• Risgrynet

Nutramigen utan läkarordination?

Ja, det står ju på burken att man inte ska använda ersättningen utan inrådan från läkare eller dietist. Men det kan väl inte vara någon skillnad mot om jag köpt någon annan ersättning i affären!? Barnet är en månad och han ska fortsätta få bröstmjölk också.

• Svar på tråden Nutramigen utan läkarordination?
  • LivetSomSofia

Varför ska du ge nutramigen om du inte fått de från läkarn/Bvc!? Vet du att barnet är mjölkallergiskt!?

• ELLEoClara

Nutramigen ges vid allergi mot mjölk.
    Misstänker du allergi är det ju bäst att prata med BVC eller läkare istället för att testa sig fram.

Den är inte "farlig / konstig" att ge så visst kan du ge den utan råd från BVC.

Min tjej fick lite Nutramigen vid sidan om bröstet  ( utan ord. ) när hon var liten, hade känslig mage men det "utvecklade" aldrig sig till någon allergi. 

• Sum quod sum

Varför ska du ge Nutramigen? Det är som sagt till allergiker och dessutom har den höga doser av mangan tror jag så barnet måste vara över en viss vikt för att äta den.

• ELLEoClara
    Sum quod sum skrev 2011-10-15 08:20:56 följande:
    Varför ska du ge Nutramigen? Det är som sagt till allergiker och dessutom har den höga doser av mangan tror jag så barnet måste vara över en viss vikt för att äta den.
    Nutramigen ges även på BB till nyfödda vars föräldrar är mjölkallergiska eller har många allergier.
    Så någon speciell vikt tror jag inte på ( om det inte är några väldigt nya råd ) 
  • Sum quod sum
    ELLEoClara skrev 2011-10-15 08:23:54 följande:
    Nutramigen ges även på BB till nyfödda vars föräldrar är mjölkallergiska eller har många allergier.
    Så någon speciell vikt tror jag inte på ( om det inte är några väldigt nya råd ) 
    Det är ganska nytt det var till och med på slv hemsida..detta kom i dec tror jag. Så jag tror inte de ger Nutra nu på bb.
  • La Lola

Du ska fortsätta ge bröstmjölk men vill ge ersättning som ges till de som är allergiska?
    Hur går det ihop?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Sum quod sum
    Vi fick inte den till våran son pga av det. De skriver hellre ut Althera.
  • Marmacita
    även på neo. men som sagt de undviker det om de inte finns nåt utalat i släkten. vi ska få athena på recept till våra tvillingar då vår ena son har nån mjölkmagen (ej klassad)  o andras sonen e proteinallergiker....
  • Marmacita
    La Lola skrev 2011-10-15 08:26:35 följande:
    Du ska fortsätta ge bröstmjölk men vill ge ersättning som ges till de som är allergiska?
    Hur går det ihop?

mot komjölk o soja antar jag ts menar..
  • Sum quod sum
    Marmacita skrev 2011-10-15 08:27:40 följande:
    även på neo. men som sagt de undviker det om de inte finns nåt utalat i släkten. vi ska få athena på recept till våra tvillingar då vår ena son har nån mjölkmagen (ej klassad)  o andras sonen e proteinallergiker....
    Då utsätter de era barn för höga doser vilket man inte ska. Jag hoppas detta hände innan detta kom ut..som sagt finns på slv hemsida och det vet dietisterna också.
Svar på tråden Nutramigen utan läkarordination?