Inlägg från: Sum quod sum |Visa alla inlägg
  • Sum quod sum

Nutramigen utan läkarordination?

Varför ska du ge Nutramigen? Det är som sagt till allergiker och dessutom har den höga doser av mangan tror jag så barnet måste vara över en viss vikt för att äta den.

• Sum quod sum
    ELLEoClara skrev 2011-10-15 08:23:54 följande:
    Nutramigen ges även på BB till nyfödda vars föräldrar är mjölkallergiska eller har många allergier.
    Så någon speciell vikt tror jag inte på ( om det inte är några väldigt nya råd ) 
    Det är ganska nytt det var till och med på slv hemsida..detta kom i dec tror jag. Så jag tror inte de ger Nutra nu på bb.
  • Sum quod sum
    ELLEoClara skrev 2011-10-15 08:23:54 följande:
    Nutramigen ges även på BB till nyfödda vars föräldrar är mjölkallergiska eller har många allergier.
    Så någon speciell vikt tror jag inte på ( om det inte är några väldigt nya råd ) 
    Vi fick inte den till våran son pga av det. De skriver hellre ut Althera.
  • Sum quod sum
    Marmacita skrev 2011-10-15 08:27:40 följande:
    även på neo. men som sagt de undviker det om de inte finns nåt utalat i släkten. vi ska få athena på recept till våra tvillingar då vår ena son har nån mjölkmagen (ej klassad)  o andras sonen e proteinallergiker....
    Då utsätter de era barn för höga doser vilket man inte ska. Jag hoppas detta hände innan detta kom ut..som sagt finns på slv hemsida och det vet dietisterna också.
  • Sum quod sum
    Marmacita skrev 2011-10-15 08:33:54 följande:
    ?  vad menar du? :-S
    www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-for-spadbarn/Fragor-och-svar-om-mangan-arsenik-och-kadmium-i-barnmat/

Ett barn som väger mindre än 5 kg rekommenderas inte att ha nutramigen då den innehåller för höga halter av mangan.  Istället bör man ge andra alternativ. Min son är allergiker och läkaren sade att vi inte får den just pga av detta utan althera. Nu tålde han inte den heller utan har neocate. Flera av oss som har mjölkallergiska barn födda dec 2010 fick ej nutra pga av detta.
  • Sum quod sum
    Marmacita skrev 2011-10-15 08:35:58 följande:
    nej det sant...men när jag pratade med läkare här på neo sa hon att de gör inga direkta allergitest på sånt på barn under året. det bara om det finns i släkten som de skriver recept då på det. Men går ju köpa privat på apoteket för 200kr/burken o man nu vill ge det...
    Allergitest är inte tillförlitliga..man måste se helheten när de är så små. Mår barnet dåligt så ska man säga till då kan man få recept ändå. Men det krävs en del symptom. Det är väldigt dyrt så de vill helst inte skriva ut recept. Neocaten är över 300 burken och innan han åt mat så blev det en burk 2-3 dag.
  • Sum quod sum
    Risgrynet skrev 2011-10-16 15:29:07 följande:
    Tack förvred svar. Vi kör nu Sempers ersättning istället. Ville ge Nutramigen i ren desperation. Trodde verkligen att pojken var allergisk mot komjölksprotein så som han var... Skulle pumpa och vara mjölkfri själv tänkte jag. Han gick upp i vikt som han skulle. Men efter 1,5 dygn med ersättning och urpumpad mjölk så vet vi svaret. Hans konstanta missnöje berodde på hunger. Han är en helt annan bebis nu och det har gjort mig till en lycklig mamma istället för ett deprimerat monster. Trodde inte 'in a million years' att jag skulle bli en flaskmamma men man kan inte vara så amningsenveten att man nästan stryker med på kuppen. Inte mer än en gång i alla fall. Så som jag slet och led med första sonen... Nä, inte en gång till! Så var det med den saken!
    Bra att det ordnade sig för er.
  • Sum quod sum
    Risgrynet skrev 2011-10-16 15:29:07 följande:
    Tack förvred svar. Vi kör nu Sempers ersättning istället. Ville ge Nutramigen i ren desperation. Trodde verkligen att pojken var allergisk mot komjölksprotein så som han var... Skulle pumpa och vara mjölkfri själv tänkte jag. Han gick upp i vikt som han skulle. Men efter 1,5 dygn med ersättning och urpumpad mjölk så vet vi svaret. Hans konstanta missnöje berodde på hunger. Han är en helt annan bebis nu och det har gjort mig till en lycklig mamma istället för ett deprimerat monster. Trodde inte 'in a million years' att jag skulle bli en flaskmamma men man kan inte vara så amningsenveten att man nästan stryker med på kuppen. Inte mer än en gång i alla fall. Så som jag slet och led med första sonen... Nä, inte en gång till! Så var det med den saken!
    Har du kvar kvitton och de är oöppnade så kan man ibland få lämna tbx dem..annars brukar barnmottagning ta emot dem gratis istället för att slänga dem.
  • Sum quod sum
    Risgrynet skrev 2011-10-16 15:36:28 följande:
    La Lola skulle det stå.
    OM något sådant skulle uppstå så kontakta barnmottagningen. De brukar ha en burk som man kan få att testa med. Något de tycker passar efter era symptom.
Svar på tråden Nutramigen utan läkarordination?