjävlar i husen iaf.
    Så oerhört omoget. Är det något du tycker är viktigt att lära dina barn, att ta till våld när det blir lite jobbigt?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Mirva skrev 2011-10-18 14:26:41 följande:
    Nä men vi bor i ett land med allemansrätt. Då bör man sätta upp en tydlig skylt att endast boende får nyttja lekparken.
    Allemansrätten har inte med saken att göra.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    JTA skrev 2011-10-18 14:43:46 följande:
    Vad har då med saken att göra? Juridiska detaljer, tack.
    När det handlar om att gå över tomten/lekplatsen kan det mycket väl vara relevant men att nyttja lekställningar, gungor och så vidare som är privat (föreningens) egendom kan omöjligen vara en fråga för allemansrätten.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    JTA skrev 2011-10-18 15:02:01 följande:
    Ja, naivt sett borde det vara så. Men juridik är mer än sunt förnuft - annars vore det ju ingen idé att plugga så hårt och länge

Från Naturvårdsverkets skrivelse s. 17 jag länkade till ovanom:

"Det är inget hinder att hoppa i vattnet
    t. ex. från annans badbrygga om den inte för
    tillfället används av ägaren eller hans familj. Ligger
    han och solar sig där bör han däremot få vara ifred."

Alltså kan man använda andras privata egendom. Möjligtvis bara om man använder den som det är tänkt och inte förstör den. Citatet ovanom gäller en privatpersons egendom, på dennes mark men utanför hemfridszonen. Därmed en situation rimligen med starkare skydd än en BRs fastighet och gemensamma egendom. Ändå är det ok att använda bryggan.
    Jag läste det också och jag tolkar det som att det är ok så länge ingen misstycker just då. Uppenbarligen misstyckte en ägare här.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    JTA skrev 2011-10-18 15:27:36 följande:
    Tycker du verkligen att det är meningsfullt att ta upp ett sådant exempel om det hänger på att de inte blivit tillsagda att de inte får bada från bryggan?

Är det då också ok att gå in i en villaträdgård och sätta sig och fika, tills ägaren kommer hem från jobbet och kör bort en?

Nej, knappast ok. De här två exemplen är i grund olika.
    Nej, jag menar att tillsägelsen kommer just då, inte att det skulle finnas en "stående tillsägelse" som gäller.

Att det är ok att vara där tills någon kommer och "vill sola" så att säga.
    JTA skrev 2011-10-18 15:27:36 följande:
    Men jag tycker också det är märkligt att det inte skulle finnas starkare skydd för privat egendom. Om man hittar en bil, kan man låna den ett tag då? Köra runt lite, ställa tillbaka den. Ingen skada skedd.
    Ja, det tycker jag är märkligt.
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(