Inlägg från: LaFontaine |Visa alla inlägg
  • LaFontaine

Vi blev avhysta från lekparken... :(

vadskajaghetadå skrev 2011-10-17 09:33:33 följande:
    Då är det väl jättebra om ett barn utanför skadas innan föreningens finare barn gör sig illa? Tror knappast att nån stämmer styrelsen heller så det behöver dessa nog inte oroa sig för.

Jag jobbade under flera år med försäkringar för brf:er och ja, det händer tämligen ofta att föreningen råkar ut för olycksfall på sina lekplatser som sedemera blir till ansvarsskador för föreningen. Och ja, det handlar om rätt stora kostnader även om föreningen är välförsäkrad.
  • LaFontaine
    Argo skrev 2011-10-17 10:14:17 följande:
    Och framförallt kan det i slutänden handla om personligt ansvar för styrelsen.
    Absolut! Det är också ett ansvar som de flesta lekmän inte är så pigga på att ta.
  • LaFontaine
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-17 10:31:11 följande:
    Vilken typ av olycksfall gäller det då? om det t.ex. handlar om trasiga gungor är det väl inte mer än rätt att de får  åtgärda detta problem om de inte ser till att lagas om ett barn har gjort sig illa?
    Det kan ju även gälla de boendes barn? 

Inte kan jag tänka mig att det är lätt att få ut pengar för att ens barn skadat sig i en lekpark i alla fall. Eller? 
    Självrisken i en föreningsförsäkring och ofta rätt hög. Många föreningar är också ganska små med små marginaler. Därför blir kostnaderna höga för många föreningar.
  • LaFontaine
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-17 10:54:42 följande:
    Hm ok. Jag har inte riktig koll på detta känner jag.
    Barn slår ju sig mest hela tiden i en lekpark, och är det nåt som man kan skada sig på är det ju bra om det åtgärdas?
    Kan tänka mig saker som att en spik sticker upp och barnet får en rispa i benet?
    Ska den föräldern ha skadestånd eller vad händer? 
    Föräldern kan ju fått rätt stora kostnader om barnet sitter i en gunga som plötsligt rasar ner och barnet råkar ut för ett olycksfall. Det kan handla om ganska många dagar borta från jobbet och som i förlängningen kan resultera i men för barnet i fråga.

Jag jobbade aldrig med skador så jag är inte helt insatt i hur regleringsprocessen går till men det handlar alltså inte om en liten sticka i fingret.
  • LaFontaine
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 17:58:29 följande:
    Fortfarande kan ingen ge ett konkret exempel....
    Styrelsemedlemmarna kan bli personligt ansvariga om man anser att styrelsen underlåtit att handla. Det exemplet har dragits upp flera gånger om. Det är väl tämligen konkret?
  • LaFontaine
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 19:52:47 följande:
    Svammel svammel...
    Svammel? Vet du ens hur ett styrelseansvar ser ut? 
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(